لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

اعتراض چین به تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های چینی مرتبط با ایران


خانم جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین
خانم جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین
وزارت خارجه چین با اعلام مراتب اعتراض خود نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های چینی مرتبط با ایران می‌گوید که این گونه تحریم‌ها به روابط دو طرفه آمریکا و چین آسیب می‌زند و نتیجه سازنده‌ای ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم «جیانگ یو» سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه گفت: «چین همواره مخالف با تحریم‌هایی است که آمریکا علیه شرکت‌های چینی اعمال می‌کند چون قوانین داخلی را نادیده می‌گیرد و نفعی به بهتر شدن روابط دوطرفه نمی‌کند.»

آمریکا روز سه‌شنبه، چهار شرکت چینی را به دلیل نقض تحریم‌های ایران، کره شمالی و سوریه در ارتباط با فناوری‌هایی با قابلیت کاربرد دوگانه در تسلیحات کشتار جمعی، تحریم کرد.

خانم جیانگ یو گفت: «چین به اندازه کافی قابلیت دارد که چنین مواردی را مورد تحقیق و تفحص قرار دهد و اگر خطایی مرتکب شده، خودش این شرکت‌ها را مجازات و تحریم کند.»

طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، شرکت‌های «کارل لی»، «صنایع دالیان سانی»، «صنایع شیمیایی دالیان ژانگ بنگ» و شرکت «صنایع الکتریک ژیان جونیون» مورد مجازات و تحریم قرار گرفته‌اند.

جمهوری اسلامی به فعالیت‌های مشکوک اتمی مظنون است و شورای امنیت طی چهار قطعنامه تحریمی، از ایران خواسته فعالیت‌های اتمی خود را به حال تعلیق در آورده و صحت صلح‌آمیز بودن آن را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید فعالیت‌های هسته‌ای را برای تولید برق دنبال می‌کند.

علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت، آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، نروژ، سوییس و استرالیا هم تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران به اجرا گذاشته‌اند.

آمریکا این هفته، هفت شرکت خارجی و از جمله یک شرکت کشتیرانی اسرائیلی و شرکت دولتی نفت ونزوئلا را در چارچوب تلاش‌های خود برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرد.

در همین چارچوب کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز چند روز پیش ۱۰۰ شرکت دیگر ایرانی را نیز در فهرست سیاه تحریم‌های خود قرار داده بود که این اقدام با استقبال آمریکا روبه‌رو شده بود.
XS
SM
MD
LG