لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

آبه به «ياسوکونی» نمی رود


شینزو آبه در دیدار ماه اکتبر خود با نخست وزیر چین
شینزو آبه در دیدار ماه اکتبر خود با نخست وزیر چین

شينزو آبه، نخست وزير ژاپن در سخنانی که به مناسبت سال نو ميلادی، اظهار داشت گفت که ديگر از معبد ياسوکونی، آرامگاه قربانيان اين کشوردر جريان جنگ جهانی دوم، ديدار نمی کند .


ديدار دولتمردان ژاپنی از معبد ياسوکونی و آرامگاه قربانيان جنگی در اين کشور از مهم ترين مسائلی است که روابط دو کشور چين و ژاپن را طی پنج سال گذشته نا آرام و با تنش همراه کرده است .


جونيچيرو کويزومی، نخست وزير پيشين ژاپن، هر سال به اين معبد می رفت و به سربازان کشته شده در جريان جنگ جهانی دوم، ادای احترام می کرد. اين حرکت همواره با تنش شديد و واکنش های تند از سوی مقامات چينی و کره ای همراه بود .


شينزو آبه در نخستين کريسمس در زمان زمامداری خود به عنوان نخست وزير ژاپن خبر داد ديگر به اين معبد نمی رود. اين حرکت، تلاشی جدی در راه بهبود روابط ژاپن با چين است.


نخست وزير ژاپن اعلام کرد حداقل تا پاييز سال ۲۰۰۷ ميلادی از آرامگاه قربانيان جنگ جهانی دوم در اين کشور ديدن نخواهد کرد.


جنايتکاران جنگی در ياسوکونی


روابط ژاپن با دو کشور چين و کره جنوبی در پنج سال گذشته به خاطر ديدارهای جونيچيرو کويزومی، نخست وزير سابق ژاپن از معبد قربانيان جنگی در اين کشور به پايين ترين سطح خود طی چند دهه اخير رسيد.


چين و کره جنوبی فرماندهان ارشد نظامی ژاپن در جنگ جهانی دوم را به عنوان جنايتکاران جنگی می شناسند و معتقدند ۱۴ تن از اين جنايتکاران در اين معبد دفن شده اند.


در زمان جنگ جهانی دوم، نيروهای ارتش سلطنتی ژاپن بخش های وسيعی از خاک چين و کره جنوبی را به اشغال خود در آوردند.


چين و کره جنوبی فرماندهان ارشد نظامی ژاپن در جنگ جهانی دوم را به عنوان جنايتکاران جنگی می شناسند و معتقدند ۱۴ تن از اين جنايتکاران در اين معبد دفن شده اند.

دو کشور چين و کره جنوبی بازديد نخست وزير سابق ژاپن از معبد قربانيان جنگی در اين کشور را نشانه ارج نهادن اين کشور به جنگ و جنايتکاران جنگی می دانند.


شينزو آبه، در سخنانی با اشاره به اين که به معبد ياسوکونی نمی رود، اظهار داشت: دو کشور ژاپن و چين روابط استراتژيک خود را بر پايه اعتماد تقويت می کنند. وی متعهد شد تنش و تيرگی های موجود در روابط اين دو کشور رو به رشد آسيايی را کاهش دهد.


نخست وزير ژاپن گفت:«من با موضع گيری دولت چين که به نفع بهبود روابط دو جانبه و استراتژيک به نفع هر دو کشور همسايه است، موافقم و در صدد هستم تا روابط بر اساس اعتماد متقابل بين سه کشور ژاپن، چين و کره جنوبی ايجاد کنم».


شينزو آبه در سپتامبر سال ۲۰۰۶ جانشين جونيچيرو کويزومی شد و دو هفته بعد از آن برای ديدار و گفت و گو با هوجين تائو، رييس جمهوری چين، به پکن رفت. وی بهبود روابط با پکن را در الويت برنامه های سياسی خود قرار داده است.


از زمان روی کار آمدن شينزو آبه روابط دو کشور چين و ژاپن رو به بهبود است و انتظار می رود فصل جديدی در مناسبات اين دو کشور همسايه گشوده شود.


XS
SM
MD
LG