لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

«ايران پيش از چادر»، نگاهی به ایرانیان پیش از انقلاب


یکی از عکس‌ها نمایشگاه عکس «ایران پیش از چادر» http://beforethechador.com/
یکی از عکس‌ها نمایشگاه عکس «ایران پیش از چادر» http://beforethechador.com/
يک خواننده رپ ايرانی با نام مستعار «دی جی ملکوويچ» در آمريکا، نمايشگاه عکسی با نام «ايران پيش از چادر» برگزار کرده و در آن عکس های ايران پيش از انقلاب و ايران بدون حجاب را به تصوير کشيده است. اين نمايشگاه در لس آنجلس به نمايش درآمده و در آن، تصاويری قديمی از زندگی خانواده ای یهودی ايرانی به تصوير کشيده شده است.

اين هنرمند، نمايشگاه عکس خود را روی وبسايتی با عنوان «پيش از چادر» به پا کرده و شماری از عکس های اين نمايشگاه را روی آن قرار داده است.

در معرفی اين نمايشگاه در سايت ايرانيان دات کام آمده است: «روزهای قديم که در ايران بچه بوديم و دور هم جمع می شديم، همه عکس های قديمی را نگاه می کردند و يا لبخند می زدند و يا به ياد می آوردند و يا اشک در چشم هايشان جمع می شد. انگاری همه دلشان برای چيزهايی تنگ شده که ديگر وجود ندارد.»

اين هنرمند در معرفی نمايشگاه خود نوشته است: «شايد سرنوشت اين بود که ما ايرانی ها از وطن دور شويم. شايد سرنوشت اين بود که دور هم نباشيم. بعد از اين همه سال، هنوز ما اجازه می دهيم دين ما را از هم جدا کند، همان طور که هميشه کرده است.»

در اين نمايشگاه، عکس هايی قديمی از آلبوم خاطرات و آلبوم خانوادگی اين خواننده رپ ايرانی جمع آوری شده است. عکس هايی از زمان زنان بدون حجاب در خيابان و يا در کنار دريا، ماشين های بيوک آن زمان به همراه مدهای آن موقع و نوعی از برق زندگی آزاد در مردم آن روزگار ايران.

دی جی مالکوويچ در معرفی يکی از عکس های خود نوشته است: «آن زمان نه تنها ايرانی ها، که توريست ها و جهانگردها هم به ايران می آمدند تا در شمال ايران و در ساحل دريای خزر، هوای خوب، طبيعت زيبا، مردم خونگرم و غذای خوشمزه را تجربه کنند. حالا ولی همه چيز فاصله دارد، همه چيز از هم جدا شده است.»

همچنين در تعريف اين نمايشگاه از زبان هنرمند در وبسايت اين نمايشگاه آمده است: «اين آثار، معرف زندگی يهوديان ايران در ۳۰ سال يا بيش از ۳۰ سال پيش است. زمانی که هنوز دولت و حکومت نمی توانستند به مردم بگويند چه بپوشند و چه برتن نکنند. پيش از آن که خانه ها تبديل به زندان شو د و پيش از آن که دل و روح مردم ايران از هم جدا شود.»

خالق و گردآورنده اين عکس ها، اين نمايشگاه را به پدربزرگش، هارون و زادگاه خانوادگی آن ها يعنی اصفهان، تقديم کرده است.
XS
SM
MD
LG