لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

احضار سفرای سويس و عراق به وزارت امور خارجه


دیپلمات ایرانی در بغداد توسط افرادی ربوده شده که لباس نظامیان ارتش عراق را بر تن داشتند.
دیپلمات ایرانی در بغداد توسط افرادی ربوده شده که لباس نظامیان ارتش عراق را بر تن داشتند.

در اعتراض به ربوده شدن دبير دوم سفارت جمهوری اسلامی در بغداد، روز سه شنبه سفرای سويس و عراق به وزارت امور خارجه احضار شدند.


در همين حال خبرگزاری فارس به نقل از تلويزيون العربيه گزارش داد که چهار تن که با يک نهاد نظامی رسمی در عراق همکاری می کرده اند، دستگير شدند. به نوشته خبرگزاری فارس، يکی از اين افراد درجه سرهنگی در وزارت دفاع عراق را دارد.


از سوی دیگر حسن کاظمی قمی سفير ايران در بغداد روز سه شنبه به خبرگزاری ايرنا گفت گروه رباينده ديپلمات ايرانی، متشکل از ۳۰ تن از افرادی است که به نوعی قبلا در وزارت دفاع عراق مشغول فعاليت بوده اند و کارت وزارت دفاع را در اختيار دارند.


ربوده شدن دیپلمات ایرانی


چند مرد مسلح عراقی که لباس نیروهای نظامی ارتش عراق را بر تن داشتند، روز یکشنبه گذشته یک دیپلمات ایرانی در بغداد را ربودند.


یک مقام رسمی دولت عراق، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری رویترز این خبر را تایید کرد. این مقام رسمی اعلام کرده که دولت مشغول بررسی این «آدم ربایی» است.


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت و گو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، خبر ربوده شدن این دیپلمات را تایید کرد و در ادامه به هویت این دیپلمات نیز اشاره کرد.


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران:«دیپلمات ایرانی توسط مجموعه ای از عوامل مرتبط با وزارت دفاع که زیر نظر نیروهای آمریکایی در عراق اداره می شوند، ربوده شده است.»

محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی خبرداد که «جلال شرفی»، دبیر دوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، در خیابان «عرصه هندیه» و از مقابل شعبه بانک ملی جمهوری اسلامی ایران، ربوده شده است.


سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیروهای آمریکایی حاضر در عراق را از عوامل این آدم ربایی معرفی کرده و گفته است: «دیپلمات ایرانی توسط مجموعه ای از عوامل مرتبط با وزارت دفاع که زیر نظر نیروهای آمریکایی در عراق اداره می شوند، ربوده شده است.»


دولت جمهوری اسلامی ایران آدم ربایی دیپلمات ایرانی را محکوم کرده و از دولت عراق خواسته که هر چه سریع تر، برای آزاد شدن این دیپلمات، همکاری کند.


آقای حسینی همچنین گفته است: «دولت جمهوری اسلامی، اطلاعات موثقی در دست دارد که نشان می دهند افرادی که این کار را کرده اند، زیر نظر نیروهای آمریکایی در عراق فعالیت می کنند و تعدادی از آنها دستگیر شده اند و سوابق اقدمات آنها در دست است.»


وی در ادامه، دولت عراق را «مسوول سلامت جانی دیپلمات های ایرانی» دانسته و خواستار تلاش دولت عراق برای آزادی جلال شرفی شده است.


تسویه حساب در عراق


در دی ماه گذشته، نیروهای آمریکایی در یک عملیات نظامی، به دفتر رایزنی روابط ایران در اربیل، واقع در کردستان عراق حمله کردند و شش نفر از کارمندان آن را دستگیر کردند.


یک نفر از دستگیر شدگان که به گفته وزارت امور خارجه ایران، یک آشپز محلی بود، آزاد شد و پنج نفر دیگر هنوز آزاد نشده اند.


حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، در گفت و گویی با روزنامه نیویورک تایمز، تایید کرده بود که پیش تر دو مامور نظامی ایرانی در بغداد دستگیر، ولی آزاد شده اند.


جمهوری اسلامی ایران، دستگیر شدگان دفتر اربیل را «دیپلمات» دانسته و خواهان آزادی آنها شده است، اما هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق گفته بود دفتر ایران در اربیل در مراحل تبدیل به کنسولگری بوده و افرادی که در اربیل دستگیر شده اند، کارمند وزارت خارجه جمهوری اسلامی نبوده اند و از «مصونیت دیپلماتیک» برخوردار نبوده اند.


زلمای خلیل زاد، سفیر آمریکا در عراق، پیشتر گفته بود دستگیر شدگان دفتر اربیل از اعضای «سپاه قدس» - شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی - بوده اند و مدارک دخالت آنها به زودی افشا می شود.


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا دستور داده نیروهای نظامی در عراق با نیروهای ایرانی برخورد کنند و «حکم تیر» برای آنها نیز صادر شده است.


مقامات عراقی از ایران و آمریکا خواسته اند تا آنچه «تسویه حساب های بین هم» می خوانند را، در عراق دنبال نکنند.


عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق که از تشکل های قدرتمند شیعه در عراق است، دوشنبه گذشته در تهران با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و بار دیگر از آنها خواست مشکلات خود را با آمریکا، حل کنند.


XS
SM
MD
LG