لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

ادامه تنش لفظی کشورهای عربی و ایران بر سر جزیره ابوموسی


جلسه روز سه شنبه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه، پایتخت قطر
جلسه روز سه شنبه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه، پایتخت قطر
کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سفر محمود احمدی نژاد،رییس جمهوری ایران، به جزیره ابوموسی را محکوم کرده اند و وزارت امور خارجه آمریکا از حل مسالمت آميز اختلاف امارات متحده عربی و ايران بر سر جزاير سه گانه حمايت کرده است.

شش کشور شورای همکاری خليج فارس روز سه شنبه در نشست خود در دوحه، پايتخت قطر سفر محمود احمدی نژاد به جزاير سه گانه را «محکوم» کردند و اقدام ريیس جمهوری ايران را «تحريک آميز» خواندند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کشورهای شورای همکاری خليج فارس در بيانيه ای مشترک گفتند: «حضور رييس جمهوری ايران در جزيره مورد مناقشه ابوموسی را به شدت محکوم می کنيم.» اين بيانيه می گويد: «اين حضور، با حسن نيت با کشورهای همسايه در تضاد است.»

کشورهای شورای همکاری خليج فارس همچنين در اين بيانيه گفته اند: «ما درخواست می کنيم ايران به اشغال اين جزاير پايان دهد و از امارات متحده عربی می خواهيم تا به راه های صلح آميز متوسل شده و با گفت وگو و مذاکره و با استفاده از دادگاه بين المللی، ادعای خود را دنبال کند.»

اين بيانيه همچنين گفته کشورهای شورای همکاری خليج فارس از هرگونه اقدام امارات متحده عربی، حمايت کامل خواهند کرد و پشت اين کشور خواهند بود.

شش کشور امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، بحرين، کويت و عمان، اعضای شورای همکاری خليج فارس هستند که روز سه شنبه به درخواست امارات، جلسه ای اضطراری در قطر تشکيل دادند.

واکنش آمریکا

در همين حال، مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، روز سه شنبه در بيانيه ای از حل مسالمت آميز اختلاف امارات متحده و ايران بر سر جزاير سه گانه حمايت کرده است.

در بيانيه مارک تونر آمده است:«ايالات متحده بار ديگر حمايت خود را از حل مسالمت آميز مساله بين ايران و امارات متحده عربی بر سر جزاير ابو موسی ، تنب بزرگ وتنب کوچک اعلام می کند.»

مارک تونر اضافه کرده است:«ايالات متحده از تلاش های امارات متحده عربی در اين زمينه تقدير می کند و از ايران می خواهد به ابتکارهای امارت متحده عربی برای حل اين مساله از طريق مذاکره مستقيم ، ديوان بين المللی دادگستری (لاهه) يا ديگر مجامع ديگر بين المللی پاسخ مثبت بدهد.»

وی همچنین گفته است: «اقدامی مانند سفر محمود احمدی نژاد در يازدهم آوريل به جزيره ابوموسی فقط تلاش ها برای حل مساله اين مساله را پيچيده می کند.»

امارات متحده عربی به سفر محمود احمدی نژاد به جزيره ابوموسی اعتراض کرده و سفير ايران در ابوظبی را احضار کرد و سفير خود از تهران را فراخواند. امارات حتی بازی دوستانه تيم ملی فوتبال اين کشور با ايران را لغو کرد.

وزير خارجه امارات روز دوشنبه گفته بود سياست های ايران هرگونه صلح و ثبات در منطقه را به خطر می اندازد. محمود احمدی نژاد هم روز سه شنبه گفته است، ايران به هرگونه تهديد منطقه ای، پاسخ قاطع خواهد داد.

احمد وحیدی وزير دفاع ایران، نیزروز سه شنبه در پاسخ به پرسش يکی از خبرنگاران در مورد جزاير سه‌گانه بويژه ابوموسی گفت:«‌ اين جزاير متعلق به ايران است و ترديدی در آن نيست.»

محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه، ۲۳ فروردين ماه، در ادامه سفر استانی خود به استان هرمزگان به جزيره ابوموسی سفر کرد و در جمع مردم اين جزيره با تاکيد بر اينکه همه اسناد تاريخی گواه بر «فارس» بودن خليج نيلگون فارس است، گفت: «برخی حقايق مانند خورشيد روشن است و نمی‌توان حقيقت آن را زيرسوال برد.»

جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک که تا سال ۱۹۷۱ زير سيطره بريتانيا قرار داشت، همزمان با عقب نشينی نيروهای نظامی اين کشور از خليج فارس و استقلال کشورهای زير سلطه آن، به کنترل ايران درآمد.

ابوموسی که تنها جزيره دارای جمعيت در ميان اين سه جزيره است، بر اساس توافقی ميان ايران و شيخ نشين شارجه که اکنون بخشی از امارات متحده عربی است در کنترل ايران خواهد بود ولی سکنه عرب که در بخشی از جزيره ساکن هستند در امور داخلی خود آزاد خواهند بود.

اما امارات می گويد که ايران در سال ۱۹۹۲ کنترل کامل جزيره ابوموسی را در اختيار گرفته و اقدام به ايجاد فرودگاه و پايگاه نظامی در آن کرده است.

ايران اظهارات مقام های اماراتی درباره حاکميت بر سه جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بی اساس دانسته و اختلافات ميان دو کشور را «سوء تفاهم» خوانده است.
XS
SM
MD
LG