لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

اقامه دعوا علیه قذافی بر سر پرونده امام موسی صدر


معمر قذافی از زمان ناپدید شدن امام موسی صدر به صورت رسمی به لبنان سفر نکرده است. (عکس از epa)
معمر قذافی از زمان ناپدید شدن امام موسی صدر به صورت رسمی به لبنان سفر نکرده است. (عکس از epa)

يک دادستان لبنانی، عليه معمر قذافی، رهبر ليبی و شش مقام ديگر اين کشور به اتهام دست داشتن در مفقود شدن امام موسی صدر، روحانی شيعه، در ليبی اقامه دعوا کرده است.


مقامات قضايی لبنان روز چهارشنبه ششم شهريور ماه اعلام کردند که دادستان سميع الحج، معمر قذافی را متهم به «مشارکت در آدم ربايی و منع آزادی» امام موسی صدر و همراهانش در جريان سفر به ليبی در دهه ۷۰ ميلادی کرده است.


امام موسی صدر، روحانی شيعه که در ايران متولد شده است در شهريور ماه سال ۱۳۵۷ به دعوت معمر قذافی برای سفر به ليبی وارد ايتاليا شد و بر اساس اسناد دولت ايتاليا خاک اين کشور را به قصد ليبی ترک کرد اما پس از آن ناپديد شد.


بر اساس قوانين قضايی لبنان، اتهامی که به معمر قذافی وارد شده است در صورت اثبات، می تواند موجب صدور حکم زندان از هفت سال تا حبس ابد و حتی صدور حکم اعدام شود.


موسی صدر، روحانی شيعه که در ايران متولد شده است در شهريور ماه سال ۱۳۵۷ به دعوت معر قذافی برای سفر به ليبی وارد ايتاليا شد و بر اساس اسناد دولت ايتاليا خاک اين کشور را به قصد ليبی ترک کرد اما پس از آن ناپديد شد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشيتدپرس»، مقامات قضايی لبنان که نام خود را اعلام نکرده اند گفته اند که برای معمر قذافی و شش مقام رسمی ليبی حکم بازداشت صادر شده است.


پرونده موسی صدر، معروف به امام موسی صدر، در دستگاه قضايی لبنان به يک مورد دشوار و حساس بدل شده است.

مقامات قضايی لبنان، معمر قذافی را مقصر ناپديد شدن موسی صدر و دو همراهش در جريان سفر به ليبی می دانند.


اما ليبی اين اتهام را رد می کند و می گويد که امام موسی صدر و همراهانش در سال ۱۳۵۷ پس از بازديد از ليبی خاک اين کشور را به قصد رم ترک کرده اند. ليبی همچنين تاکيد می کند که امام موسی صدر قربانی اختلافات داخلی شيعيان در لبنان است.


با وجود آنکه باور عمومی در لبنان بر آن است که موسی صدر به دست حکومت معمر قذافی کشته شده است، اما خانواده اين روحانی شيعه با قاطعيت می گويد که او زنده است و در يکی از زندان های ليبی به سر می برد.


با وجود انتشار خبر اقامه دعوا، مقامات قضايی لبنان اعتراف می کنند که اين اقدام، سمبوليک است چرا که معمر قذافی به لبنان سفر نمی کند.


در سال ۲۰۰۴ هم در رابطه با همين پرونده، دعوای حقوقی ديگری عليه رهبر ليبی و ۱۷ مقام اين کشور اقامه شد اما در آن سال دادستان کل لبنان از معمر قذافی خواست به سوالاتی در اين زمينه پاسخ دهد اما رهبر ليبی هرگز پاسخی به اين درخواست نداد.


معمر قذافی از زمان ناپديد شدن امام موسی صدر هرگز به صورت رسمی به لبنان سفر نکرده است.


XS
SM
MD
LG