لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

بررسی روزنامه های صبح یکشنبه ایران


بررسی روزنامه های صبح ایران
بررسی روزنامه های صبح ایران

درخواست برای توقف حکم اعدام


روزنامه سرمایه، در خواست انجمن دفاع از حقوق زندانیان برای توقف اجرای حکم متهمان پرونده بمب گذاری اهواز را منعکس کرده است.


به نوشته این روزنامه، هیات مدیره انجمن دفاع از حقوق زندانیان به دنبال صدور احکام اعدام متهمان پرونده های بمب گذاری در اهواز تصویب کرده تا با انتشارنامه ای از مقامات قوه قضاییه توقف اجرای احکام صادره را درخواست کند.


روزنامه اعتماد ملی، از قطع دست یک سارق در کرمانشاه و در ملاعام خبر داده است

به گفته صالح نیکبخت، سخنگوی این انجمن، تنها تعدادی از متهمان دستگیر شده در اهواز عملیات خشونت آمیز داشته و دو گروه دیگر به رغم مسلح بودن هیچ اقدامی نکرده اند و تنها در حد شعار دادن و شرکت در تظاهرات در حوادث اهواز نقش داشته اند.


تاکنون ۱۲ تن از متهمان حوادث سال گذشته اهواز با وجود اعتراض نهادهای حقوق بشری اعدام شده اند.


زلزله در تهران


به دنبال وقوع زلزله ای با قدرت ۳.۲ ریشتر در جنوب تهران طی عصر جمعه گذشته ، روزنامه جمهوری اسلامی، به نقل از مدیر بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن خبر داده در صورت وقوع زلزله هفت ریشتری در تهران، یک میلیون نفرکشته می شوند.


تاکنون ۱۲ تن از متهمان حوادث سال گذشته اهواز با وجود اعتراض نهادهای حقوق بشری اعدام شده اند

به نوشته این روزنامه، علی بیت اللهی گفته با اشاره به وقوع ۱۷ هزار زلزله ضعیف در دو سال گذشته در استان تهران، اعلام کرده متوسط جمعیت هر یک از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران ۶۰۰ هزار نفر است و در صورت وقوع زلزله پر قدرت در شهر تهران و با توجه به ساخت و سازهای آن فاجعه ای بزرگ رخ خواهد داد و بیش از یک میلیون نفر کشته خواهند شد.


واسطه زدایی میان ایران و آمریکا


روزنامه همبستگی، به نقل از یکی از اعضای مجلس نوشته اجلاس بغداد می تواند مقدمه ای برای واسطه زدایی میان ایران و آمریکا باشد.


این روزنامه به نقل از حشمت اله فلاحت پیشه نوشته بسیاری از کشورها که در حال حاضر رابط بین ایران و آمریکا هستند از برقراری رابطه این دو کشور ممانعت می کنند، اما اجلاس بغداد میتواند مقدمه ای برای واسطه زدایی درروابط ایران و آمریکا باشد.


روزنامه همبستگی، به نقل از یکی از نمایندگان مجلس نوشته اجلاس بغداد می تواند مقدمه ای برای واسطه زدایی میان ایران و آمریکا باشد

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرده که ایران و آمریکا در روابط خود به واسطه ها امتیازات زیادی می دهند،و به همین دلیل واسطه ها سعی می کنند با دامن زدن به اختلافات دو کشور بر امتیاز گیری بپردازند.


تورم زیاد می شود


روزنامه رسالت، خبر داده نرخ تورم در سال آینده بیش از سال جاری افزایش خواد داشت.


این روزنامه به نقل از رسول صدیقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نوشته با در نظر گرفتن قیمت واقعی نفت در بودجه سال ۸۶ ، این بودجه به هیچ وجه انقباضی نیست بلکه انبساطی است و با افزایش نرخ تورم هم همراه خواهد بود.


این نماینده مجلس، قیمت واقعی محاسبه شده در لایحه بودجه را ۵۱ دلار دانسته و با اشاره به غیر عملی بودن چنین درآمدهای پیش بینی شده دولت، تاکید کرده با توجه به مشکلات لایحه بودجه نرخ تورم در سال آینده از رشد بیشتری برخوردار خواهد بود.


قطع دست سارق


روزنامه اعتماد ملی، از قطع دست یک سارق در کرمانشاه و در ملاعام خبر داده است.


به نوشته این روزنامه، رییس کل دادگستری استان کرمانشاه با دفاع از قطع دست این سارق گفته این متهم ۴۷ ساله سابقه دار بوده و آخرین باری که دستگیر شده توسط شعبه ۱۰۷ دادگاه جزایی کرمانشاه به قطع ید محکوم شده و با تایید این حکم در هفته گذشته از سوی دیوان عالی کشور، حکم در ملاعام اجرا شده است.


الله یار ملک شاهی، در ادامه گفته قطع دست این سارق با استقبال مواجه شده است.


استاندار کرمانشاه نیز صدور و اجرای قطع دست یک سارق در این شهر را نشانه شجاعت و رشادت دستگاه قضایی این استان دانسته و اظهار امیدواری کرده که حدود الهی از این پس اجرا شوند.


آخرین بار که دست سارقی در کرمانشاه قطع شده بود، ده سال پیش بوده است.


تحریم نمایشگاه کتاب تهران


روزنامه کارگزاران، در حالی که خبر از تحریم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران توسط ۱۲ نهاد صنفی ناشران داده، در گزارشی نوشته که لغو مجوز چاپ کتاب توسط وزارت ارشاد همچنان ادامه دارد.


روزنامه جام جم، خبر داده که سالانه حداقل ۹۰ هزار مورد سقط جنین غیر قانونی در کشور انجام می شود

به نوشته این روزنامه،«دختری با گوشواره های مروارید»، اثر تریسی شوالیه با ترجمه گلی امامی،«به سوی فانوس دریایی» نوشته ویرجینیا ولف ترجمه صالح حسینی،«گور به گور»، ویلیام فاکنر ترجمه نجف دریابندری،«خروس» نوشته ابراهیم گلستان، برخی از عناوین مشهور کتاب هایی است که ظرف ماه های گذشته مجوز انتشارآنها لغو شده است.


۹۰ هزار سقط جنین غیر قانونی در ایران


و در آخر، روزنامه جام جم، خبر داده که سالانه حداقل ۹۰ هزار مورد سقط جنین غیر قانونی در کشور انجام می شود.


این روزنامه در همین حال نوشته هیچ منبع رسمی و دولتی تاکنون حاضر نشده تا آمار واقعی سقط جنین در ایران را اعلام کند.


XS
SM
MD
LG