لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

واکنش ایران و اسراییل به گم شدن عسگری


مقامات ایران می گویند معاون سابق وزیر دفاع ربوده شده است.
مقامات ایران می گویند معاون سابق وزیر دفاع ربوده شده است.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز سه شنبه گفت ممکن است سرویس های جاسوسی غربی، علی رضا عسگری، معاون سابق وزیر دفاع را ربوده باشند.


علی رضا عسگری، ۶۳ساله، معاون علی شمخانی، وزیر دفاع دولت محمد خاتمی بود که روز هفتم فوریه، ۱۸بهمن، پس از ورود به هتلی در استانبول، ناپدید شده است.


پس از انتشار خبر ناپدید شدن آقای عسگری، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد که از دولت ترکیه در این زمینه توضیح خواسته است.


پس از آن و در واکنشی سریع، اسراییل به علت نگرانی از آنکه ماموران جمهوری اسلامی در واکنش به ناپدید شدن آقای عسگری، دیپلمات های اسراییلی را بربایند، حفاظت از دیپلمات های خود در سراسر جهان را افزایش داد.


در این میان، روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابعی ناشناس مدعی شده که علی رضا عسگری در استانبول به سفارت آمریکا مراجعه کرده و درخواست پناهندگی کرده است.


به گزارش رویترز از تهران، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفته ناپدید شدن علی عسگری، کار سرویس های جاسوسی غربی بوده است.


روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابعی ناشناس مدعی شده که علی رضا عسگری در استانبول به سفارت آمریکا مراجعه کرده و درخواست پناهندگی کرده است

او افزود:«وی پس از سه روز اقامت در استانبول ناپدید شده بدون آن که ترکیه را ترک کرده باشد و پلیس ترکیه هم هیچ مدرکی دایر بر خروج او از ترکیه و یا بستری شدن او در بیمارستان در دست ندارد.»


کارشناسان امنیتی اسراییل به اظهارات فرمانده نیروی انتظامی واکنش جدی نشان ندادند اما گفته اند که آقای عسگری خود از دست مقامات جمهوری اسلامی گریخته است.


روزنامه ملیت، چاپ ترکیه به نقل از برخی مقامات رسمی ترکیه و بدون اشاره به نام و عنوان آنها، مدعی شده که آقای عسگری، اطلاعاتی از فعالیت های هسته ای ایران داشته و خود قصد کرده به ایران بازنگردد.


آلون بن دیوید، کارشناس اسراییلی و از کارشناسان جینز دیفنس، گفت: «یک مقام رسمی با داشتن اطلاعاتی درباره برنامه هسته ای ایران، برای ماموران سیا و موساد بسیار با ارزش است و به رغم تمام سختی ها، ارزش آدم ربایی را دارد.»


بن دیوید:یک مقام رسمی با داشتن اطلاعاتی درباره برنامه هسته ای ایران، برای ماموران سیا و موساد بسیار با ارزش است و به رغم تمام سختی ها، ارزش آدم ربایی را دارد

یک مقام رسمی وزارت خارجه ترکیه هم به رویترز گفته است تلاش برای پیدا کردن عسگری ادامه دارد. با این حال ترکیه وی را شخص مهمی نمی داند و تنها به عنوان یک شهروند عادی ایرانی در جست و جوی او است.


روزنامه ملیت، چاپ ترکیه نوشته که در روز ششم فوریه، ۱۷ بهمن، دو ایرانی به هتلی در استانبول رفته و برای سه روز اتاقی را اجاره کردند و پول آن را به طور نقد پرداختند. روز بعد، آقای عسگری به آن هتل مراجعه کرده و سپس ناپدید شده است.


مناشه امیر، یک کارشناس اسراییلی مسایل ایران، به رویترز گفته است که خبر دارد خانواده آقای عسگری نیز همراه وی هستند.


او بدون اشاره به جزییات این خبر به رادیو نظامی اسراییل گفت:«طبق اخبار منتشر شده، خانواده و فرزندان آقای عسگری توانسته اند پیش از ناپدید شدن وی، از کشور خارج شوند.»


XS
SM
MD
LG