لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

خشونت در دور اول انتخابات ریاست جمهوری نیجریه


نیجریه از سال ۱۹۹۹ توانسته دموکراسی مردمی را در کشور خود حاکم کند و بیش از سه دهه، حاکمیت نظامیان را کنار بگذارد.
نیجریه از سال ۱۹۹۹ توانسته دموکراسی مردمی را در کشور خود حاکم کند و بیش از سه دهه، حاکمیت نظامیان را کنار بگذارد.

گروه های مخالف حزب حاکم نیجریه، روز یکشنبه، راه های منتهی به حوزه های رای گیری را بستند و با مردم درگیر شدند تا مانع حضور شرکت کنندگان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری شوند.


دور اول انتخابات ریاست جمهوری در نیجریه روز یکشنبه برگزار شد.


به گزارش رویترز، روزنامه های محلی تخمین زده اند که در درگیری هایی که اتفاق افتاده، بیش از ۲۰ نفر کشته شده اند.


تمامی این اتفاق ها زمانی اتفاق افتاد که یک نظرسنجی محلی از نتایج غیرمنتظره خبر داد و نگرانی گروه های سیاسی را برانگیخت.


قراراست دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری نیجریه روز ۲۱ آوریل، یکم اردیبهشت، کمتر از یک هفته دیگر در نیجریه برگزار شود.


حزب دموکرات مردمی نیجریه، که حزب حاکم است، یک نظر سنجی در مقیاس کوچک برگزار کرد که نشان داد در شش حوزه از هشت حوزه انتخابی پیش است و پس از اعلام نظرسنجی انجام شده و نتایج آن، احزاب مخالف دولت به خشم آمده و به دفاتر حوزه های انتخابی نظرسنجی حمله کردند.


حزب دموکرات مردمی نیجریه، در انتخابات قبلی که در سال ۲۰۰۳ برگزار شد، ۲۸ رای در کل ۳۶ حوزه انتخابی را به خود اختصاص داده و پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد.


مقامات رسمی و دیپلمات ها نگران این هستند که شاید با نتیجه قطعی انتخابات، خشونت بیشتری در کشور و میان احزاب مخالف و موافقان دولت در بگیرد.


در شمال نیجریه، احزاب مخالف تمامی راه های منتهی به دفاتر کمیسیون مستقل انتخابات ملی که امور نظر سنجی و برگزاری انتخابات را بر عهده دارد، مسدود کردند و در خیابان ها هم آتش به پا کردند که کسی نتواند به دفاتر دسترسی داشته باشد.


در بیانیه گروه های سیاسی نیجریه اعلام شده که صندوق های خالی از رای، برگه های رای سفید و حضور نظامیان در انتخابات، تمامی عواملی هستند که هرگونه انتخاب سالم را زیر سوال می برد و حزب حاکم در دور اول به این کارها دست زده و در دور دوم هم دست می زند.

بابا احمد، از جوانانی که در این ناآرامی ها شرکت کرده، به خبرنگار رویترز گفت:«ما سعی داریم از آرای خود محافظت کنیم و می دانیم که حزب مخالف دولت انتخابات را می برد و از حالا اعلام می کنیم که نمی گذاریم آرای ما پایمال شود.»


دردسرهای انتخابات


احزاب مخالف دولت اعلام کرده اند نظرسنجی های انجام شده و آرای پیش از انتخابات همگی با تقلب و دروغ همر اه است و نمی تواند مرجع مناسبی برای نظر مردمی و عمومی باشد.


در بیانیه های مختلف اعلام شده است که صندوق های خالی از رای، برگه های رای سفید و حضور نظامیان در انتخابات، تمامی عواملی هستند که هرگونه انتخاب سالم را زیر سوال می برد و حزب حاکم در دور اول به این کارها دست زده و در دور دوم هم دست می زند.


دفتر کمیسیون مستقل انتخابات ملی نیجریه اعلام کرد از نتایج انتخابات در دور اول رضایت دارد و فقط در یک حوزه، بی نظمی هایی دیده شده که انتخابات در آن منطقه را متوقف کرده و انتخابات را یک هفته در آن استان، در جنوب کشور، به تعویق انداخته است.


نیجریه از سال ۱۹۹۹ توانسته دموکراسی مردمی را در کشور خود حاکم کند و بیش از سه دهه، حاکمیت نظامیان را کنار بگذارد.


یک سناتور نیجریه ای، انتخابات سالم را خواستار شده و گفته است:«اگر دولت بخواهد آرا را دستکاری کرده و خود را تثبیت کند، فرقی با حاکمیت نیروهای نظامی ندارد که به زور اسلحه دولت را در دست داشتند.»


حزب حاکم نیجریه سابقه حزبی خوبی دارد اما از زمان زمامداری، متهم به فساد مالی و اداری شده است.


از زمانی که نظرسنجی اعلام شده، درگیری و خشونت در نیجریه بالا گرفته است و ممکن است تا زمان پایان انتخابات و یا اعلام نتایج اولیه ادامه داشته باشد.


XS
SM
MD
LG