لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

زیباری: ايرانی های دستگير شده ديپلمات نيستند


هوشیار زیباری اعلام کرد ایرانی های دستگیر شده در اربیل، دیپلمات نیستند.
هوشیار زیباری اعلام کرد ایرانی های دستگیر شده در اربیل، دیپلمات نیستند.

هوشيار زيباری، وزير خارجه عراق، اعلام کرد ايرانی های دستگير شده توسط نيروهای آمريکايی در اربيل، ديپلمات نيستند.


به گزارش رويترز از بغداد، وزير خارجه عراق، ادعای مقامات جمهوری اسلامی که دفتر اربيل را کنسولگری ناميده و دستگيرشدگان را ديپلمات خوانده است، رد کرد.


هوشيار زيباری گفت: دفتر ايران در اربيل، دفتر رايزنی روابط بوده که نه کنسولگری است و نه دفتر ديپلماتيک محسوب می شود.


وزير خارجه عراق همچنين افزود: پنج ايرانی دستگير شده، گذرنامه ديپلماتيک ندارند و حتی کارت شناسايی که نشان دهد با وزارت خارجه مرتبط هستند، ندارند.


آقای زيباری تاييد کرد که دفتر مربوط به جمهوری اسلامی در اربيل، با هماهنگی مقامات محلی اجازه کار داشته است.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز يکشنبه گذشته و در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد ايرانی های دستگير شده در اربيل، ديپلمات بوده اند و دفتر ايران در شمال عراق، کنسولگری بوده است.


گفته شده که ايرانی های مستقر در اربيل، از اعضای سپاه قدس هستند. آقای زيباری از عضويت اين افراد در چنينن گروهی، ابراز بی اطلاعی کرده است.


هوشيار زيباری گفت: اطلاعی ندارم که افراد دستگير شده، از اعضای سپاه قدس يا هر تشکيلات ديگری باشند، اما ما آنها را مقامات رسمی می دانيم.


روز بيست و يکم دی ماه، نيروهای نظامی آمريکا به يک دفتر ارتباطی دولت ايران در اربيل واقع در شمال عراق حمله کردند و شش تن از کارکنان آن را دستگير کردند.


يکی از دستگير شدگان در فاصله کوتاهی بعد از بازداشت آزاد شد و اکنون، پنج تن ديگر کماکان در بازداشت نيروهای آمريکايی در عراق به سر می برند.


XS
SM
MD
LG