لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

انفجار یک بمب در نزدیکی سفارت بریتانیا در منامه


وزارت کشور بحرین روز یکشنبه خبر داد بمبی در یک مینی بوس در نزدیکی سفارت بریتانیا در منامه منفجر شده ولی این انفجار خسارت های مالی یا جانی جدی در پی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، صالح سالم سخنگوی وزارت کشور بحرین گفت است که مواد به کار رفته دراین بمب از قدرت انفجاری بسیار بالایی برخوردار بوده و تحقیقات بیشتر در مورد این حادثه ادامه دارد. وی از ارائه هرگونه جزییات بیشتر در مورد گروه یا فرد احتمالی پشت این حمله، خودداری کرده است.

این گزارش حاکی است به دنبال این انفجار و مقارن با مراسم ماه محرم که توسط شیعیان برگزاری می‌شود، حضور نیروهای امنیتی در سطح شهر منامه پایتخت بحرین افزایش چشمگیری داشته است.

کشور بحرین از حدود ده ماه پیش شاهد حضور اعتراضی و ناآرامی‌های مردمی علیه حاکمیت بوده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروهی از افراد اقلیت سنی در روزهای اخیر به کاروان عزاداران محرم در منامه سنگ پرتاب کرده‌اند.

به گفته سخنگوی وزارت کشور بحرین مینی بوس مزبور در فاصله پنجاه متری سفارت بریتانیا در منامه پارک شده بود.

هنوز هیچ اطلاعات دقیقی در مورد این که هدف این حمله سفارت بریتانیا بوده، منتشر نشده است.

هفته پیش گروهی از افرادمعترض در تهران به سفارت بریتانیا حمله کردند و با شکستن شیشه‌ها، مقداری از پرونده‌ها را به آتش کشیدند و پرچم سفارت را هم به پایین کشیدند. بریتانیا در واکنش، سفارت تهران در لندن را تعطیل کرده و تمامی کارکنان را از خاک خود اخراج کرد.

حاکمان بحرین، نارضایتی اکثریت شیعه در این کشور را مرتبط با حکومت جمهوری اسلامی ایران می دانند. ناراضیان و فعالان بحرینی این اتهام را رد کرده و می‌گویند اعتراض خود را به طور مستقل دنبال می کنند. کمیته مستقل بررسی حوادث بحرین هم ماه پیش اعلام کرد هیچ مدرکی از دخالت حکومت ایران در اعتراض‌های بحرین پیدا نکرده است.

در جریان درگیر‌ های معترضان با نیروهای حکومتی در بحرین روابط منامه با تهران دچار تنش‌های زیادی شد و تهران اعتراض جدی خود به حضور نیروهای کشورهای گروه همکاری خلیج فارس در بحرین اعلام کرد.


این گزارش حاکی است روز یکشنبه، دادگاهی در بحرین سه ورزشکار شیعه را که هرسه در استخدام نیروهای نظامی بحرین بودند را به دلیل «سرپیچی از دستور» به یک سال زندان محکوم کرده است. دادگاه اعلام کرده به این سه تن دستور داده شده بود به محل تظاهرات نزدیک نشوند.

این سه متهم عبارتند از طارق الفرسانی، قهرمان و دارنده مدال پرورش اندام، علی سعید دروازه بان تیم ملی فوتبال بحرین و «محمد حسن الدرازی» عضو تیم ملی بسکتبال بحرین که در یک دادگاه نظامی محاکمه شدند.

دادگاه محاکمه حدود ۶۱ تن از ورزشکاران و مقامات ورزشی قرار است چهارم ژانویه، ماه آینده میلادی برگزار شود. این افراد که از تیم های مختلف از جمله هندبال، بسکتبال و والیبال هستند، به اتهام «تجمع غیرقانونی» و «تلاش برای ایجاد نفرت علیه حاکمیت پادشاهی سنی بحرین» قرار است محاکمه شوند.
XS
SM
MD
LG