لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

سفر احمدی نژاد به آمريکای لاتين


آقای احمدی نژاد در حالی وارد کاراکاس شد که هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا در فرودگاه به استقبال وی نيامده بود.
آقای احمدی نژاد در حالی وارد کاراکاس شد که هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا در فرودگاه به استقبال وی نيامده بود.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران در سفر خود به آمريکای لاتين، پس از توقفی کوتاه در گامبيا، به ونزوئلا رفته و از آن جا راهی نیکاراگوئه شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر رييس جمهوری اسلامی ايران که از روز شنبه گذشته آغاز شده، در جهت تشکيل و تقويت متحدان ضد سياست های آمريکايی است.


ديدار با چاوز


آقای احمدی نژاد در حالی وارد کاراکاس شد که هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا در فرودگاه به استقبال وی نيامده بود.


رييس جمهوری اسلامی ايران در کاراکاس گفت برای گسترش برنامه های جهانی خود به ونزوئلا آمده است. وی از مبارزه با فقر، نفرت و جنگ به عنوان نقشه های جهانی خود نام برد.


ايران از سوی شورای امنيت سازمان ملل به دليل برنامه هسته ای خود تحريم شده و رييس جمهوری آمريکا نيزدر برنامه اعلام استراتژی جديد آمريکا در عراق، از ايران به عنوان کشوری که در عراق ناامنی ايجاد می کند، ياد کرد.


آقای احمدی نژاد در حالی وارد کاراکاس شد که هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا در فرودگاه به استقبال وی نيامده بود

به گفته محمود احمدی نژاد، کشورهای بزرگ دنيا، مسوول تبعيض و بی عدالتی در دنيا هستند.


هوگو چاوز، همتای احمدی نژاد نيز در اين ديدار اعلام کرد کشورش هماهنگ و يکصدا با سياست های بين المللی جمهوری اسلامی حرکت می کند.


دو کشور ايران و ونزوئلا که از صادرکنندگان اصلی نفت هستند، در تفاهم نامه ای مشترک، بر کاهش توليد نفت اوپک توافق کردند. کاهش توليد نفت برای بالا بردن قيمت نفت است که از آغاز سال جاری ميلادی، ۱۴ درصد کاهش داشته است.


آقای چاوز ضمن تاييد سياست کاهش نفت در اوپک گفت: بازار نفت در حال حاضر اشباع شده و بايد صادرات نفت خام کمتر شود. وی همچنين در ادامه خبر داد که ونزوئلا و جمهوری اسلامی ايران در پی تاسيس يک شرکت نفتی بين المللی هستند.


گفت و گو با دانيل اورتگا


احمدی نژاد پس از ترک کاراکاس، به نيکاراگوئه رفت و با استقبال رسمی دانيل اورتگا، و ديگر مقامات رسمی آن کشور مواجه شد.


دو طرف در جريان ملاقات و ديدار رسمی، چند سند رسمی برای همکاری در زمينه هايی چون، کشاورزی و همکاری در برنامه های استخراج نفت، امضا کردند.


دانيل اورتگا، از رهبران گروه چپ ساندينيست ها در نيکاراگوئه بود که با رهبری یک انقلاب مردمی در سال ۱۹۷۹، آناستازيو سوموزا، ديکتاتور نيکاراگوئه ای را که از حمايت آمريکا نيز برخوردار بود، از حکومت ساقط کرد.


آقای اورتگا بعد از سال ها دوری از قدرت، به تازگی در انتخابات پيروز شده و با شعار مبارزه با فقر، رياست جمهوری خود در نيکاراگوئه را آغاز کرده است.


کارشناسان نيکاراگوئه ای انتظار دارند پول نفت سرشار جمهوری اسلامی، بتواند در به نتيجه رسيدن نقشه های اورتگا، مفيد باشد و از اين رو روابط دو کشور رو به رشد خواهد بود.


آقای احمدی نژاد پس از ديدار با همتای نيکاراگوئه ای خود گفت: ما سعی داريم روابط دو طرفه را گسترش دهيم .


سفر به اکوادور


روسای جمهور ايران و ونزوئلا روز دوشنبه آينده دراکوادور و در مراسم آغاز رياست جمهوری اين کشور، رافائل کوريا، حاضر می شوند.


احمدی نژاد در اکوادور با اوو مورالس، همتای بوليويايی خود نيز ديدار کرده و پس از آن راهی تهران می شود.


XS
SM
MD
LG