لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

نیروهای حافظ صلح راهی دارفور می شوند


روز یکشنبه گذشته، دولت سودان تفاهم نامه ای با سازمان ملل و اتحادیه آفریقا امضا کرده تا نیروهای آفریقایی و سازمان ملل وارد سودان شوند.
روز یکشنبه گذشته، دولت سودان تفاهم نامه ای با سازمان ملل و اتحادیه آفریقا امضا کرده تا نیروهای آفریقایی و سازمان ملل وارد سودان شوند.

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه از سودان خواست نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را بپذیرد که این درخواست با موافقت دولت سودان همراه شده است.


خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد که روز یکشنبه گذشته، دولت سودان تفاهم نامه ای با سازمان ملل و اتحادیه آفریقا امضا کرده تا نیروهای آفریقایی و سازمان ملل وارد سودان شوند.


جان نگروپونته، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که نیروهای متشکل از پاسداران صلح سازمان ملل و نیروهای مشترک اتحادیه آفریقا، باید بتوانند وارد دارفور شوند تا جلوی خشونت ها گرفته شود.


آقای نگروپونته خبر داد که بیشتر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل که اعزام می شوند، ملیت آفریقایی دارند و فرماندهی آنها هم به عهده نیروهای اتحادیه آفریقا است.


جان نگروپونته، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که نیروهای متشکل از حافظان صلح سازمان ملل و نیروهای مشترک اتحادیه آفریقا، باید بتوانند وارد دارفور شوند تا جلوی خشونت ها گرفته شود.

لام آکول، وزیر امور خارجه سودان، روز دوشنبه اعلام کرد که خارطوم با فاز دوم طرح پیشنهادی کمک بین المللی موافقت کرده است.


طرحی که ماه گذشته و در جریان دیدار بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد از آفریقا بررسی شد، سه مرحله دارد که برای حفظ صلح در سودان طراحی شده است.


فاز اول کمک های بین المللی و حمایتی است و فاز دوم حضور نیرو های نظامی و متشکل از سه هزار نیروی حافظ صلح سازمان ملل و هفت هزار نفر نیروی اتحادیه آفریقا است.


جان نگروپونته که در سودان به سر می برد در این کنفرانس خبری که روز دوشنبه برگزار شد، گفت:«ما باید نیروهای مشترک را هر چه سریع تر وارد مناطق کرده و فرماندهی مشترک با نظارت سازمان ملل را عملی کنیم.»


وی در ادامه از همکاری محدود دولت خارطوم در مبارزه با نقض حقوق بشر در دارفور انتقاد کرد و از دولت سودان خواست تا شبه نظامیان شورشی را خلع سلاح کند.


وزیر امور خارجه سودان، هم خبر داد:« موافقت خود را اعلام کرده ایم و منتظر سازمان ملل هستیم که برنامه زمانبندی خود و شکل کمک های بشردوستانه را به ما اعلام کند تا ما تسهیلات آن را فراهم کنیم.»


معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت:«دولت سودان باید نیروهای جنجاوید که شبه نظامیان عرب هستند را خلع سلاح کند چرا که همه می دانند این شبه نظامیان بدون کمک دولت نمی توانند وجود خارجی داشته باشند.»


وی همچنین از دولت سودان انتقاد کرد که اجازه ورود به نیروهای بشردوستانه برای کمک به وضعیت غیرانسانی در دارفور را نمی دهد و در کار کمک رسانی مشکل ایجاد می کند.


شورشیان عرب در دارفور

سازمان ملل و مجوز ورود نیروها


خارطوم پیش از این نیز با هرگونه ورود نیروهای حافظ صلح به دارفور مخالفت کرده است.


لام آکول، وزیر امور خارجه سودان هم گفت:«دولت سودان از حضور نیروهای اتحادیه آفریقا در سودان حمایت می کند اما حاضر به پذیرش فشار بین المللی و حضور بیش از ۲۰ هزار نیروی چند ملیتی حافظ صلح نیست.»


اگر خبر توافق سودان برای حضور نیروها درست باشد، به این معنی است که فرماندهی در دست نیروهای اتحادیه آفریقا است و تمامی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل از نیروهای آفریقایی دستور می گیرند.


قرار است امروز سران اتحادیه آفریقا به نیویورک رفته و برای آینده صلح در سودان برنامه ریزی و با مقامات سودانی به توافق برسند.


از زمان درگیری های در منطقه دارفور سودان در سال ۲۰۰۳ تا به امروز، بیش از ۲۰۰ هزار نفر کشته و بالای ۲/۵ میلیون نفر بی خانمان و آواره شده اند.


XS
SM
MD
LG