لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

ناتو از مرگ یک فرمانده ارشد طالبان در شرق افغانستان خبر داد


نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در افغانستان می‌گویند در جریان حمله‌ای که چندی پیش در شرق افغانستان انجام شده، یک عضو ارشد و سعودی‌الاصل گروه القاعده که در فهرست تعقیب نفر دوم بوده کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی عملیات نیروهای ائتلاف بین‌المللی و آمریکا در افغانستان یا نیروهای ایساف، «ابو حفص النجدی» معروف به «عبدالغنی» دو هفته پیش در استان کونار در شرق افغانستان هدف حمله قرار گرفته و کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرهنگ مایکل جانسون، سخنگوی نیروهای ایساف در افغانستان، به «دلایل امنیتی و نظامی» حاضر به افشای مشخصات بیشتر در مورد این حمله یا «دیگر افراد فهرست افراد تحت تعقیب در افغانستان» نشده است.

وب‌سایت وزارت کشور عربستان سعودی شخصی با نام «صالح نایف عبدالمخلافی» که به نام‌هایی چون «ابوحفص»، «ابوحفص النجدی» یا «عبدالغنی» معروف است را در فهرست ۸۵ نفره از افراد تحت تعقیب معرفی کرده است.

بیانیه نیروهای ناتو در افغانستان می‌گوید: «مرگ این عضو القاعده در جریان حمله‌ای در استان کونار در مجاورت مرز پاکستان اتفاق افتاده است که محل گذر نیروهای شبه‌نظامی وابسته به القاعده است.»

در این بیانیه همچنین آمده است که شخص کشته شده مسئولیت برنامه‌ریزی حملات، سازمان‌دهی، تهیه مهمات و سلاح و نیز امور مالی شبه‌نظامیان القاعده را برعهده داشته است.

در همین زمینه روزنامه وال استریت جورنال هفته پیش در گزارشی نوشته بود که نقاطی از شرق افغانستان که پیشتر از دست شبه‌نظامیان وابسته به طالبان خلاص شده بود، بار دیگر به دست آنها افتاده و نیروهای نظامی دولتی در حال خروج یا عقب‌نشینی از این منطقه هستند.

نیروهای ناتو این گزارش را تکذیب کرده و می‌گویند منطقه را کماکان در اختیار دارند و فقط در ماه گذشته، ۲۵ تن از سران نیروهای القاعده در این منطقه را کشته‌اند.

در حالی که دولت ایالات متحده آمریکا امیدوار بود با اعزام ۳۰ هزار سرباز تازه‌نفس به افغانستان شبه‌نظامیان طالبان را در صحنه‌های نبرد تحت فشار بیشتری قرار دهد، برخی تحلیل‌گران براین باورند که طالبان در برخی مناطق افغانستان دوباره قدرت گرفته و به توسعه مناطق تحت نفوذ خود پرداخته‌اند.
XS
SM
MD
LG