لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

تردید رسانه های ایران درباره خبر کشته شدن اسامه بن لادن


تصویر تلویزیونی از محل کشته شدن اسامه بن لادن در پاکستان
تصویر تلویزیونی از محل کشته شدن اسامه بن لادن در پاکستان
در حالی که بیشتر کشورهای جهان از خبر کشته شدن اسامه بن لادن به دست نیروهای آمریکایی در پاکستان استقبال کرده اند، رسانه های ایران از همان ابتدای انتشار حبر کوشیده اند درباره صحت آن ایجاد شک و تردید کنند. وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز بدون ابراز خشنودی از شنیدن این خبر خواستار خروج نیروهای آمریکایی از منطقه شد.

علی گرانمایه، استاد روابط بین الملل در لندن درباره واکنش رسانه های ایران با رادیو فردا گفت وگو کرده است.



نظر شما درباره نظر تردیدآمیز ایران به مسئله کشته شدن اسامه بن لادن چیست؟

«ایران از ابتدا سعی کرده با مسئله بن لادن و جنایت بزرگی که او را در دنیا مشهور کرد یعنی همان حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ با شک و تردید برخورد کند. تعدادی از مقامات و رسانه های ایران و حتی رئیس جمهوری ایران تردید کردند که چنین حادثه ای اتفاق افتاده یا اگر اتفاق افتاده بن لادن مسئول آن نبوده، بلکه دولت آمریکا توطئه برای رخ دادن این حادثه چیده است.»

«همچنین ایران احساس می‌کند این موفقیتی است برای دولت آمریکا که بالاخره پس از ۱۰ سال توانسته این دشمن سرسخت را به چنگ بیاورد و نابود کند. ایران به هیچ قیمتی حاضر نیست قبول کند آمریکا یک موفقیتی درمنطقه داشته باشد ولو این که موفقیت نابودی یک تروریست بین المللی باشد.»

«باید توجه داشت بن لادن اگرچه به طور مستقیم و به صراحت مورد حمایت ایران قرار نگرفت، ولی مورد قبول بسیاری از متحدین ایران در منطقه از جمله گروه حماس است که بن لادن را شهید اعلام کردند. پس ایران سعی می کند متحدی مانند حماس و یا نخست وزیر منطقه غزه یعنی آقای هنیه را نرنجاند که از بن لادن به عنوان شهید و مجاهد اسلام تجلیل کرده است.»

در واکنش های رسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است با کشته شدن بن لادن دیگر دلیلی برای حضور آمریکایی‌ها در منطقه نیست و آنها باید بروند. نظر شما در این باره چیست؟

نگرانی مهم ایران درحال حاضر حضور نیروهای آمریکا در دو جانب شرقی و غربی ایران یعنی افغانستان و عراق است. اگر توجه کنیم حضور آمریکا در افغانستان بیشتر برای مبارزه با بن لادن و گروه القاعده و متحدانش است و ایران از این فرصت استفاده می‌کند تا بگوید حال که رهبر القاعده را نابود کردید نیروهایتان را خارج کنید. نمی‌شود نگرانی ایران را از حضور نیروهای آمریکا در مرزهای شرقی منکر شد.

آمریکا در واکنش به این گونه مواضع گفته است هنوز مسئله تروریسم در منطقه و افغانستان به پایان نرسیده و به خصوص به طالبان اشاره می‌کند.ارزیابی شما چیست؟

در مورد اهمیت وجود بن لادن در رأس گروه القاعده و نفوذش روی طالبان تردیدی نیست اما بن لادن فقط یک فرد بود و هنوز معاون او، الظواهری، زنده است و نیروهای متحدش وجود دارند. هنوز نیروی عمده ای به نام طالبان با دولت افغانستان رویاروی می جنگد و موفق شده بسیاری مناطق را تحت کنترل خود بگیرد. بنابراین ماموریت نیروهای غربی تحت فرماندهی آمریکا در افغانستان منحصر به نابودی رهبر القاعده نبوده است.
XS
SM
MD
LG