لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

بسیج، از اردوگاه‌های دانش آموزی تا پروژه‌های اقتصادی


رزمايش ۱۵ هزار نفری گردان‌های ويژه بسيج، صبح سه شنبه پنجم آذر در شرق تهران آغاز شد. (عکس از مهر)
رزمايش ۱۵ هزار نفری گردان‌های ويژه بسيج، صبح سه شنبه پنجم آذر در شرق تهران آغاز شد. (عکس از مهر)

رزمايش ۱۵ هزار نفری گردان‌های ويژه بسيج، صبح سه شنبه پنجم آذر، با حضور محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران در شرق تهران آغاز شد.


پس از رزمايش ۳۰ هزارنفری نيروهای انتظامی در تهران که ۱۰ روز پيش برگزار شد، اين دومين رزمايش بزرگی است که در پايتخت ايران برپا می‌شود.


راديو فردا درباره چگونگی عملکرد نيروهای بسيجی، سازماندهی و ماموريت آنها، نظر حسين آرين کارشناس مسائل نظامی راديوفردا را جويا شده است.


حسین آرین: «نيروی مقاومت بسيج» يک سازمان همه کاره و در همه جا حاضر است. يعنی در مدارس متوسطه، دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی، سازمان‌های خصوصی، کارخانه‌ها، فرودگاه‌ها، شهرها، محله‌ها و حتی در بين عشاير، بسيج حضور دارد.


از نظر سازماندهی می‌توانيم بسيج را به پنج بخش تقسيم کنيم: بسيج دانش آموزی، بسيج دانشجويی، بسيج ادارات و وزارتخانه‌ها، بسيج عشاير و بالاخره بسيج سازندگی.


از نظر تعداد، بسيج تا سال گذشته ۱۲ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر عضو داشت، ولی گزارش های اخيرنشان می‌دهد که يک ميليون ديگر هم به اين تعداد اضافه شده است. به عبارت ديگر ۱۳ ميليون و ۶۰۰ هزارنفر عضو که حدود ۲۰ درصد جمعيت ايران است.


از اين تعداد حدود پنج ميليون نفر زن و چهارميليون و ۷۰۰ هزار نفر دانش آموز هستند. ولی در مجموع بايد بگويم که از اين ۱۴ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر، فقط يک و نيم ميليون نفر يا قدری بيشتر را می‌شود به طور کامل و در زمان اضطراری بسيج کرد و اينها اعضای ثابت و کاملاً فعال اين سازمان هستند.

چند درصد اعضای بسیج مسلح هستند؟


همه مسلح نيستند. استخوان بندی اصلی بسيج را دو هزار و ۵۰۰ گردان ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفری به نام های الزهرا (ويژه زنان) و عاشورا تشکيل می‌دهد و قرار است که ۳۰ درصد اين گردان‌ها به سلاح‌های نيمه سنگين و سنگين مسلح شوند ولی بيشتر اعضای بالای ۱۸ سال بسيج ، قادرند از سلاح‌های سبک مانند تفنگ استفاده کنند.


  • بسيج تا سال گذشته ۱۲ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر عضو داشت، ولی گزارش های اخيرنشان می‌دهد که يک ميليون ديگر هم به اين تعداد اضافه شده است.
حسین آرین

علاوه براين گردان‌ها، در جريان سال گذشته که بسيج عملا و رسما، چه از نظر پشتيبانی و چه از نظر فرماندهی، تحت امر فرمانده سپاه پاسداران محمدعلی جعفری قرار گرفت يگان‌های رزمی کربلا و ذوالفقار هم به نيروی مقاومت بسيج اضافه شدند و اين يگان‌ها همکاری تنگاتنگی با نيروی زمينی سپاه پاسداران دارند.


آقای آرين، رزمايش گردان ويژه بسيج امروز در تهران آغاز شد. به نظر شما، اين رزمايش بيشتر برای نماياندن قدرت نظامی بسيج برای تامين امنيت داخلی است يا تامين امنيت مرزها؟


بسيج برای بقای رژيم اسلامی است و اين ماموريت درواقع انکار ناپذير است. اين را فرماندهان سپاه پاسداران هم به کرات گفته‌اند که اين ماموريت وظيفه اصلی بسيج و سپاه پاسداران، تامين امنيت و دوام و قوام رژيم جمهوری اسلامی است.


