لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

انتخابات فدراسيون فوتبال: صف آرايی دولتی ها و نظامی ها


علی کفاشیان، رییس فعلی فدراسیون فوتبال ایران
علی کفاشیان، رییس فعلی فدراسیون فوتبال ایران
با اتمام وقت قانونی ثبت نام نامزدهای انتخابات فدراسيون فوتبال، شش نفر برای تصدی پست رياست و ۱۹ نفر نيز برای عضويت در هيات رييسه ثبت نام کردند. رويارويی طيف نظاميان مقابل گزينه های دولت برای انتخابات پانزدهم اسفند - پنجم مارس، از نکات بارز در نام نويسی نامزدها بود. تعداد چهره های ورزشی در جمع ۲۵ نفری که نامزد شده اند، به پنج نفر هم نمی رسد.

در جمع کانديداهای احراز سمت رياست، علی کفاشيان رييس فعلی فدراسيون فوتبال تنها چهره ای است که سابق فعاليت در ورزش قهرمانی را دارد. مهدی تاج نايب رئيس و عزيز‌الله محمدی ریيس سازمان کنونی ليگ برتر نظامی هستند. محمدحسين‌ قريب مديرعامل اسبق باشگاه استقلال هم گزينه دولت (وزارت ورزش و امور جوانان) است.

برای عضويت در هيات رييسه، حسين عسگری به اتفاق عبدالرحمن شاه حسينی،
رضا افتخاری، شاهرخ شهنازی، محمدحسين جعفری (مديرعامل تراکتورسازی)، حبيب‌الله شيرازی، علی اکبر ابرقويی نژاد، منصور قمر، علی فتح‌الله‌زاده (مديرعامل استقلال) محمد رويانيان (مديرعامل رسپوليس) نادر وادی خيل، هادی آيت الهی، حيدر بهاروند، عليرضا رحيمی (مديرعامل سپاهان) جواد ششگلانی، شهرام دبيری،‌ فريدون اصفهانيان، مراد حاج جعفری و منوچهر بهمنی نامزد شده اند.

ائتلاف سپاهی ها

وقتی تلويزيون در جريان رقابت ذوب‌آهن و استقلال، تصوير عزيزمحمدی و مهدی تاج را نشان می‌داد که درحال گفت‌وگو هستند، عادل فردوسی‌پور در حين گزارش بازی گفت: «اين دو نفر ائتلاف جالب توجهی برای انتخابات فدراسيون فوتبال تشکيل داده‌اند.»

مهدی تاج در شرايطی نامزد پست رياست شده که بلافاصله پس از ثبت نام، حمايت خود را از عزيز محمدی اعلام کرده و گفته است: مجموعه ما به اين نتيجه رسيد که کانديداتوری عزيزمحمدی می‌تواند مفيد واقع شود.

تاج در پاسخ به شائبه کناره‌ گيری احتمالی‌اش از انتخابات گفت: اگر کفاشيان تا آخرين روز در انتخابات بماند و بايستد، من در نهايت کنار می‌کشم اما فعلاً به صورت جدی حضور دارم. تمام تلاشم را می‌کنم تا عزيز محمدی در مجمع رای بياورد و رييس فدراسيون فوتبال شود.
عزيزمحمدی نيز پس از ثبت‌نام درباره علت نامزدی اش گفت: سازمان ليگ برتر در اين چهارسال اقدامات خوبی در زمينه‌های استانداردسازی و حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها، برنامه‌های آتی تيم ملی و هماهنگی برنامه‌ای با کارلوس کی‌روش و فوتبال پايه انجام داده است.

عزيز محمدی در پاسخ به اين سوال که اگر علی کفاشيان يا مهدی تاج از انتخابات کناره‌گيری نکنند، باز هم در کوران انتخابات باقی خواهد ماند يا خير، گفت: من در انتخابات به نفع هيچ‌ کسی کنار نمی‌کشم و تا آخرين لحظه در ميدان می‌مانم.

اين سردار سپاهی در ادامه با اشاره به ديگر عضو سپاه پاسداران يعنی مهدی تاج گفت: از ميان کفاشيان و تاج، فکر می‌کنم تاج تا روز انتخابات کنار بکشد.

کفاشيان: چه بهتر که گزينه دولت نيستم

فدراسيون جهانی فوتبال، فعاليت کشورهايی که دولت هايشان در امور فدراسيون های ملی دخالت کنند را به حالت تعليق در می آورد. به همين خاطر کانديداتوری محمد علی آبادی در دور قبلی انتخابات، به رغم ميل باطنی او لغو شد تا فيفا، ايران را با محروميت مواجه نکند.

با اين حال، دولت محمود احمدی نژاد باز هم قصد دارد به صورت مستقيم وارد عرصه برگزاری انتخابات فوتبال شود. خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، درباره محمدحسين قريب کانديدای مورد حمايت دولت نوشته است: «مديريت باشگاه استقلال را در کارنامه دارد اما از روزی که رفت،‌ کوچکترين اظهارنظری درباره فوتبال نداشته و اين مسئله نشان‌دهنده بی‌رغبتی قريب برای حضور دوباره در صحنه ورزش بود.»

اين خبرگزاری، ورود مجدد قريب به صحنه فوتبال را نشان‌دهنده وضعيتی می داند که در حمايت از او به وجود آمده است.

سايت خبرآنلاين هم نوشته است: «قريب گزينه مورد حمايت دولت است. محمد زادمهر، بهروز منتقمی، مهدی محمد نبی، فريده شجاعی و علی فتح الله زاده نيز ساير نفرات گروهی هستند که با حمايت مستقيم دولت وارد انتخابات شده اند تا تيم محمدحسين قريب در انتخابات پيش رو باشند.»

روزنامه اعتماد با انتقاد از مداخله دولت در انتخابات فوتبال نوشته است: «تاريخ نشان داده گزينه های احمدی‌نژاد آنقدر رو بازی می‌کنند و فعاليت دارند که همه می‌فهمند و گزينه او رای نمی‌آورد.»

روزنامه جوان نيز با تيتر «رييس جديد برای تغيير می‌آيد»، تاکيد کرده که رييس بعدی با نظر احمدی‌نژاد می آيد و نام او، کفاشيان نيست.

علی کفاشيان درباره اين که گزينه دولت نيست، به بخش فارسی سايت گل گفته است: «بهتر! گزينه دولت بيايد و فوتبال را تحويل بگيرد.»

او که رکورددار سابق ۱۱۰ متر با مانع و دبيرکل کميته ملی المپيک ايران در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی است، می گويد: «همه ما نتيجه اختلاف فدراسيون با دولت را ديديم که منجر به تعليق شد. چه ثمری داشت؟ به فوتبال ايران کمک کرد يا وضع‌مان را بدتر کرد؟»

کفاشيان همچنين با اشاره به اوضاع سياسی حال حاضر ايران و تحريم های همه جانبه می گويد: «مگر من بدم می‌آيد اسپانسر خارجی داشته باشم؟ مگر بدم می‌آيد پول در حساب فدراسيون فوتبال باشد؟ مگر بدم می‌آيد با بهترين تيم‌های فوتبال جهان بازی کنيم؟ اما شرايط طور ديگری است.»
XS
SM
MD
LG