لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

بلر: ايران دچار اشتباه بزرگی در محاسبه شده است


نخست وزیر انگلیس به ایران هشدار داد با جامعه بین المللی مقابله نکند.
نخست وزیر انگلیس به ایران هشدار داد با جامعه بین المللی مقابله نکند.

تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، روز سه شنبه در لندن گفت: ايران دچار خطای بزرگی در محاسبات خود شده است.


به گزارش رويترز، نخست وزير بریتانیا در ادامه، به مقامات ايران هشدار داد که مقابله با قطعنامه های شورای امنيت، نتيجه خوبی در بر ندارد.


آقای بلر افزود:«اظهار نظرهايی که از ايران به گوش می رسد، نگران کننده است چرا که از پيش اعلام می کنند قصد دارند با جامعه بين المللی مقابله کنند.»


اظهار نظر نخست وزير انگليس در یک کنفرانس مطبوعاتی و ساعتی پس از آن عنوان شد که جمهوری اسلامی ايران اعلام کرد هيچ وقت غنی سازی اورانيوم را تعليق نمی کند.


وی بار ديگر تاکيد کرد که که به نظر او، مقامات ايران دچار يک اشتباه محاسباتی بزرگ شده اند.


جمهوری اسلامی ايران، از سوی شورای امنيت سازمان ملل متحد زير فشار است تا برای اعتماد سازی، فعاليت های هسته ای خود را تعليق کند.


اظهار نظر نخست وزير انگليس در کنفرانس مطبوعاتی و ساعتی پس از آن عنوان شد که جمهوری اسلامی ايران اعلام کرد هيچ وقت غنی سازی اورانيوم را تعليق نمی کند

آمريکا و کشورهای غربی، جمهوری اسلامی ايران را به فعاليت برای دستيابی به بمب اتمی متهم می کنند.


تهران اين اتهام را رد کرده و می گوید: که فعاليت های هسته ای خود را برای دستيابی به برق دنبال می کند.


پنج کشور آمريکا، فرانسه، انگليس، چين و روسيه که از اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل هستند، به همراه آلمان روز دوشنبه در لندن تشکيل جلسه دادند تا درباره گام بعدی گروه ۵+۱ در جلوگيری از آنچه که «بلند پروازی های هسته ای» ايران گفت و گو کنند.


در پايان این جلسه اعلام شد که نمايندگان سياسی گروه ۵+۱ به اين نتيجه رسيده اند که تحريم های ايران تشديد شود و جلسه ديگری برای ادامه مذاکرات در روز پنج شنبه آينده تشکيل دهند.


قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل ضمن تحريم ايران در صنايع اتمی و موشکی، به ايران ۶۰ روز مهلت داده بود تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را تعليق کند.


جمهوری اسلامی ايران قطعنامه شورای امنيت را «غيرقانونی» دانسته و به آن عمل نکرده است.


از آقای بلر سوال شد که آيا بهتر نيست با ايران مذاکره و گفت و گو کرد، که وی در پاسخ گفت:«ما بسيار خوشحال می شويم بتوان با مقامات ايران گفت و گو کنيم و مشکلی برای گفت و گو هم نداريم. مسئله اين است که درباره چه بايد گفت و گو کنيم».


وی در ادامه گفت:«موضوع اين است که ايران می گويد تعليق نمی کند، از افراط گرايی در عراق و لبنان و فلسطين حمايت می کند و هيچ حرفی هم از اين نمی زند که بخواهد رويه خود را عوض کند. در نتيجه برای گفت و گو، موضوعی نداريم.»


XS
SM
MD
LG