لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

عفو بين‌الملل سرکوب معترضان در سوريه را محکوم کرد


سازمان عفو بين‌الملل سرکوب خشونت‌بار معترضان در سوريه توسط نيروهای اطلاعاتی و امنيتی بشار اسد را محکوم کرد و خواستار رعايت حقوق شهروندان برای تظاهرات صلح‌آميز در دمشق شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در جريان اعتراض مردمی روز چهارشنبه در دمشق که حدود ۱۵۰ تن از مردم با حمل پلاکارد و عکس‌های زندانيان سياسی، خواهان آزادی آنها شده بودند، نيروهای امنيتی به تظاهرکنندگان حمله کرده و با ضربات باتوم و ضرب و شتم، آنها را متفرق کردند.

به گزارش شاهدان عينی و سازمان‌های حقوق بشری، دست‌کم حدود ۳۰ تن در جریان این تظاهرات دستگير شده‌اند که برخی از آنها از اعضای خانواده زندانيان سياسی دستگير شده بودند.

گفته می‌شود که تمامی دستگيرشده‌ها به مکان‌هایی نامعلوم منتقل شده‌اند. شاهدان عینی گفته‌اند که نيروهای امنيتی به «زنان، کودکان و سالمندان» هم حمله کرده و آنها را کتک زده‌اند.

فيليپ لوتر، معاون بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين‌الملل، در این باره گفت: «مقامات سوريه بايد به سرعت تمامی دستگيرشدگان اعتراضات دو روز گذشته را آزاد کنند و به هرگونه جلوگيری از ابراز عقيده شهروندان پایان دهند.»

گزارش‌ها حاکی است تظاهرات روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه اين هفته در سوريه، جدی‌ترين ابراز نارضايتی در زمان رياست جمهوری بشار اسد بوده که در ادامه موج نارضايتی‌های مردمی در تونس، مصر، يمن، بحرين و ليبی صورت گرفته است.

به گزارش رويترز، حزب بعث سوريه که از سال ۱۹۶۳ قدرت را در دست دارد، تمامی اشکال اعتراض به حاکميت را به شدت محدود کرده و وضعيت اضطراری در اين کشور هنوز برقرار است. حدود سه تا چهار هزار زندانی سياسی که بيشتر آنها بدون هيچ گونه اتهامی دستگير شده‌اند، در زندان‌های سوريه به سر می‌برند.

سکوت حامیان دولت در ایران در قبال اعتراض‌های سوريه

در حالی که رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی در دو روز گذشته سرکوب تظاهرات در بحرين را پوشش می‌دهند، در مورد نارضايتی‌ها و سرکوب‌ها در سوريه، مهم‌ترین متحد عرب ایران، سکوت کامل اختيار کرده‌اند.

به گزارش وب‌سايت کلمه، «جست‌وجوی گسترده در سايت‌ها و خبرگزاری‌های وابسته به جناح اقتدارگرا نشان می‌دهد که تظاهرات ضد دولتی مردم سوريه هيچ انعکاسی در رسانه‌های حامی دولت در ايران نداشته است.»

آن طور که وب‌سایت کلمه نوشته است «تنها واکنش جبهه رسانه‌ای محافظه‌کاران به اين موضوع اشاره کوتاه سايت مشرق» بوده است که از اعتراض سوریان به حکومت خود به عنوان «توطئه» و «فضاحتی جديد برای آمريکا و متحدانش در منطقه» یاد کرده است.
XS
SM
MD
LG