لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

بهارستانی های دیروز، اوين نشين های امروز


اين روزها درآستانه انتخابات مجلس نهم بسياری از نمايندگان ادوار گذشته مجلس بخت خود برای شرکت در انتخابات را می آزمايند اما سه نماينده ادوارگذشته مجلس نه تنها امکان کانديداشدن بلکه امکان رای دادن هم ندارند. پس ازانتخابات دوره گذشته مجلس برخی از نمايندگان سابق مجلس دستگير شدند.

حسين مرعشی و علی تاجرنيا دونماينده سابق مجلس بودند که يک سالی را درزندان ماندند و آزاد شدند اما قاسم شعله سعدی، محسن ميردامادی و داوود سليمانی سه نماينده سابق مجلس هستند که همچنان درزندان های اوين و رجايی شهر به سر می برند.

«ضد آخوند کيه»

«ضد آخوند کيه، کيه، قاسم شعله سعديه»، اين شعار مشهور به «شعار وحدت» در بند ۳۵۰ است. شعاری که چند ماهی پس از ورود قاسم شعله سعدی به بند رايج شده است. وقتی بحثی در می گيرد که زندانيان صلاح کار را در خاتمه آن می بينند. يک نفر پيش قدم می شود و شعار سر می دهد که: «ضد آخوند کيه، کيه، قاسم شعله سعديه.»

اين لقب را او از مجلس سوم گرفت که درنطق پيش از دستور گفته بود «آن آخوندی که با پنج تومان منبر می رفت اکنون بنز ١٥ ميليون تومانی از کجا آورده ؟»

می گويد درکودکی پدرش به ناحق به قتلی متهم شده و در دادگاه وکيلی با مهارت پدرش را نجات داده و همين او را به وکالت علاقه مند کرده است.

شعله سعدی در سال ١٣٥٢ در رشته حقوق دانشگاه ملی ايران پذيرفته شد و سپس مدرک فوق ليسانس حقوق و دکترای علوم سياسی را از دانشگاه پاريس گرفت. او در ابتدای انقلاب اسلامی ايران پيگير دعاوی ايران در دادگاه های بين المللی بود و در مجلس سوم نماينده مردم شيراز شد. دوره نمايندگی او تا مجلس چهارم ادامه يافت اما درمجالس بعدی از حضور در مجلس منع شد و به دفتر وکالت خود بازگشت.

او دردوره ای که نامه نگاری به آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی چندان رواج نداشت نامه ای خطاب به رهبر نوشت و سال ۱۳۸۱ نيز به همين اتهام دستگير شد.

او دراين نامه سياست های نظام جمهوری اسلامی در حوزه سياست خارجی و داخلی را مورد انتقاد شديد قرار داده و خطاب به رهبر نوشته بود «جنابعالی از بدو جنبش اصلاح طلب ايران با آن سرسختانه مخالفت کرديد. مطبوعات مستقل را پايگاه دشمن خوانديد و دادگستری گوش به فرمان، به صرف موضعگيری شما، حجت را بر خود تمام ديد و مبادرت به بستن فله ای آنها نمود.»

او همچنين با اشاره به يک نظر سنجی خطاب به رهبری نوشته بود که «لااقل از دوم خرداد ٧٦ حضرتعالی رأی اعتماد ملت ايران را از دست داده ايد. آيا ادامه حکومت شما با سيره علوی مغايرت ندارد؟»

شعله سعدی برای آخرين بار فروردين ماه امسال هنگام بازگشت از شيراز در فرودگاه دستگير شد. او که سال ۸۸ صلاحيتش برای نامزدی در انتخابات رياست جمهوری تائيد نشده بود، اين روزها در بند ۳۵۰ زندان اوين روزگار می گذراند.

قاسم شعله سعدی که دستی برشعر دارد شعرهايش را تنها می تواند برای همبنديانش بخواند و امکانی برای انتشارآنها ندارد. وی که وضع جسمی مناسبی ندارد همچنان به مدت محکوميتش اضافه می شود و علاوه بر دو سال و نيم حکم فعلی، دادگاه جديد نيز او را به دو سال زندان محکوم کرده است.

تهديد امنيت ملی توسط رئيس کميسيون امنيت ملی

محسن ميردامادی ریيس کميسيون امنيت ملی مجلس ششم بود اما می گويند امنيت ملی را به خطر انداخته و بايد ۵ سالی را در زندان بماند. او شايد به دبير کلی جبهه مشارکت مشهورتر باشد تا به نمايندگی مجلس. به هر صفتی که شناخته شود البته فرقی نمی کند زيرا فعلاً تنها می تواند در زندان ترجمه و ورزش کند.

محسن ميردامادی البته برای نسل اولی های انقلاب به حضور موثر در تسخير سفارت آمريکا مشهور است و هنوز اين اقدامش موضوع شوخی زندانيان با او. ميردامادی با اين سابقه در سياست خارجی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی دوره ششم مجلس شورای اسلامی نيز بود.

او در زمانی که عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت خاتمی، رقيبی مطرح بود، در رقابتی که به رقابت نجف آباد و نازی آباد مشهور شد، به دبير کلی جبهه مشارکت رسيد. اما پيش از رسمی شدن رقابت، رمضان زاده به قائم مقامی رضايت داد.

سخنران کوی دانشگاه

داوود سليمانی پيش از آن که به نمايندگی مجلس برسد، در زمان حادثه ۱۸ تير ۱۳۷۸ معاون دانشجويی دانشگاه تهران بود. و شايد سخنرانی او در تجمع ۱۹ تير در مقابل دانشگاه تهران دليلی است که او به زندان رجايی شهر تبعيد شده و سه سال حکم زندان دارد.

سليمانی که از اعضای دفتر تحکيم وحدت در دوره دانشجويی بود از طرف اين دفتر در جلسات ستاد پشتيبانی جنگ حضور می يافت. او دکترای معارف اسلامی دارد و برگزار کننده جلسات تفسير قرآن بوده است. جلساتی که او
در آن، البته همراه با تفسير، تحليل سياسی نيز ارائه می کرد.

داوود سليمانی در مجلس ششم نماينده تهران بود و ۴ روز پس از انتخابات ۸۸ بازداشت شد. او ابتدا به ۶ سال حبس تعزيری و ۱۰ سال محروميت از فعاليت‌های حزبی و مطبوعاتی محکوم شد و اين حکم دردادگاه تجديد نظر به ۳ سال کاهش يافت. او از زندان اوين به رجايی شهر تبعيد شده و هنوز در آن جا زندانی است.
XS
SM
MD
LG