لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

تنش ميان حماس و جنبش فتح اوج گرفت


اسماعیل هنیه درهنگام ورود به غزه مورد حمله قرار گرفت.
اسماعیل هنیه درهنگام ورود به غزه مورد حمله قرار گرفت.

سوء قصد به جان اسماعيل هنيه ، نخست وزير دولت حماس ، زخمی شدن پسر او و مرگ يکی از محافظان وی را به همراه داشت. این حادثه با مجروح شدن چند نفرديگر، از جمله یکی از مشاوران سياسی هنيه همراه بود. ناظران این حادثه را نشانه اوج گیری تنش ميان سازمان حماس و جنبش ارزیابی کرده اند.


حوادث شامگاه پنج شنبه و بامداد جمعه در اطراف گذرگاه مرزی الرفح، بين خاک مصر و نوار غزه، قرار بود با ورود اسماعيل هنيه به غزه به پایان برسد.


این حادثه زمانی آغاز شد که خبر رسید آقای هنیه با خود چند میلیون دلار پول نقد به همراه دارد و قصد دارد وارد غزه شود.


پس از ساعت ها معطلی آقای هنیه و همر ا ها نش در بخشی از گذرگاه که در خاک مصر قرار دارد ، قرار بود با حفظ آرامش به کرانه غربی وخاک غزه وارد شوند که شلیک رگبار از سوی يک مرد مسلح به طرف اتومبيل حامل نخست وزیر تشیلات خودگردان فلسطینی، پسرش را زخمی و یکی از محافظان او را کشت.


حماس این حرکت را تلاش جنبش فتح برای قتل آقای هنيه تعبير کرد ه و تنش های ماه های اخير اين دو سازمان بالا گرفته است.


اسماعیل هنیه خود از اين حمله جان سالم به دربرد ه اما پسرش، عابد ، زخمی شد . پسر دیگر آقای هنیهچند سال پيش در ناآرامیهاوتنش های منطقهکشته شده است.


نخست وزیر فلسطینی پس از رسيدن به خانه خود گفت : « حماس از هويت کسی که این اقدام را انجام داده آگاه است و در کوتاه ترين زمان ممکن، اقدامات لازم در مورد او به عمل خواهد آ ور د .»


محمود عباس ، رییس تشکيلات خودگردان فلسطينی ، از انجام اين سوءقصد ابراز تاسف کرد و گفت رويدادها را از نزديک دنبال می کند.


اسرایيل، نمايندگان ايالات متحده، اتحاديه اروپا و جنبش فتح از اينکه اسماعیل هنیه، چمدان ها یی با ده ها ميليون دلار پول همراه خود آورده بود، ناخشنود بودند.


هنيه ناچار شد چمدانهای پر از پول را در منطقه العريش در مصر و پیش دو نفر از دستياران خود بگذارد


هنيه ناچار شد چمدانهای پر از پول را در منطقه العريش در مصر و پیش دو نفر از دستياران خود بگذارد. طبق توافق انجام شده ، اين پول در يک بانک مصری به حساب تشکيلات خودگردان فلسطين واریز می شود.


برخی گزارش ها حاکی از این است که از زمان برقراری تحريم جهانی عليه سازمان حماس، بيش از سيصد ميليون دلار پول نقد، توسط مقامات دولت حماس، از طريق گذرگاه های مرزی، وارد غزه شده است.


شبکه اول تلويزيون اسرا ییل اعلام کرد ه عواملی که در بين فلسطينی ها همراه داشتن دهها ميليون دلار پول نقد توسط اسماعيل هنيه را به دولت اسرا ییل خبر دادند، عوامل وابسته به آقای عباس بودند.


فتح از تقويت بيشتر سازمان حماس نگران است.


حماس مسوو ليت زخمی شدن بيش از ۲۰ نفر از چريک ها و هواداران حماس را نيز در رويدادهای گذرگاه رفح متوجه نيروهای گارد مرزی رياست جمهوری فلسطين می داند.


در برخی گزارش ها گفته شد ه سربازان مصری مستقر درگذرگاه ، عامل اين تيراندازی بوده اند.


رويدادهای اخیر در سرزمين های فلسطينی، ممکن است جهت گيری مناسبات فتح و حماس را روشن کند .


قرار است روز شنبه آینده، آقای عباس طی نطقی با مردم فلسطينی سخن بگوید. روزجمعه نیز هواداران حماس پس از اقامه نماز جمعه در مساجد، اعتراض خود را به رويدادها ی اخیر اعلام کرد ند.


XS
SM
MD
LG