لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۲

ایدز، چاه مرگ بشر در دنیای امروز


نزدیک به ربع از قرن از شناسایی این بیماری گذشته و در این مدت، میلیون ها انسان جان خود را از دست داده اند.
نزدیک به ربع از قرن از شناسایی این بیماری گذشته و در این مدت، میلیون ها انسان جان خود را از دست داده اند.

روز اول دسامبر، دهم آذرماه؛ از سوی دفتر پیشگیری ایدز سازمان ملل متحد UNAIDS، « روز جهانی ایدز » نام گرفته تا هر سال در این روز، جبهه تبلیغاتی مقابله با این بیماری مرگبار، با ابعادی گسترده تر از همیشه، به اهداف خود نزدیک شود.


نزدیک به ربع از قرن از شناسایی این بیماری گذشته و در این مدت، میلیون ها انسان جان خود را از دست داده اند؛ و آنچه بیش از هر چیز اهمیت تبلیغاتی روز جهانی ایدز را اشکار می کند، تاکید هزارباره کارشناسان و سازمان های فعال بر لزوم « آموزش همگانی گسترده » درباره این بیماری است.


رادیو فردا، همزمان با این روز، مجموعه ای از گزارش های خبری مرتبط با تحولات روز جهانی ایدز سال جاری را در کنار مصاحبه ها و گزارش های تحلیلی در همین زمینه، منتشر کرده است:



« ایدز جهان را تغییر داده است »


کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل متحد، در روز جهانی مبارزه با ایدز گفت: « در ۲۵ سالی که از گزارش نخستين مورد ابتلا به ايدز می گذرد، اين بيماری جهان را تغيير داده است. ايدز تا کنون ۲۵ ميليون نفر را کشته است و ۴۰ ميليون نفر در جهان هم اکنون آلوده به ويروس ايدز هستند. به عبارت ديگر ايدز بزرگترين چالش قرن ماست.»


به گفته آقای عنان موفقيت در مبارزه با ايدز بستگی به مسووليت پذيری رهبران تمام کشورها، سياستمداران و تمام مردم جهان دارد.


همچنین به سنت چند سال اخیر، در ایران نیز همزمان با روز جهانی ایدز، گزارش هایی توسط سازمان های مسوول منتشر شدند.


گزارش کامل « ایدز جهان را تغییر داده است » را اینجا بخوانید


دهها هزار مبتلا به ایدز ایران


دفتر پشیگیری از ایدز سازمان ملل متحد ، UNAIDS ، در گزارش سالانه خود به مناسبت روز جهانی ايدز اعلام کرد که اپيدمی ابتلا به ایدز در ایران به سرعت رو به افزايش است.

طبق آمار ارائه شده در این گزارش ، در ايران بين ۳۶ هزار تا ۱۶۰ هزار نفر ناقل ویروس HIV یا مبتلا به بیماری ایدز هستند و ، بين ۹۲۰ تا ۲۷۰۰ نفر درسال گذشته، جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده اند.


گزارش کامل « دهها هزار مبتلا به ایدز در ایران » را اینجا بخوانید



اختلاف آمارهای رسمی مبتلایان به ایدز با تخمین های سازمان ملل


با توجه به آمارهای متناقض و متفاوتی که ازسوی مراکز رسمی ودولتی درباره تعداد مبتلايان به ايدز در ايران منتشر شده ، همچنان تعداد حقيقی مبتلايان و ناقلان اين بيماری مرگبار درسطح کشور به درستی مشخص نيست .

اما با اين وجود نهاد های غير دولتی در داخل کشور و همچنين سازمانهای بين المللی ، آمارهای های ارايه شده توسط مسولان بهداشتی و درمانی جمهوری اسلامی را «غير واقعی» دانسته و معتقدند که رشد ايدز در ايران چشمگير است.

گزارش کامل « اختلاف چشمگیر آمارهای مبتلایان به ایدز در ایران » را اینجا بخوانید

موفقیت «کلینیک های مثلثی پیشگیری از ایدز» در ایران

آرش و کاميار علايی دو برادر پزشک ايرانی و از پايه گذاران برنامه کلينيک های مثلثی برای يشگيری از ايدز و اچ آی وی در ايران هستند. عملکرد اين کلينيک ها از سوی سازمان بهداشت جهانی، «نمونه عملی و قابل اجرايی برای خاورميانه وشمال آفريقا» توصيف شده است.


گزارش کامل « موفقیت کلینیک های مثلثی پیشگیری از ایدز در ایران » را اینجا بخوانید



ایدز در افغانستان گسترش یافته است


بر اساس اظهارات مقامات وزارت بهداشت افغانستان، بیشتر بیماران آلوده به ایدز را پناهندگان افغانی تشکیل می دهند، که از ایران بر می گردند.


به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز، مسوولان وزارت بهداشت افغانستان، در روز شنبه دوم دسامبر، راه پیمایی را در این باره در کابل به راه انداختند.


گزارش کامل « ایدز در افغانستان گسترش یافته است » را اینجا بخوانید





XS
SM
MD
LG