لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۹

حيوانات در المپبک؛ سنت چهل ساله انتخاب نماد


معرفی نماد برای بازی های المپيک از سال ۱۹۶۸ در فرانسه آغاز شد. (عکس از AFP)
معرفی نماد برای بازی های المپيک از سال ۱۹۶۸ در فرانسه آغاز شد. (عکس از AFP)

تعيين «نماد» برای بازی های المپيک از زمستان سال ۱۹۶۸ در فرانسه آغاز شد، در آن سال يک مرد سوار بر چوب های اسکی، به عنوان نماد المپيک زمستانی معرفی شد و اين ابتکار از آن روز تا کنون تبديل به يکی از رسوم بازی های المپيک شده است.

طی چهل سال گذشته، ۲۰ دوره المپيک زمستانی و تابستانی در نقاط مختلف جهان برگزار شده است و از هر دوره، کنار رکوردها و نام ها و حادثه ها، نمادی به يادگار باقی مانده است.

چين هم به عنوان ميزبان پنجمين المپيک قرن ۲۱ ام، پنج عروسک فانتزی را تحت نام «فووائو» به عنوان نماد المپيک پکن انتخاب کرده است.

نام های اين پنج عروسک «بی بی، جين جين، هوان هوان، ين ين و نی نی» است که تکرار نام آنها، هم آوا با جمله «پکن به تو خوش آمد می گويد» به زبان چينی است.

اين عروسک ها، هر يک نمادی از ماهی، پاندا، آتش المپيک، بز کوهی تبت و پرستو هستند و برای نشان دادن ارتباط دريا، جنگل، آتش، زمين و آسمان با انسان انتخاب شده اند.


  • چين هم به عنوان ميزبان پنجمين المپيک قرن ۲۱ ام، پنج عروسک فانتزی را تحت نام «فووائو» به عنوان نماد المپيک پکن انتخاب کرده است. نام های اين پنج عروسک «بی بی، جين جين، هوان هوان، ين ين و نی نی» است که تکرار نام آنها، هم آوا با جمله «پکن به تو خوش آمد می گويد» به زبان چينی است.

۴۰ سال نماد؛ از سگ پاکوتاه تا خدايان يونان باستان

در ۲۰ دوره المپيک که طی ۴۰ سال گذشته برگزار شد ه اند، شخصيت ها و سوژه های مختلفی دستمايه طراحی نماد های المپيک شده اند. اين طرح ها، همگی حالتی فانتزی دارند و اگر چهاين سنت با طرحی از يک انسان آغاز شد اما در سال های بعد بيشتر ميزبانان حيوانات را به عنوان نماد برگزيدند.

چهار سال پس از آنکه فرانسه، با معرفی مردی سوار بر چوب های اسکی، اين رسم را وارد بازی های المپيک کرد، يک سگ پاکوتاه که به صورت راه راه رنگ آميزی شده بود، به عنوان نماد المپيک تابستانی سال ۱۹۷۲ مونيخ معرفی شد.

چهار سال بعد، بازی های المپيک در مونترال کانادا برگزار شد، نماد اين بازی ها، «آميک» يک سگ آبی بومی آمريکای شمالی بود.

شهر اينزبرگ در اطريش، ميزبان المپيک زمستانی سال ۱۹۷۶ و نمادش يک اسکيمو بود. ميشا و ويگری، يک خرس و يک فک هم چهار سال بعد به عنوان نماد المپيک تابستانی مسکو انتخاب شدند.

المپيک زمستانی ليک پلسيد نيويورک در زمستان سال ۱۹۸۴ هم يک راکون بومی آمريکای شمالی به نام رونی را به عنوان نماد آن رقابت ها معرفی کرد.

همان سال نماد المپيک تابستانی در شهر لس آنجلس واقع در شرق آمريکا هم باز يک حيوان اما اين بار يک پرنده بود. سم، يک عقاب نماد المپيک تابستانی ۱۹۸۴ بود.

شهر سارايو، در اروپای شرقی، ميزبان المپيک زمستانی سال ۱۹۸۴ بود و ميزبان يک گرگ به نام وخکو را به عنوان نماد اين رقابت ها معرفی کرد.

ببری به نام هودوری، نماد المپيک تابستانی سئول در سال ۱۹۸۸ بود. زمستان همان سال المپيک زمستانی در شهر کلگری کانادا برگزار شد . دو خرس قطبی به نام های هيدی و هودی که لباس های کابوی بر تن داشتند، نماد اين بازی ها بودند.

يک سگ به نام کوبی نماد المپيک تابستانی بارسلونا در سال ۱۹۹۲ بود. اما زمستان همان سال، پس از ۲۴ سال حيوانات فراموش شدند و يک عروسک که نيمی سرش انسان و بدنش ستاره بود به عنوان نماد المپيک زمستانی آلبرتويله واقع در فرانسه انتخاب شد و پس از آن تا پايان قرن ۱۹ ديگر هيچ حيوانی به عنوان نماد بازی های المپيک انتخاب نشد.

دو کودک در لباس محلی نروژ، نماد المپيک زمستانی سال ۱۹۹۴ ليله هامر در نروژ بوند دو سال بعد مشعل المپيک باز هم به آمريکا رفت، اين بار يک شخصيت تخيلی به نام ايزی به عنوان نماد اين بازی ها انتخاب شد.


المپيک زمستانی سال ۱۹۹۸ در شهر ناگانو ژاپن برگزار شد، چهار صورتک پا دار، با نام های سوکی، نوکی، لکی و تسوکی نماد اين رقابت ها بودند.


اولين المپيک قرن ۲۱، تابستان سال ۲۰۰۰ در سيندی استراليا برگزار، طرحی فانتزی از سه حيوان بومی استراليا به عنوان نماد اين رقابت ها انتخاب شد تا باز حيوانات به رقابت های المپيک بازگردند.


دو سال بعد، المپيک زمستانی بار ديگر در آمريکا برگزار شد، نماد اين رقابت ها هم باز طرحی فانتزی از يک کايوت، يک خرگوش و يک خرس بود.

طرحی فانتزی از سه اسطوره تاريخی يونان باستان شامل نگهبان آتن، خدای خرد و خدای روشنی و موسيقی، نماد های المپيک ۲۰۰۴ آتن بودند و دو سال بعد هم يک آدمک با سر گلوله برف و آدمک ديگری با سری شبیه به قالب يخ هم نماد المپيک زمستانی ۲۰۰۶ تورين ايتاليا بود.

در المپيک پکن هم باز حيوانات به نماد اين رقابت ها باز گشتند، چهار عروسک از پنج عروسکی که به عنوان نماد المپیک پکن معرفی شده اند، نشانه هایی از خرس پاندا، ماهی، بزکوهی و پرستو دارند.


XS
SM
MD
LG