لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

سفر مذاکره کننده ارشد آمريکا به کره شمالی


کريستوفر هيل و هيئت همراهش امروز وارد پيونگ يانگ شده اند.(عکس از AFP)
کريستوفر هيل و هيئت همراهش امروز وارد پيونگ يانگ شده اند.(عکس از AFP)

کريستوفر هيل، از معاونان وزارت خارجه آمريکا با پيشنهاد جديدی برای احيای توافق عازم پيونگ يانک شد، همزمان گزارش های تائيد نشده ای در باره آغاز فعالیت های هسته ای کره شمالی منتشر شده است.


به گفته آرون تارور، سخنگوی سفارت آمريکا در سئول ، کريستوفر هيل آمريکا صبح چهارشنبه با اتومبيل از طريق جاده ای که از منطقه غيرنظامی شده در مرز دو کره عبور می کند، راهی پايتخت کره شمالی شد.


خبرگزاری رسمی کره شمالی نيز گزارش داد که کريستوفر هيل و هيئت همراهش امروز وارد پيونگ يانگ، که با مرز چند ساعت بيشتر فاصله ندارد، شده اند.


تصميم هفته های اخير کره شمالی مبنی بر لغو توافق خود با پنج کشور فعال در مذاکرات خلع سلاح هسته ای اين کشور که ماه فوريه ۲۰۰۷ به امضا رسيد موجب نگرانی آمريکا و همسايگان کره شمالی شده است.


در شهريور ماه گذشته دولت کره شمالی روند از کاراندازی مراکز هسته ای خود را متوقف کرد و هفته گذشته بخشی از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی را از مرکز غنی سازی يونگ بيون اخراج کرد.


سفر کريستوفر هيل همزمان با انتشار گزارش هايی حاکی از بيماری کيم يونگ دوم رهبر ۶۶ ساله کره شمالی که در ماه اوت امسال دچار سکته قلبی شد صورت می گيرد. خبر وخامت وضعيت جسمی او نگرانی در مورد بی ثباتی در کره شمالی را تشديد کرده است. اما دولت کره شمالی بيماری وی را تکذيب می کند.


در شهريور ماه گذشته دولت کره شمالی روند از کاراندازی مراکز هسته ای خود را متوقف کرد و هفته گذشته بخشی از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی را از مرکز غنی سازی يونگ بيون اخراج کرد.

با اين همه دو طرف توافق کرده اند که هيئت های نظامی دو کشور روز پنجشنبه در منطقه غيرنظامی شده بين دو کره ديدار کنند. اين اولين ملاقات بين مقامات دو کشور از ماه فوريه و زمان روی کار آمدن ریيس جمهور محافظه کار کره جنوبی است.


در رويداد ديگری حاکی از سرکشی پيونگ يانگ، خبرگزاری کره جنوبی اخيرا گزارش داد که نشانه هائی وجود دارد که احتمالا کره شمالی در حال مرمت مرکز آزمايش های هسته ای خود است.


خبرگزاری کره جنوبی از قول يک مقام دولتی بدون ذکر نام وی گزارش داد که دود غليظی در حوالی پونگييری، محل انجام اولين انفجار هسته ای کره شمالی در سال ۲۰۰۶ ، ديده شده و احتمالا دليل آن آماده سازی اين مرکز است. وزارت دفاع کره جنوبی روز چهارشنبه گفت نمی تواند صحت اين خبر را تائيد کند.


کريستوفر هيل سه شنبه غروب در سئول گفت: سفر وی به کره شمالی با هدف ترغيب دولت آن کشور به وفادار ماندن به نتايج مذاکرات ۶ جانبه است.


وی افزود در اين سفر او با معاون وزير خارجه کره شمالی ديدار خواهد کرد و اذعان داشت که قانع کردن کره شمالی به پذيرش ضرورت تاثير روند از کار اندازی تاسيسات هسته ای توسط مراجع بين المللی کار دشواری خواهد بود. وی به خبرنگاران گفت :« ما در يک مرحله بسيار دشوار از اين مذاکرات قرار داريم.»


کره شمالی در خواست آمريکا برای تائيد خلع سلاح هسته ای اين کشور توسط مراجع بين المللی را رد کرده است و دولت آمريکا را متهم کرده که به تعهدات متقابل خود در اين توافق، يعنی حذف کره شمالی از فهرست کشورهای حامی تروريسم عمل نکرده است.


در واشنگتن مقامات وزارت خارجه می گويند که کريستوفر هيل يک پيشنهاد جديد را به مقامات کره شمالی ارائه خواهد داد. اين مقام که بدون ذکر نام خود با خبرگزاری ها صحبت می کرد گفت طبق اين پيشنهاد دولت کره شمالی برای پرهيز از احساس ضعف و سرافکندگی در مقابل غرب می تواند ابتدا نتايج بازرسی های مربوط به خلع سلاح هسته ای اين کشور را به دولت چين ارائه دهد.


پس از آن دولت آمريکا به طور موقت نام کره شمالی را از فهرست گروه های تروريست خارج خواهد کرد . به اين ترتيب بن بست موجود در مناسبات با کره شمالی دور زده خواهد شد. هر چند آمريکا تاکيد دارد که تا زمانی که کره شمالی نتايج بازرسی های بين المللی را امضا نکند نام آن کشور را از فهرست حاميان تروريسم خارج نخواهد کرد.


مقامات آمريکا می گويند از پذيرش پيشنهاد توسط کره شمالی مطمئن نيستند و حتی اگر آنها اين پيشنهاد را بپذيرند باز هم مشخص نيست که نتايج روند خلع سلاح که به چين تحويل داده خواهد شد مورد قبول دولت آمريکا قرار خواهد گرفت يا خير.


وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد که کريستوفر هيل پس از کره شمالی روز جمعه عازم پکن خواهد شد.


XS
SM
MD
LG