لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

هالیبرتون: همکاری با ایران پایان یافته است


شرکت هالیبرتون اعلام کرد تمام روابط خود با ایران را قطع کرده است
شرکت هالیبرتون اعلام کرد تمام روابط خود با ایران را قطع کرده است

شرکت نفت و انرژی هالیبرتون در بیانیه ای اعلام کرد که هیچ قرارداد جدیدی با ایران امضا نمی کند، و تعهدی هم به طرف ایرانی ندارد.


شرکت هالیبرتون که از آن به عنوان «غول انرژی» یاد می کنند، در بیانیه ای رسمی اعلام کرد از سال ۲۰۰۵ ، هیچ قرارداد تازه ای با ایران امضا نکرده و فقط به قراردادهای قبلی خود پایبند مانده و تمامی آنها را به پایان رسانده است.


به گزارش آسوشیتد پرس، این بیانیه یک روز پس از این صادر شد که رییس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ایران غنی سازی صنعتی را آغاز کرده است.


ایران به دلیل فعالیت های اتمی از سوی شورای امنیت سازمان ملل تحریم شده و آخرین قطعنامه این شورا به ایران ۶۰ روز مهلت داده تا فعالیت های غنی سازی خود را به حالت تعلیق درآورد.


ایران قطعنامه های شورای امنیت را «غیرقانونی» خوانده و آنها را رد کرده است.


شرکت هالیبرتون که در سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ ، دیک چینی، معاون رییس جمهوری آمریکا را به عنوان رییس هیات مدیره همراه داشته، متهم شده که به رغم تحریم ایران، هنوز روابط تجاری خود با ایران قطع نکرده است.


بیانیه این شرکت تاکید می کند که تمامی قراردادهای تجاری هالیبرتون با طرف ها و پیمانکارهای ایرانی، قانونی بوده و این شرکت فقط تا پایان مهلتی که در قراردادهای خود داشته، به کار با طرف ایرانی ادامه داده است.


یک هیات قضایی و حقوقی مامور بررسی روابط تجاری هالیبرتون با ایران شده و و «دیو لیسار»، رییس هیات مدیره این شرکت اعلام کرده که تمامی همکاری لازم را انجام می دهد تا نشان دهد این شرکت کار غیرقانونی انجام نداده است.


شرکت هالیبرتون قرار است دفتر مرکزی خود را به شهر دبی واقع در امارات متحده عربی منتقل کند.


سناتور دموکرات، فرانک لوتنبرگ، از منتقدان جدی هالیبرتون است و گفته اگر فشار کنگره نبود، هالیبرتون به فعالیت های تجاری و نفتی خود با ایران ادامه می داد.


این شرکت اصلی ترین پیمانکار پروژه های نفتی و گازی در عراق است.


XS
SM
MD
LG