لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

کشف محموله ميلياردی ماده روانگردان «شيشه» در تهران


پلیس ایران در سال گذشته حدود ‪۶۶۰‬ تن مواد مخدر کشف کرده است. (عکس از فارس)
پلیس ایران در سال گذشته حدود ‪۶۶۰‬ تن مواد مخدر کشف کرده است. (عکس از فارس)
مأموران پليس ايران يک محموله ماده روان گردان «شيشه» به ارزش يک ميليارد و سيصد ميليون تومان را در جنوب تهران کشف و عوامل توزيع آن را بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری های ايران به نقل از سرهنگ مهدی احمدی، ریيس مرکز اطلاع رسانی پليس تهران، اين محموله نيمه شب روز سه شنبه هشتم مرداد ماه در صندوق عقب يک اتومبيل در جنوب تهران کشف شده است.

محموله کشف شده ۱۳ کيلو گرم وزن داشته و به گفته سرهنگ مهدی احمدی ارزش آن يک ميليارد و سيصد ميليون تومان برآورد شده است.

بر اساس اطلاعات موجود در وب سايت رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ايران، وابسته به نهاد رياست جمهوری، «شيشه» که به صورت کريستال های ريز، مانند شکر، عرضه می شود، يک ماده محرک شيميايی و توهم زا است که در ايران زير عنوان داروهای «روان گردان» دسته بندی می شود.

در سايت ستاد مبارزه با مواد مخدر ايران آمده است که با وجود آنکه «شيشه» فاقد مرفين است اما مصرف کننده را دچار وابستگی روانی شديد می کند.

افزايش کشف مواد مخدر در ايران

به گزارش واحد مرکزی خبر، سرتيپ حميد رضا حسين آبادی، ریيس پليس مبارزه با مواد مخدر نيروی انتظامی ايران، در تاريخ ۱۲ تير ماه اعلام کرد که در در سه ماهه نخست سال جاری، ۱۳۱ هزار و ۲۶۶ کيلوگرم انواع مخدر کشف شده است که در مقايسه با سال گذشته، ۱۴ درصد افزايش يافته است.

به گفته او پليس ايران در بهار سال ۸۷، ۲۳ کيلو و ۱۵۷ گرم شيشه و يک ميليون و ۲۷۵ هزار انواع قرص اکستازی و ۱۱۰ هزار آمپول مرفين کشف کرد.

همچنین پلیس تهران در تاریخ پنجم مرداد ماه اعلام کرد که با اجرای یک طرح موسوم به دستگيري فروشندگان مواد مخدر، ظرف حدود ۱۲ ساعت تنها در شهر تهران، بيش از يک و نيم تن مواد مخدر کشف کرده است.

خرداد ماه گذشته هم محمدرضاجهانی، جانشين دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران در گفت وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، گفته بود که در سال گذشته، حدود ‪۶۶۰‬ تن مواد مخدر ایران کشف شده است.

ایران به دلیلی همسایگی با افغانستان که بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، در سال گذشته ۹۳ درصد ترياک جهان را توليد کرده است، به عنوان یکی از گذرگاه های بزرگ مواد مخدر در جهان شناخته می شود.

تعداد معتادان رسمی ايران: يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفر

همچنین تازه ترين آمار در باره تعداد معتادان در ايران که اول اسفند ماه سال ۸۶ منتشر شد نشان می دهد که يک ميليون و ۲۰۰ هزار ايرانی معتاد به انواع مواد مخدر هستند.

اين آمار حاصل پژوهشی با عنوان «ارزيابی سريع وضعيت اعتياد کشور در سال ۸۶» ‪ است که زير نظر سازمان بهزيستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر ايران انجام شده بود.

بر اساس اين پژوهش، «کراک ايرانی» و هروئين ‪ ۴۴/۵‬درصد و «نورچيزک» و«تمجيزک» در مجموع ‪ ۸‬ درصد از کل مواد مخدر مصرفی در ايران را تشکيل می دهد.

کراک ايرانی، ماده ای متشکل از هروئيل خالص شده و مواد شيمايی ديگر است و «نورچيزک» و«تمجيزک» داروهايی بوده اند که در ابتدا برای ترک اعتياد تجويز می شدند، اما اکنون خود به ماده مخدر مورد نياز گروهی از معتادان بدل شده اند.

در اين پژوهش تاکيد شده است که «گرچه شيوع مصرف مواد مخدر در بعضی موارد کاهش يافته، اما شدت اعتياد افزايش يافته که خود يک اخطار است.»

منظور از شدت اعتياد، حجم مواد مخدر مصرفی برای هر معتاد و «ميزان اعتياد آوری» مواد مخدر است.

ستاد مبارزه با مواد مخدر، کراک ايرانی را که از هروئين چهاربرابر خالص شده به دست می آيد و «نورچيزک» و«تمجيزک» را که به صورت ويال های قابل تزريق فروخته می شود، به عنوان «مواد به شدت اعتياد آور» معرفی کرده است.
XS
SM
MD
LG