اما رزمايشی را که بسيج در تهران، در پی رزمايش نيروی انتظامی اجرا کرده، بخش کوچکی است از ماموريت بسيج. ماموريت بسيج ابعاد مختلفی دارد.


يک بعد آن مربوط می‌شود به اجرای قانون و مقرارت و کمک به نيروی انتظامی. بعد ديگر آن سياسی و ايدئولوژيک است. بعد سوم نظامی است و بالاخره فعاليت‌های اقتصادی بسيج.


در رابطه با اجرای قانون و مقررات و دفاع از ارزش ها و دستاوردهای انقلاب و رژيم اسلامی يا همان کمک به نيروی انتظامی ، بسيج يک پليس اخلاق است. امر به معروف و نهی از منکر، يکی از وظايف بسيج است؛ رعايت حجاب و پوشش اسلامی، جلوگيری از معاشرت دختران و پسران، نظارت بر رفتار شهروندان، توقيف و ضبط سی دی های غير مجاز و آنتن های ماهواره‌ای، جمع آوری اطلاعات، اذيت و آزارمنتقدان رژيم و روشنفکران، ضابط دادگستری، همه اينها سياهه خيلی کوتاهی است از کارهای بسيج.


بايد اضافه کنم که سازماندهی و آموزش بسيج با توجه به موقعيت جغرافيايی استان‌ها و شهرها و تهديدهای بالقوه داخلی آنها برای رژيم ، متفاوت است. به عبارت ديگر ماموريت بسيج در استان‌های آذربايجان غربی و کردستان و خوزستان با ماموريت آن دراستان گيلان يا اصفهان تفاوت دارد.


توجه بيشتر يگان‌های بسيجی در خوزستان به مسائل قومی و مرزبانی است و در استان سيستان و بلوچستان هم به مسائل قومی و هم به قاچاق مواد مخدر. بسيج بيش از ۱۴۴ گردان الزهرا و عاشورا را در استان خوزستان سازماندهی کرده است.


در حيطه نظامی ، بسيج در استان های ساحلی جنوب همکاری نزديکی با نيروی دريايی سپاه پاسداران دارد.


آقای آرين، آيا امروز،جمعيت ايران از نيروهای مسلح بسيج در شهرها، هراس دارد؟


نشانه‌ها حاکی از آن است که مردم هراس دارند. کارهايی را که بسيج انجام می‌دهد، به ويژه در قالب پليس اخلاق، درواقع نمی‌تواند، خيلی باب طبع مردم تهران و ديگر کلان شهرها باشد.


در واقع بسيج آزادی شهروندان را بر پايه آنچه که رژيم آنها را ارزش های اسلامی می‌داند، محدود می‌کند. وقتی به شهروندان گفته شود که ازآنتن ماهواره استفاده نکنيد، حجاب شما بد است، جوانان نبايد معاشرت داشته باشند، منتقدان بايد لب ببندند يا به کسانی که از رژيم جمهوری اسلامی انتقاد می‌کنند آزار و اذيت روا می‌دارند؛ می شود واقعا حس کرد، که بسيج محبوبيتی ندارد.


به مأموريت‌های ايدئولوژيک، سياسی و نظامی پرداختيم. مأموريت اقتصادی، بسيج، چيست؟


از زمانی که بسيج مستقيما تحت کنترل فرمانده سپاه پاسداران قرار گرفت، يکی از وظايفی که به آن محول کردند، فعاليت‌های اقتصادی است.


  • اواخر سال گذشته، احمدی نژاد لايحه‌ای را به مجلس برد، که تصويب شد، و بر مبنای آن کنترات شماری از پروژه‌های دولتی به بسيج واگذار خواهد شد. يعنی بسيج علاوه بر مأموريت‌های ديگری که دارد عملا وارد کارهای اقتصادی هم می‌شود
حسین آرین

می‌دانيم که از نظر مالی و اقتصادی نابرابری غير قابل تصوری بين سپاه پاسداران و بسيج وجود دارد. می‌دانيم که بعد از شرکت ملی نفت و آستان قدس رضوی، سپاه پاسداران، از لحاظ ثروت و مال و مکنت، سومين قدرت کشور است.


