لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

آخرين رده بندی فيفا: ايران همچنان در رده ۵۱ جهان


فدراسيون جهانی فوتبال تازه ترين رده بندی تيم های ملی فوتبال را اعلام کرد. ايران همانند ماه گذشته و بدون تغيير در جدول، در رده ۵۱ جهان و چهارم آسيا قرار دارد.

در اين رده بندی استراليا به رغم شکست مقابل عمان در مرحله نخست گروهی رقابت های مقدماتی با ۸۶۲ امتياز در رده نوزدهم جهان و در صدر تيم های آسيايی ايستاده است. ژاپن با ۷۵۳ امتياز دوم است و کره جنوبی با ۷۴۶ امتياز در رده سوم تيم های قاره کهن قرار دارد.

از جمله تيم های شاخصی که در رده بندی جهانی پس از ايران قرار دارند می توان به مصر، نيجريه، کاستاريکا، تونس، مراکش، کامرون، لهستان، آفريقای جنوبی، بلغارستان و اتريش اشاره کرد.

کره شمالی با ۲۵ پله صعود، بيشترين جهش را در جمع تيم های آسيايی داشته و در رده ۸۶ جهان قرار گرفته است. اين در حالی است که اين تيم از راهيابی به مرحله نهايی رقابت های گروهی برای رسيدن به جام جهانی برزيل باز ماند.

ترکمنستان، تاجيکستان و بنگلادش نيز پس از کره شمالی بيشترين جهش را در جمع تيم های اين قاره داشتند. در سطح جهانی نيز کره شمالی و ترکمنستان بيشترين ارتقا را نسبت به ساير کشورها به خود اختصاص داده اند.

بيشترين نزول در قاره آسيا به يمن و سنگاپور تعلق دارد که هشت پله سقوط کرده اند. مهم ترين نکته اين رده بندی اما نه نزول و صعودهای چشمگير، که بازگشت کره جنوبی به رده سوم است.

اين تيم در ماه های اخير نيز در رده سوم قرار داشت اما پيش از قرعه کشی مرحله نهايی رقابت های گروهی، با جهشی ناگهانی به رده دوم صعود کرد. اگر کره ای ها در رده سوم باقی می ماندند، احتمال همگروهی شان با ايران از بين می رفت و تيم ملی ايران بايد با يکی از دو تيم ژاپن و استراليا همگروه می شد.

اما همان نوسان کوتاه مدت در رنکينگ فيفا باعث شد ايران و کره جنوبی همگروه شوند و استراليا با ژاپن نيز در يک گروه قرار گيرند.

تيم ملی ايران در گام نخست؛ چهاردم خرداد – سوم ژوئن در تاشکند مقابل ازبکستان قرار خواهد گرفت. اين تيم برای افزايش ميزان هماهنگی روز ۲۹ فروردين – هفدهم آوريل در امارات و در آخرين روز از اردوی چهار روزه اش، به مصاف تيم ملی فوتبال اين کشور خواهد رفت.

ايران همچنين روز ۱۳ ارديبهشت – دوم ماه مه میلادی، در تهران ديدار دوستانه ای با تيم ملی موزامبيک برگزار مخواهد کرد. سرمربی تيم ملی فوتبال ايران اصالتی موزامبيکی دارد.

کارلوس کی‌روش که برای ملاقات با برخی از بازيکنان ايرانی شاغل در اروپا از جمله رضا قوچان نژاد از برترين گلزنان ليگ بلژيک، ايران را ترک کرده بود پس از مذاکراتی که با فدراسيون فوتبال موزامبيک داشت، برگزاری اين بازی را قطعی کرد.

پيش از اين قرار بود ايران با تيم ملی عراق بازی کند. فدراسيون فوتبال ايران در تلاش است تا ديدار تدارکاتی‌ ديگری را مقابل تيم ملی کويت قطعی کند.

فدراسيون فوتبال ايران از برگزاری ديدار تدارکاتی با تيم ملی شيلی نيز خبر داده است. شيليايی ها در آخرين رده بندی فيفا، جايگاه قابل توجه سيزدهمی را به خود اختصاص داده اند.

تيم ملی ايران برای انجام اين بازی از ۱۵ آگوست (۲۵ مرداد) اردويی را در اروپا برپا خواهد کرد اما محل انجام اين مسابقه هنوز مشخص نيست.

اسپانيا در صدر تيم های جهان

تيم‌ ملی فوتبال اسپانيا با ۱۴۴۲ امتياز در رده نخست بهترين‌ها باقی ماند. آلمان که در امتداد سال گذشته نتايج بسيار خوبی کسب کرد، با يک پله صعود به رده دوم رسيده و اروگوئه فاتح جام ملت های آمريکای جنوبی نيز در رده سوم قرار دارد.

هلند با سقوط دو پله ای در رده چهارم قرار گرفته است. به اين ترتيب، چهار تيم بالای جدول همان تيم های راه يافته به مرحله نيمه نهايی آخرين دوره از رقابت های جام جهانی هستند که سال ۲۰۱۰ به ميزبانی آفريقای جنوبی برگزار شد.

در آخرين رده بندی فيفا تيم های ملی پرتغال، برزيل، انگلیس، کرواسی، دانمارک و آرژانتين در رده های پنجم تا دهم ايستاده اند. ايتاليا با سه رده نزول در جايگاه دوازدهم قرار دارد.

ساحل عاج بهترين تيم آفريقايی در اين رده بندی است و در رده پانزدهم ايستاده است. زامبيا به رغم آن که فاتح جام ملت های آفريقا شده در رده پنجم تيم های اين قاره و رتبه چهلم جهان قرار دارد.

سقوط ۲۱ پله ای گرجستان و بيست رده سقوط تيم ملی فوتبال کوبا، بيشترين نزول بين تيم های سراسر جهان در آخرين رده بندی اعلام شده از سوی فيفا است.
XS
SM
MD
LG