لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

کلینتون: ترکیه و عربستان از بشار اسد بخواهند از قدرت کناره گیری کند


هیلاری کلینتون در کنار لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا در جلسه روز سه شنبه در دانشگاه ملی دفاعی آمریکا
هیلاری کلینتون در کنار لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا در جلسه روز سه شنبه در دانشگاه ملی دفاعی آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت:«ترکیه، عربستان سعودی و دیگر کشورها باید به بشار اسد بگویند که از قدرت کنار برود.» خانم کلینتون اما خود به عنوان وزیر خارجه آمریکا موضعی در خصوص درخواست کناره گیری بشار اسد از قدرت اعلام نکرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کلینتون گفت:« اگر آمریکا درخواست خروج بشار اسد از قدرت را مطرح کند، اتفاقی نمی افتد و دیگر کشورها فقط شنونده خواهند بود و بعد می گویند که خوب، قدم بعدی چیست؟ اما اگر ترکیه، یا عبدالله پادشاه عربستان یا دیگران بگویند، دیگر هیچ راهی نیست که حاکمان مستقر در دمشق بتوانند این پیام را نشنیده بگیرند.»

خانم کلینتون که به همراه لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا در جریان جلسه ای در دانشگاه ملی دفاعی آمریکا حاضر شده بود، در پاسخ به این پرسش که آیا بالاخره دولت باراک اوباما موضعی برای خروج بشار اسد از قدرت خواهد گرفت یا نه، گفت:«من باور دارم دست یافتن به نتیجه، مهم تر از موضع گیری لفظی است.»

وزیر خارجه آمریکا گفت:«کشورهای منطقه از جمله ترکیه و عربستان سعودی تاثیر بیشتری روی سوریه دارند ولی ما (واشینگتن) مدت هاست درگیر چالش های زیادی با حاکمیت سوریه هستیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شماری از دیپلمات های آمریکایی هفته پیش در خفا گفته بودند که آمریکا در حال آماده کردن خود برای رسیدن به موضعی است که خواستار خروج بشار اسد از قدرت شود ولی صحبت های خانم کلینتون نشان داد که ایالات متحده هنوز حاضر به گرفتن چنین موضعی نیست.

نیروهای نظامی، دریایی و امنیتی سوریه روز سه شنبه برای چهارمین روز متوالی به حملات خود به بندر لاذقیه ادامه دادند. در تازه ترین موضع گیری، ساف، سازمان آزادیبخش فلسطین در بیانیه ای و در واکنش به حمله به اردوگاه پناهندگان فلسطینی در لاذقیه، دولت بشار اسد را به «ارتکاب جنایت علیه بشریت» متهم کرد.

در پنج ماه گذشته اعتراض های مردمی در سوریه با خشونت آشکار حاکمیت دمشق روبرو شده و بیش از دو هزار تن در جریان این درگیری ها تاکنون کشته شده اند.

از خانم کلینتون سوال شد که «آیا این موضع گیری به این معناست که آمریکا منتظر عملکرد دیگر کشورها می ماند و خود کاری نمی کند؟» که وی در پاسخ گفت: «ما هنوز سعی می کنیم نقش راهبردی داشته باشیم ولی بخشی از ایفای نقش راهبردی، همین است که مطمئن شویم همه یک مقصود و هدف را دنبال می کنند.»

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد طی گزارشی اعلام کرد در پی حملات سنگین زمینی و هوایی نیروهای نظامی و امنیتی سوریه به بندر لاذقیه، بیش از پنج هزار پناهنده فلسطینی که در این منطقه سکونت داده شده بودند، در حال فرار برای نجات جان خود هستند.

اوسکار فرناندز تارانکو، معاون سياسی دبيرکل سازمان ملل در نيويورک هفته پيش در گزارشی اعلام کرد طبق آمار مستند وثبت شده، در جريان درگيری ها در سوريه در ماه جولای ۱۸۸ تن و تا تاريخ هشتم اوت (ماه جاری ميلادی) ۸۷ تن کشته شده اند. وی گفته شمار کشته شدگان غيرنظامی و شهروندان سوريه در جريان درگيری ها از ماه مارس تاکنون، از دو هزار تن فراتر رفته است.

ترکیه بار دیگر از دمشق خواسته دست از خشونت بردارد و حمله به شهروندان سوریه را متوقف کند. آلمان خواهان تحریم های بیشتر اتحادیه اروپا علیه حاکمیت بشار اسد شده و نیز از شورای امنیت خواسته برای توقف کشتارها وارد عمل شود.

دولت سوریه می گوید «مشغول سرکوب کردن گروه های تروریستی است».
XS
SM
MD
LG