درهمين رابطه، در اواخر سال گذشته، احمدی نژاد لايحه‌ای را به مجلس برد، که تصويب شد، و بر مبنای آن کنترات شماری از پروژه‌های دولتی به بسيج واگذار خواهد شد. يعنی بسيج علاوه بر مأموريت‌های ديگری که دارد عملا وارد کارهای اقتصادی هم می‌شود و با وارد شدن در اين امور، درآمدی هم خواهد داشت. برخی از نمايندگان مجلس به اين کار اعتراض کردند و آن را خلاف ماده ۴۴ قانون اساسی دانستند اما اعتراض آنها راه به جائی نبرد.


با وجودی که کارشناس متخصص عضو بسيج نيستند، چگونه می‌توانند قراردادهای اقتصادی را به آنها واگذار کنند؟


به نظر من برای پيشبرد اين کاردر اموراقتصادی، بسيج می تواند از دوراه استفاده کند. يکی بهره گيری از تجربه سپاه پاسداران، که سابقه طولانی در اين کاردارد؛ می‌تواند از متخصصان و مشاوران آنها استفاده کند.


می‌تواند از افسران وظيفه مهندسان و کارشناسانی که به بسيج منتقل می‌شوند بهره گيرد.


راه ديگر اين است که کنترات خود را به مهندسان مشاور و ديگر متخصصانی که در بخش خصوصی هستند، واگذار نمايد و از اين راه درآمدی برای خود کسب کنند. در واقع يک پيمان کار باشد.


بسیج برای نوجوانان اردوگاه‌های تابستانی برگزار می‌کند.

به چه دليلی يک جوان پانزده ساله در ايران تصميم می‌گيرد عضو نيروهای بسيج شود؟


تبليغات و آماده سازی اين نوجوانان از زمان کودکی و دانش آموزی که مرحله به مرحله و به تدريج انجام می‌گيرد در اين کار موثر است.


اردوگاه های تابستانی دانش آموزان يکی از اين راه‌ها است و القای اين فکرکه آنها دارند به اسلام و اشاعه ارزش‌های اسلامی کمک می‌کنند. شوروی هم «پايانير» يا پيشگامان و «کامسامول» را داشت و جمهوری اسلامی هم در بسيج دانش آموزی تشکيلات مشابه دارد.


از جهت ديگر، ملحق شدن به بسيج مزايائی دارد، مانند حقوق برای اعضای ثابت، کمک برای تهيه مسکن و ورود به دانشگاه. به هرحال کسانی که خارج از بسيج هستند از اين مزايا برخوردار نيستند.


آقای آرين، فکر می‌کنيد نيروهای بسيج، با توجه به تعدادی که ذکر کرديد، در انتخابات آينده رياست جمهوری ايران، نقشی داشته باشند؟


حتما نقشی خواهند داشت، برای اينکه، در انتخابات گذشته رياست جمهوری بسيج در انتخابات مجلس نهم بسيج نقش فعالی داشت. چند ماه پيش، محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران گفت «قوه مقننه ومجريه در اختيار اصولگراين است و انشاءالله قوه قضائيه هم در اختيار اصولگرايان قرار خواهد گرفت.»


دخالت بسيج جزو ماموريت های سياسی اين سازمان است و چندی پيش، يکی از فرماندهان سپاه به علی يونسی، وزير اطلاعات سابق، گفت که «ما به سپاه پيوستيم که دخالت کنيم، در زمان جنگ ايران و عراق در امور سياسی دخالت می‌کرديم و حالا هم همين کار را می‌کنيم، چون وظيفه انقلابی ما است.»


بنابراين، سپاه و بسيج دخالت در امور سياسی را وظيفه خود می‌دانند و به احتمال بسيار قوی در انتخابات آينده رياست جمهوری، که سال آينده خواهد بود، بازهم بسيج، در انتخابات دخالت خواهد کرد. نيروی مقاومت بسيج بيکار نخواهد نشست.


اينکه احمدی نژاد دوباره انتخاب شود يا نشود، معلوم نيست. ولی جدا از اين، بسيج در کنار سپاه ضامن بقای رژيم اسلامی است و با توجه به تصميم‌های سياسی که در سطوح بالا گرفته خواهد شد که چه کسی چه کاره شود، نقش مهمی را بازی خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG