لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۲، آغاز شد


شصت و دومین دوره از جشنواره بین‌المللی و بسیار معتبر فیلم برلین، ۲۰۱۲، پنج‌شنبه شب، ۲۰ بهمن‌ماه، در حضور عده‌ای از سرشناس‌ترین سینماگران دنیا با نمایش فیلم فرانسوی «بدرود، ملکه من» از بخش مسابقه آغاز به کار کرد.

اما گل سرسبد مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره فیلم برلین یا به قول آلمانی‌ها «برلیناله» هیئت داوران بخش مسابقه به ریاست مایک لی، فیلمساز بزرگ انگلیسی، و اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی و خالق «جدایی نادر از سیمین»، بود که حالا دیگر شهرتی جهانی دارد.

آقای فرهادی امسال به شهر برلین آمده است تا شریک تعیین برنده جایزه‌ای باشد که خود در سال گذشته آن را از دست ایزابلا روسلینی گرفت، خرسی طلایی که دست‌کم برای اصغر فرهادی بسیار آمد داشته است.

خالق «نادر و سیمین» که تاکنون بیش از ۵۰ جایزه معتبر را برای این فیلم از آن خود کرده باید پس از پایان برلیناله ۲۰۱۲ برای شرکت در مراسم اسکار در روز ۲۶ فوریه به آمریکا بازگردد.

اما در همین حال برلیناله ۲۰۱۲ تا روز ۳۰ بهمن‌ماه با نمایش ۱۴۸ فیلم بلند و کوتاه از سراسر جهان ادامه خواهد داشت، در حالی که از این تعداد ۱۸ فیلم بلند سینمایی اولین نمایش جهانی خود را خواهند داشت و ۱۷ فیلم برای جایزه اصلی جشنواره رقابت خواهند کرد.

از فیلم‌هایی که برای تصاحب خرس طلایی معروف برلیناله با یکدیگر رقابت خواهند کرد می‌توان به «امروز» از فرانسه و سنگال، «باربارا» از آلمان، «بازی‌های کودکانه» از اسپانیا، و «سزار باید بمیرد» از ایتالیا اثر برادران تاویانی اشاره کرد.

امسال از ایران تنها یک فیلم حضور خواهد داشت: فیلم «پذیرایی ساده» ساخته مانی حقیقی که به همراه بازیگر فیلمش، ترانه علیدوستی، قرار است به برلین بیاید. فیلم حقیقی که در جشنواره فیلم فجر امسال هم مورد توجه منتقدان قرار گرفت در بخش «فورم» یا تریبون برلیناله به نمایش درمی‌آید.

فیلم اکشن بسیار مهیج استیون سودربرگ با عنوان «افسارگسیخته» اولین نمایش خود در کشور آلمان را در جشنواره امسال خواهد داشت و در واقع قرار است نمک برلیناله باشد، و فیلم «گوش‌خراش و نزدیک نزدیک» اثر استیون دالدری که نامزد اسکار هم هست در بخش خارج از مسابقه نمایش داده خواهد شد.

بخشی از جشنواره امسال نیز به بزرگداشت مریل استریپ اختصاص دارد، هنرپیشه کهنه‌کار آمریکایی و هم‌نسل بازیگرانی چون رابرت دنیرو و آل پاچینو.

مریل استریپ با تازه‌ترین هنرنمایی خود یعنی فیلم «بانوی آهنین» در برلیناله ۲۰۱۲ حضور دارد، اما تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌های او از جمله انتخاب سوفی و پل‌های مدیسون کانتی نیز در این دوره به نمایش درخواهند آمد.

شصت و دومین دوره از برلیناله روز ۲۹ بهمن‌ماه با مراسم اختتامیه و اعطای جوایز و نمایش فیلم برنده خرس طلایی رسما به کار خود پایان خواهد داد، اما نمایش فیلم‌ها تا روز بعد یعنی ۳۰ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG