لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

وزارت بهداشت ايران :۱۱۰نفر به وبا مبتلا شده اند


وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که تاکنون ۱۱۰ نفر به وبا مبتلا شده اند. (عکس: AFP)
وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که تاکنون ۱۱۰ نفر به وبا مبتلا شده اند. (عکس: AFP)
معاون سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ايران روز شنبه آمار بيماران مبتلا به وبا را ۱۱۰ نفر اعلام کرد و گفت که تا کنون چهار نفر در اثر این بیماری درگذشته اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، حسن امامی رضوی روز شنبه نهم شهريور ماه ضمن اعلام اين خبر گفت: «هر هفته سه الی چهار مورد ابتلا به آمار مبتلايان وبا در کشور گزارش می شد، اما در هفته اخير فقط شش مورد ابتلا شناسايی شده است.»

او همچنين اعلام کرد که که تا کنون چهار نفر بر اثر ابتلا به اين بيماری فوت کرده اند. پیش از این هم وازت بهداشت ایران آمار مرگ و میر را همین تعداد اعلام کرده بود.

به گفته او اولين مورد ابتلا به وبا در اواخر خرداد ماه گذشته در شهر رودان استان هرمزگان مشاهده شد که مبتلايان از مهاجران کشورهای خارجی بوده اند.

يک مقام وزارت بهداشت ايران پیشتر در تاریخ ۲۷ مرداد ماه از ابتلای ۷۳ نفر به اين بيماری خبر داده بود.

محمد مهدی گويا، رييس مرکز مديريت بيماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در آن تاريخ به خبرگزاری فارس گفته بود: «از مجموع ۷۳ نفر مبتلا به بيماری وبا، ۱۱نفر اتباع کشورهای خارجی، اکثرا افغان و پاکستانی، و ۶۲ ايرانی هستند که از اين تعداد تاکنون چهار نفر به علت دير رسيدن به مراکز درمانی و از دست دادن بيش از حد آب بدن جان خود را از دست دادند. »

او همچنين گفته بود که بيشترين تعداد مبتلايان به وبا، در استان های قم، تهران و هرمزگان گزارش شده است.

اوايل تابستان سال جاری، خبر شناسايی هفت نفر مبتلا به وبا در شهر قم منتشر شده بود، اما مقام های درمانی و بهداشتی اعلام کردند که بيماری کنترل شده است و آمار مبتلايان به وبا در ايران بالا نيست.

به گزارش وزارت بهداشت ايران، بيش از ۴۰ سال است که هر سال، مواردی از بيماری وبا در ايران مشاهده می شود.

سازمان بهداشت جهانی سال گذشته اعلام کرد که ايران ده مورد وبا را طی دوره ای يک ماهه در استان کردستان که هم مرز عراق است، ثبت کرده است.

در سال ۱۳۷۷ از ميان نزديک به ده هزار نفرمبتلا به اين بيماری يکصد نفر جان باختند. يکسال بعد، تعداد مبتلايان به بيماری وبا به ۱۱۶۰ مورد کاهش يافت و در سال ۱۳۷۹ اين تعداد به ۳۴۵ نفر رسيد. در سال های ۸۵ و ۸۶ نيز به ترتيب، ۲۴ و ۵۷ مورد ابتلا به اين بيماری گزارش شد.

وبا يک بيماری مسری عفونی است که فقط در انسان ايجاد بيماری می کند. اين بيماری در مناطق شهری از طريق مدفوع انسان منتقل می شود و در مناطقی که آب آشاميدنی آلوده است يا آنکه مزارع با آب فاضلاب آبياری می شود شيوع می يابد.
XS
SM
MD
LG