لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

عليرضا اسپهبد، نقاش و گرافیست معاصر درگذشت


عليرضا اسپهبد که بيشترين دغدغه او دردهای آدمی و آزادی بود، پس از انقلاب تنها دو بار مجموعه ای از آثار خود را در گالری سيحون و گلستان در معرض ديد عموم قرار داد.
عليرضا اسپهبد که بيشترين دغدغه او دردهای آدمی و آزادی بود، پس از انقلاب تنها دو بار مجموعه ای از آثار خود را در گالری سيحون و گلستان در معرض ديد عموم قرار داد.

عليرضا اسپهبد نقاش و گرافيست مطرح معاصر شنبه گذشته در سن ۵۵ سالگی بر اثر عارضه قلبی در تهران درگذشت.


عليرضا اسپهبد به گفته بسياری از هنرمندان و دوستدارانش روحيه بسيار حساسی داشت و در سالهای اخير به خاطر شرايطی که در زندگی هنری وی ايجاد شده بود کمتر در مجامع هنری شرکت می کرد.


اسپهبد متولد ۱۳۳۰ در تهران از کودکی دلبسته خط و رنگ بود و نقاشی را ابتدا نزد استاد جعفر رهنما آموخت.


او تحصيلات دانشگاهی را در رشته نقاشی در دانشکده هنرهای تزيينی تهران ادامه داد و پس از آن برای ادامه تحصيل راهی انگليس شد.


آقای اسپهبد اولين نمايشگاه انفرادی خود را با نام «کلاغ ها» در نگارخانه سيحون زمانی که تنها ۲۴ سال داشت برپا کرد و از همان زمان به عنوان چهره ای جدی و پرکار شناخته شد.


عليرضا اسپهبد که بيشترين دغدغه او دردهای آدمی و آزادی بود، پس از انقلاب تنها دو بار مجموعه ای از آثار خود را در گالری سيحون و گلستان در معرض ديد عموم قرار داد.


در همان سال ها، کار گرافيک و طراحی رو جلد کتاب و مجلات فرهنگی را آغاز کرد و آثارش نيز با اقبال خوبی از سوی جامعه روشنفکری روبه روشد.


احمد شاملو، نصرت رحمانی، رضا براهنی و جواد مجابی از جمله کسانی هستند که تاکنون شعرهای زيادی را به او تقديم کرده اند.


تنها نقاشی می کشم


محمود دولت آبادی، نویسنده وعضو کانون نویسندگان ایران، درباره مرگ اسپهبد به خبرگزاری ایسنا، گفت:« این اواخر فترت و انزوای علیرضا اسپهبد آن قدر شدید شده بود كه ما هم حتی كمتر یكدیگر را می‌دیدیم. دلتنگی او از مجموعه‌ جامعه‌ هنر و مجموعه‌ روابط حاكم بر فضای هنرهای تجسمی در كشور بود. با ما كه دوستان اهل قلمش بودیم، مشكلی نداشت.»


دولت آبادی اضافه كرد:« تنهایی سنگینی را طی دو سال گذشته در خانواده و جامعه تحمل می‌كرد. یكی دوبار كه با او صحبت كرده و سراغش را گرفتم كه چه می‌كند، می‌گفت: تنها نقاشی می‌كشم.»


کتاب برگزيده نقاشی های عليرضا اسپهبد ۱۳۷۶ـ۱۳۵۰از سوی نشر هنر ايران منتشر شده است.


اعتراض اسپهبد به نمایش بدون اجازه آثارش


اسپهبد از جمله هنرمندانی بود که به نمایش بدون اجازه آثارش دربرنامه بررسی نقاشی و مجسمه سازی معاصر ایران در دهه های ۴۰ و ۵۰ اعتراض کرده بود.


انجمن هنرمندان نقاش ایران و انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران این برنامه را که شامل نمایشگاه و چند گردهمایی بود، در «گالری تهران» در خیابان قدس برگزار کرد و در آن آثار هنرمندانی مانند علیرضا اسپهبد، لیلیت تریان، ایران درودی، علی اکبر صادقی، احمد عالی، مسعود عربشاهی، پرویز کلانتری، فرشید مثقالی، علی اصغر محمدی، مرتضی ممیز و محسن وزیری مقدم به نمایش گذاشته شد.


اما در حالی که برنامه دومین روز برگزاری خود را سپری می کرد، چند تن از نقاشان و مجسمه سازان به نمایش آثار خود اعتراض کردند.


علیرضا اسپهبد از نخستین کسانی بود که به درج بدون اجازه نامش در فهرست حاضران در نمایشگاه اعتراض کرد. او به روزنامه اعتماد ملی گفته بود که کسی از او برای نمایش آثارش در این نمایشگاه اجازه نگرفته است.


این هنرمند نقاش به عضویت نداشتن در انجمن هنرمندان نقاش ایران اشاره کرده بود و گفته بود که: «من عضویتی در این انجمن ندارم و بالطبع از کمک هایی که به اعضای آن می شود محروم هستم. حتی هیچ گونه بیمه ای ندارم، پس چرا باید از نام من بهره برداری کنند؟»


اعتراض آقای اسپهبد در حالی ابراز شد که برگزار کنندگان برنامه بررسی نقاشی و مجسمه سازی معاصر ایران در دهه های ۴۰ و ۵۰ در روز اول مراسم اعلام کردند که آثار به نمایش درآمده را از خود هنرمندان یا گالری داران مشهور به امانت گرفته اند.


قرار است مراسم تشییع پیکر مرحوم علیرضا اسپهبد صبح روز دوشنبه از مقابل بیمارستان ایرانمهر تهران برگزار شود.


XS
SM
MD
LG