لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

درخواست برای آزادی نه روزنامه نگار زندانی در ایران


سازمان گزارشگران بدون مرز، نهاد بين المللی دفاع از روزنامه نگاران زندانی و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ۱۹ اعلاميه جهانی حقوق بشر است.
سازمان گزارشگران بدون مرز، نهاد بين المللی دفاع از روزنامه نگاران زندانی و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ۱۹ اعلاميه جهانی حقوق بشر است.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه هشتم اکتبر با انتشار بيانيه ای با استقبال از آزادی سهيل آصفی، از بازداشت چهار روزنامه نگار ديگر در ماه گذشته خبر داده و خواهان آزادی آنها شده است.


بر اساس گزارش این سازمان،«در ايران نه روزنامه نگار پشت ميله های زندان به سر می برند که برخی از آنها در انتظار محاکمه هستند.»


اين سازمان از بازداشت چهار روزنامه نگار ظرف يک ماه گذشته خبر داده است که سه نفر از آنها در استان کردستان فعاليت می کنند.


بر اساس گزارش این سازمان، آکو کرد نسب، روزنامه نگار هفته نامه کرفتو، در ماه گذشته به سه سال زندان به اتهام «جاسوسی» محکوم شده است.


به نوشته اين سازمان،«آکو کرد نسب در پشت درهای بسته و بدون داشتن وکيل محاکمه شده است و در مدت بازداشت از ديدار با وکلا و خانواده خود محروم بوده است.»


  • سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه خود از بازداشت چهار روزنامه نگار ظرف يک ماه گذشته خبر داده است که سه نفر از آنها در استان کردستان فعاليت می کنند.

بر اساس این گزارش، اجلال قوامی و جهانگير هاشمی، دو روزنامه نگار هفته نامه توقيف شده «پيام مردم کردستان»، به دو سال حبس تعليقی و پانصد هزار ريال جريمه نقدی محکوم شده اند.



این گزارش می افزاید: بهمن احمدی امويی، گزارشگر روزنامه سرمايه نيز به اتهام «شرکت در تظاهرات غير مجاز و اقدام عليه امنيت ملی» به شش ماه زندان که به مدت دو سال تعليق شده، محکوم شده است.


به گفته وکيل آقای امويی، وی در جريان تجمع اعتراضی زنان در خرداد سال ۱۳۸۵ در ميدان هفت تير تهران مشغول تهيه گزارش بود که بازداشت شد.


بر اساس اطلاعيه سازمان گزارشگران بدون مرز يکی از جرم های آقای امويی «امضای طومارهای اعتراضی و از جمله امضا کردن طومار برای آزادی ژيل کارول روزنامه نگار به گروگان گرفته شده در عراق است.»


«محروم از آزادی بیان»


در اين اطلاعيه با اشاره به آزادی سهيل آصفی که شنبه گذشته با سپردن یکصد ميليون تومان وثيقه نقدی آزاد شد، آمده است: «سهيل آصفی آزاد شد، اما وی به ليست پر شمار روزنامه نگارانی می پيوندد که از زندان آزاد اما از آزادی بيان محرومند.»


به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز،« اين روزنامه نگاران که با وثيقه های سنگين از زندان آزاد می شوند، انتخابی جز خودسانسوری و دور ماندن از چشم ماموران اطلاعاتی ندارند.»


سهيل آصفی، وبلاگ نويس و گزارشگر برخی سايت ها و روزنامه ها روز شنبه ۱۴ مهر ماه پس از سپری کردن دو ماه حبس اززندان اوين آزاد شد.


مقام های قضايی جمهوری اسلامی، اتهام وی را تشويش افکار عمومی عنوان کرده اند، اما سازمان گزارشگران بدون مرز خواهان لغو اتهام و صدور منع تعقيب قضايی برای سهيل آصفی شده است.


گزارشگران بدون مرز در اطلاعيه خود به لغو امتياز و تعطيلی دايمی روزنامه اصلاح طلب «گلستان ايران» نيز اشاره کرده و نوشته است که مدير مسوول اين نشريه «فروزان آصفی نخعی» برای انتشار مطالب «خلاف اخلاق و عفت عمومی» به شش ماه حبس تعزيری و دو سال ممنوعيت از کار مطبوعاتی محکوم شده است.


سازمان گزارشگران بدون مرز، نهاد بين المللی دفاع از روزنامه نگاران زندانی و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ۱۹ اعلاميه جهانی حقوق بشر است.


XS
SM
MD
LG