لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۱

«مامور سابق اف بی آی در ایران بازداشت شده است»


آقای لوینسون که در ایران ناپدید شده، مامور سابق «اف بی آی» بوده است
آقای لوینسون که در ایران ناپدید شده، مامور سابق «اف بی آی» بوده است

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی خبر داد مامور سابق اف بی آی آمریکا که چندی پیش در ایران ناپدید شده بود، از سوی مقامات ایرانی دستگیر شده است.



روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی خبر داد ممکن است دستگیری«رابرت لوینسون»، مامور سابق FBI آمریکا که گزارش شده بود در ایران ناپدید شده، پاسخی باشد به دستگیری پنج ایرانی که در اربیل دستگیر شدند.

دو ماه پیش، نیروهای نظامی آمریکا در اربیل واقع در کردستان عراق، به دفتر رایزنی روابط ایران حمله کرده و شش نفر از کارکنان آن جا را دستگیر کردند.


از این عده، یک نفر که آشپز محلی شاغل در این دفتر بوده، آزاد شده و پنج نفر دیگر هنوز در دست نیروهای آمریکایی هستند که کمیته بین المللی صیلب سرخ هم با آنها دیدار داشته و بازداشت آنها را تایید کرده است.


به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز، واشینگتن از ایران درخواست رسمی کرده که آقای لوینسون را آزاد کند و در این درخواست ذکر شده که رابرت لوینسون، مامور سابق اف بی آی بوده و برای کار شخصی به ایران حضور داشته است.


مقامات رسمی ایران، خبر«بازداشت» آقای لوینسون را رد کرده اند و هفته گذشته محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهموری اسلامی گفت که دولت ایران، در جست و جوی آمریکایی ناپدید شده است.


فایننشال تایمز به نقل از داود صلاح الدین که خود از سوی مقام های آمریکایی از سال ۱۹۸۰ میلادی، ۱۳۵۹ خورشیدی، و به اتهام قتل تحت تعقیب است، خبر داده که وی و رابرت لوینسون در روز هشتم مارس در جزیره کیش، در یک هتل و در یک اتاق بوده اند.


وی به روزنامه فایننشال تایمز گفت: «ماموران لباس شخصی به اتاق ریخته و من را بازجویی کردند و درباره گذرنامه ایرانی من پرسیدند و مرا با خود بردند. پس از بازگشت از بازجویی به هتل، اثری از لوینسون نبود.»


فایننشال تایمزبه نقل از داود صلاح الدین گزارش داده که آقای لوینسون که پیشتر مامور اف بی آی بوده، پس از بازنشستگی برای یک شرکت سیگار سازی کار می کرده و برای تحقیق درباره قاچاق سیگار به ایران رفته بوده است

داود صلاح الدین در ادامه گفته که یک «مامور لباس شخصی» به او گفته که آقای لوینسون ایران را ترک کرده است.


صلاح الدین گفته به نظر او لوینسون گم و یا ناپدید نشده است. وی گفت: «از من نخواهید که انگشت اتهام را به سوی کسی بلند کنم اما بعضی ها هستند که می دانند او دقیقا کجاست.»


داود صلاح الدین همچنین گفته که رابرت لوینسون برای دیدن وی به ایران رفته بوده است.


وی همچنین گفته که نگران حال لوینسون است اما افزوده که «مطمئن است ماموران ایرانی به خوبی از وی نگهداری می کنند.»


داود صلاح الدین گفته دلیل تماس و ملاقات رابرت لوینسون با وی، ملاقات با ماموران رسمی و امنیتی ایران برای مبارزه با قاچاق سیگار بوده است.


فایننشال تایمز به نقل از داود صلاح الدین گزارش داده که آقای لوینسون که پیشتر مامور اف بی آی بوده، پس از بازنشستگی برای یک شرکت سیگار سازی کار می کرده و برای تحقیق درباره قاچاق سیگار به ایران رفته بوده است.


داود صلاح الدین که نام های دیگری چون «دیوید بلفیلد» و «حسن عبدالرحمان» هم دارد، یک شهروند آمریکایی است که به اسلام گرویده است. وی از سوی مقام های امنیتی آمریکا تحت تعقیب است.


وی متهم است که یک دیپلمات ایرانی مخالف جمهوری اسلامی ایران را در سال ۱۹۸۰ میلادی در آمریکا به قتل رسانده است.


XS
SM
MD
LG