لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

اعتراض روشنفکران ايران به احمدی نژاد


روشنفکران ایرانی به مواضع ضد یهودی محمود احمدی نژاد اعتراض کردند.
روشنفکران ایرانی به مواضع ضد یهودی محمود احمدی نژاد اعتراض کردند.

جمعی از روشنفکران و نويسندگان ايرانی، در نامه ای به محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی ايران، به مواضع ضد يهودی او اعتراض کردند.


اين نامه که به امضای ۲۳ تن از روشنفکران و نويسندگان ايرانی رسيده و در وب سايت عماد الدين باقی قرار داده شده، از برگزاری کنفرانس هولوکاست در ايران انتقاد کرده اند.


در بخشی از این نامه آمده است: « ما امضا کنندگان اين نامه، برآنيم که برگزاری کنفرانسی برای انکار هالوکاست در تهران مروج موضعی غيراخلاقی بوده است که فرهنگ و همزيستی اجتماعی انسانها را به خطر مي اندازد».


عماد الدين باقی، که خود از فعالان حقوق بشر و رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان است، در گفت و گو با رويترز، امضای اين نامه را تاييد کرده است.


امضا کنندگان اين نامه به برگزاری کنفرانس در تهران اعتراض کرده و گفته اند:« افرادی کم شمار، با تشکيک بر سر تعداد قربانيان اين جنايات، يا چگونگی وقوع آنها، نسل کشی يهوديان در جنگ جهانی دوم را انکار مي کنند، يا شأن و اهميت آن را به مثابه يک پديده خاص زير سؤال ميبرند. بخش اعظم سخنرانان کنفرانس اخير تهران از اين دست بودند».


برگزاری کنفرانسی برای انکار هالوکاست در تهران مروج موضعی غيراخلاقی بوده است که فرهنگ و همزيستی اجتماعی انسانها را به خطر مي اندازد

در ادامه، روشنفکران و نويسندگان، بهره برداری از پرسش هولوکاست برای تشکيل دولت اسراييل را نيز زير سوال برده و گفته اند:« يکی ديگر از ادعاهای مطرح شده در کنفرانس اخير اين بود که پذيرش واقعيت تاريخی نسل کشی يهوديان ابزاری برای تاييد سياست های دولت اسرایيل از بدو تشکيل آن بوده است.»


در این نامه همچنین آمده است:«در کنفرانس تهران، اين ادعا به ويژه از سوی بخشی از مراجع مذهبی يهودی، که بر اساس تفسير خود از متون دينيشان با موجوديت دولت اسراييل مخالف هستند، مطرح شد».


درادامه اين نامه آمده است:« چنين ادعاهايی اگر مخرب نباشند، سازنده هم نيستند. پيدايش دولت اسراييل در سرزمين های فلسطينی تاريخ خود را دارد و هر نظری که درباره شکل گيری و تحولات بعدی اين دولت داشته باشيم، در مستندات تاريخی مربوط به نسلکشی يهوديان تغييری حاصل نمي شود».


در ميان امضا کنندگان اين نامه،نام افرادی از جمله بابک احمدی نويسنده و مترجم، خشايار ديهيمی مترجم، عمادالدين باقی فعال حقوق بشر و نويسنده، مرتضی مرديها استاد دانشگاه و نويسنده ديده می شود.


XS
SM
MD
LG