لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

درخواست ايران برای تاييد همکاری با آژانس رد شد


آژانس بين المللی انرژی اتمی درخواست ايران برای اين که تاييد کند تهران در شماری از زمينه ها با آژانس همکاری کامل دارد، را رد کرد. يوکيا آمانو، دبيرکل آژانس پس از ديدار با وزير خارجه جمهوری اسلامی گفت: «آژانس در موقعيتی نيست که بتواند چنين چيزی را اعلام کند.»

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آقای آمانو پس از ديدار ۴۰ دقيقه ای با علی اکبر صالحی، وزير خارجه جمهوری اسلامی گفت: «مسئله اصلی و اساسی به جای خود باقی است و هنوز هم حل نشده است: ايران به تعهدات خود عمل نمی کند.»

آقای صالحی پس از ديدار خود با آقای آمانو به خبرنگاران گفته بود ايران آماده است در صورتی که آژانس همکاری های ايران را تاييد کند، روند نزديک تری در همکاری های خود با آژانس اتخاذ کند. وی گفت: «قبل از هرگونه همکاری نزديکتر و بيشتر، آژانس بايد رسماً‌ اعلام کند که مرحله نخست پايان يافته و شش موضوع باقی‌مانده حل و فصل شده است.»

اشاره آقای صالحی به توافقی است که در سال ۲۰۰۷ ميان ايران و آژانس برای حل مساله هسته‌ای ايران صورت گرفته و بر اساس آن توافق شده بود که مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ايران در قالب شش موضوع اصلی مورد بررسی قرار گيرد.

همچنين گزارش شده که وزير خارجه جمهوری اسلامی از آژانس خواسته راه هايی برای باز کردن بن بست اتمی ايران که منجر به چهارقطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل شده، پيدا کند.

به گزارش بلومبرگ، ايران از سال ۲۰۰۳ همکاری خود با آژانس را شروع کرده ولی هيچ گاه اين روابط در حد راضی کننده از ديد آژانس بين المللی انرژی اتمی نبوده است.

شورای امنيت سازمان ملل در قطعنامه های تحريمی خود از ايران خواسته صحت صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای خود را به آژانس بين المللی انرژی اتمی ثابت کند.

وی در اين باره اظهار داشت: «نتيجه مذاکرات نتيجه خوبی بود و در اين ديدار تصميم گرفته شد، کارشناسان دو طرف بنشينند و مکانيسمی در ارتباط با همکاری‌های بيشتر در موضوع هسته‌ای ايران پيدا کنند که سوتفاهم‌های موجود را به نحو شايسته‌ای حل و فصل کنند.»

کشورهای غربی و به ويژه آمريکا، جمهوری اسلامی ايران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستيابی به قابليت‌ لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

در مقابل ايران اين اتهام‌ها را رد می‌کند و برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آميز می‌خواند.

يوکيا آمانو در اوايل خرداد ماه در تازه‌ترين گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ايران اعلام کرده بود، آژانس اطلاعات تازه‌ای درباره «ابعاد نظامی احتمالی»‌ برنامه اتمی ايران «در گذشته و زمان حال» دريافت کرده است.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از چند سال پيش سرگرم بررسی گزارش‌هايی است که از سرويس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه‌ هسته‌ای ايران دريافت کرده است.

از جمله مواردی که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود نسبت به آن ابراز نگرانی کرده بود، می‌توان به اطلاعاتی درباره تلاش ايران برای طراحی يک کلاهک هسته‌ای و جايگزينی آن با کلاهک‌ متعارف موشک شهاب- ۳ اشاره کرد.

يوکيا آمانو در تازه‌ترين گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ايران همچنين اعلام کرده بود، در تاريخ ششم ماه مه سال جاری ميلادی با ارسال نامه‌ای به فريدون عباسی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، از وی درباره «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ايران توضيح خواسته و خواستار دسترسی بازرسان آژانس به تمام مکان‌ها، تجهيزات، اسناد و افراد مرتبط شده است.
XS
SM
MD
LG