لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

دو زن روبنده ای در فرانسه بازداشت شدند


گزارش شده کنزا دریدا از مخالفان این قانون در مقابل نوتردام دستگیر شده است.
گزارش شده کنزا دریدا از مخالفان این قانون در مقابل نوتردام دستگیر شده است.
فرانسه از روز دوشنبه قانون ممنوعيت پوشش هرگونه روبنده (نقاب و برقع) برای زنان را به مرحله اجرا گذاشته است و گزارش شده دو تن نیز که نسبت به اين قانون اعتراض داشتند، از سوی پلیس بازداشت شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شماری از معترضان در مقابل کليسای نوتردام در پاريس دست به تجمع زده اند که پليس دو تن از آن ها را دستگير کرده است.

پليس فرانسه می گويد اين افراد نه به خاطر پوشش ظاهری، که به خاطر تجمع غيرقانونی دستگير شده اند.

منتقدان اين طرح می گويند پليس فرانسه فقط بهانه ای به دست آورده تا با توجه به آن، زنان مسلمانی که صورت خود را می پوشانند جريمه کند. فرانسه ميزبان بزرگترين جمعيت مسلمان در اروپا است.

«آلکسی مارسان» سخنگوی پليس فرانسه گفت: «ما امروز به کسانی که روبنده دارند کاری نداشتيم و مشکل ما با افرادی بود که به مراحل برگزاری تظاهرات، بی احترامی کردند.»

اين در حالی است که «رشيد نکاض» يک بازرگان و فعال در پاريس به خبرگزاری فرانسه گفته است: يک زن که روبنده به صورت داشته، توسط پلیس در مقابل اليزه، کاخ رياست جمهوری فرانسه، بازداشت شده است.

نکاظ گفته است: «ما می خواستيم پليس برای برچهره داشتن روبنده ما را جريمه کند ولی پليس اين کار را نکرد.»

وی وعده داد که در يک مراسم، ملکی را به ارزش دو ميليون يورو به حراج بگذارد و درآمد آن را برای پرداخت مبلغ جريمه برای زنان روبنده دار، هزينه کند.

يکی از دستگير شدگان در مقابل کليسای نوتردام، «کنزا دريدا» از آوينيون در جنوب فرانسه است که به يکی از چهره های مخالفت با قانون منع پوشش روبنده در فرانسه تبديل شده است.

خانم دريدا پيش از سوار شدن به قطار به سمت پاريس به خبرنگاران گفته بود: «اين قانون در تضاد با حقوق اروپايی است و از اين رو بايد از اين حقوق دفاع کرد چرا که اصولا آزادی، با آزادی اديان می آيد و از آن جدانشدنی است.»

پليس فرانسه از اجرای اين قانون نگران است و می گويد ممکن است به دليل کمبود نيرو، توان اجرای اين قانون را نداشته باشد.

پليس فرانسه می گويد حتی برای اجرای قوانين در مناطق پناهنده و مهاجر نشين هم با مشکل روبرو است.

«مانوئل رو» قائم مقام نماينده اتحاديه نيروهای پليس در گفت وگو با شبکه راديويی فرانسه گفت: «مشکل در اجرای قانون است. اگر نيروهای پليس يک زن را که روبنده دارد در خيابان ببينند، به آن ها تذکر می دهند که به لحاظ قانونی مجاز به پوشيدن آن نيستند و از آن ها می خواهند که نقاب يا روبنده را بردارند. مشکل از جايی شروع می شود که کسی با اجرای قانون مخالفت کند. چرا که ما ابزاری برای اجرای اين قانون را نداريم و نمی توانيم در همه نقاط دنبال زنان روبنده دار باشيم.»

فرانسه ميزبان حدود چهار تا شش ميليون مسلمان است که حدود ۲۰۰۰ تن از اين جمعيت مسلمان، روبنده يا پوشيه بر چهره می زنند.

قانون ياد شده می گويد اگر زنی روبنده بر چهره داشته باشد، نيروهای پليس در مرحله اول تذکر می دهند و در صورت مقاومت، تهديد به جريمه مالی خواهند کرد.

اگر زنی به کرات مورد تذکر قرار گيرد، به پرداخت ۱۵۰ يورو، حدود ۲۱۶ دلار و شرکت دوباره در برخی کلاس های درسی محکوم می شود.

قوانين به مراتب سنگين تری عليه کسانی که زنان را «مجبور به پوشيدن روبنده» کنند تصويب شده که هدف آن، فشار بر مردانی است که به زور اين گونه پوشش را به زنان ديکته می کنند.
XS
SM
MD
LG