لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

«کاهش سهم دلار در ذخیره ارزی ایران به ۳۰ درصد»


ابراهیم شیبانی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
ابراهیم شیبانی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

ابراهیم شیبانی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که «تحریم های آمریکا نه تنها تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد، که به اعتبار دلار در دنیا لطمه وارد کرده و ایران سهم دلار را در ذخیره ارزی خود به کمترین حد رسانده است.»


رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی، در گفت و گو با رویترز، خبر داد که «جمهوری اسلامی ایران با توجه به سیاست های خصمانه آمریکا، به تبدیل ذخایر ارزی خود دست زده و در حال حاضر فقط ۳۰ درصد از ذخیره ارزی ایران به دلار است.»


آمریکا و کشورهای غربی از ایران خواسته اند تا برنامه غنی سازی اورانیوم خود را به حالت تعلیق درآورد تا صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شود.


جمهوری اسلامی ایران این تقاضا را رد کرده و کشورهای غربی پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده اند تا تحریم هایی بر ایران اعمال شده و ایران با خواست جامعه بین المللی همراهی کند.


آقای شیبانی، خبر داده که نه تنها تحریم های آمریکا بر ایران تاثیری نداشته، که بیشتر این لطمه به دلار آمریکا در سطح دنیا وارد شده است

قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت که دسامبر گذشته، آذر ماه گذشته صادرشد، تحریم هایی را بر علیه ایران اعمال کرد و ۶۰ روز به ایران مهلت داد تا تعلیق را عملی کند.


با رد این درخواست از سوی جمهوری اسلامی ایران، شورای امنیت قطعنامه ۱۷۴۷ را صادر کرد که بار دیگر ۶۰ روز به ایران مهلت داده تا با قبول تعلیق فعالیت های غنی سازی اورانیوم، بر سر حقوق هسته ای خود به میز مذاکرات با کشورهای ۵+۱ برگردد.


پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه به همراه آلمان، اعضای گروه ۵+۱ هستند که خواهان حل مسئله پرونده هسته ای ایران با گفت و گو و اعطای مشوق های اقتصادی شده اند.


در تحریم هایی که تاکنون علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده، دو بانک مهم و اصلی صادرات و سپه مورد تحریم واقع شده و بیشتر مبادلات بین المللی آنها متوقف شده است.


اما آقای شیبانی، می گوید که نه تنها تحریم های آمریکا بر ایران تاثیری نداشته، که بیشتر این لطمه به دلار آمریکا در سطح دنیا وارد شده است.


ابراهیم شیبانی گفت:« کاهش ذخایر دلاری یک واکنش طبیعی به فشارهای آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران و تحریم دو بانک بزرگ و سه شرکت ایرانی است.»


وی افزود:«ایران چهارمین صادرکننده بزرگ نفت جهان است و از درآمدهای سرشاری بهره مند بوده و قادر است با استفاده از ذخایر ارزی قابل توجه خود، هر گونه افزایش هزینه تجارت در اثر فشارهای آمریکا را بپردازد.»


رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اشاره ای به رقم دقیق ذخایر ارزی ایران نکرده اما گفته ذخایر ارزی ایران هم اکنون در بالاترین سطح تاریخ خود قرار دارد و ده ها میلیارد دلار است.


آقای شیبانی موجودی حساب ذخیره ارزی را ۱۱ میلیارد دلار اعلام کرده و گفت: «این میزان تقریبا برابر مدت مشابه سال گذشته است چرا که در یک سال گذشته دولت از موجودی این حساب برای توسعه داخلی و واردات استفاده کرده است.»


کاهش دلار، افزایش یورو


رییس کل بانک مرکزی پیشتر و در شهریورماه سال ۱۳۸۵، به قصد ایران برای کاهش ذخایر دلاری اشاره، و گفته بود ایران به تدریج و برای مقابله با فشارهای مالی آمریکا، ارز خود را از دلار تغییر می دهد.


ایران خبر داده در حال جایگزینی ذخایر ارزی خود به یورو و طلا است.

آقای شیبانی، در ادامه و در گفت و گوی خود خبر داد که ایران برای سال های متوالی، ذخایر ارزی خود را به صورت دلار نگهداری می کرده اما دیگر به سوی تنوع ارزی روی آورده است.


وی گفت:«ما مبادلات مالی خود را به منظور دفاع از منافع ملی، متنوع ساخته ایم و سهم دلار را به پایین ترین سطح لازم خواهیم رساند و مبادلات دلاری را کاهش شدید خواهیم داد.»


وی درباره جایگزین های دلار در سبد ارزی ایران گفت:«بخش قابل توجهی از ذخایر ما به یورو تبدیل شده است زیرا اروپا به طور سنتی از بزرگترین شرکای تجاری ایران بوده، اما ما در سبد ارزی خود از دیگر ارزها و طلا نیز استفاده کرده ایم.»


«بانک صادرات و سپه با تروریسم ارتباطی ندارند»


آقای شیبانی با رد اتهامات خزانهداری آمریکا به بانک صادرات و سپه در تامین مالی تروریسم، گفت: «امیدوارم آمریکایی ها روزی بفهمند بهترین راه مشارکت و همکاری، احترام به دیگر ملت ها است و نه متهم کردن کشورها و بانک ها.»


محمد جعفر مجرد، معاون ارزی بانک مرکزی ایران نیز در گفت و گویی که با رویترز داشته، خبر داده است که ایران مبادله نفت بر حسب یورو را آغاز کرده و پس از تحریم بانک صادرات، در برابر فروش نفت به کشورهای مختلف، قیمت آن را به دلار محاسبه می کند اما پول آن را به یورو دریافت می کند و همین امر به نوبه خود بر تغییر سبد ارزی ایران تاثیر می گذارد.


معاون ارزی بانک مرکزی گفت:«هم اکنون بیش از ۵۰ درصد فروش نفت ایران در مقابل ارز یورو صورت می گیرد، یعنی ایران در برابر بیش از نیمی از نفت صادراتی خود، یورو دریافت می کند.»


آقای شیبانی همچنین اعلام کرده هدف اصلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، پایین آوردن هزینه های دولت برای کنترل تورم است.


جمهوری اسلامی ایران با تورم دو رقمی و نرخ بالای بیکاری مواجه است.


XS
SM
MD
LG