لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

روسیه: نیروگاه مجانی نمی سازیم


سرگئی کرینکو به مقامات ایرانی هشدار داد موارد تجاری با گفت و گو و جنگ رسانه ای حل نمی شود.
سرگئی کرینکو به مقامات ایرانی هشدار داد موارد تجاری با گفت و گو و جنگ رسانه ای حل نمی شود.

سرگئی کرینکو، رییس آژانس انرژی روس اتم به ایران هشدار داد که روسیه نیروگاه مجانی نمی سازد و از جیب خود برای نیروگاه بوشهر خرج نمی کند.


آژانس انرژی روس اتم، پیمانکار ساخت و تکمیل نیروگاه بوشهر است که به دلیل اختلاف نظر درباره پرداخت مالی با طرف ایرانی، مراحل تکمیل ساخت نیروگاه را متوقف کرده است.


آقای کرینکو گفت:«ما قادر به تکمیل نیروگاه بوشهر نیستیم و از خودمان هم خرج نمی کنیم.»


رییس شرکت روس اتم افزود:« نیروگاه بوشهر یک قرارداد تجاری است و ما حاضریم بر اساس توافق های انجام شده، کار نیروگاه را تمام کنیم.»


سرگئی کرینکو به مقامات ایران هشدار داد که امور بازرگانی را جدی گرفته و «فکر نکنند که با جنگ و دعوا در رسانه ها مسایل حل می شود.»

وی خبر داد که نمایندگان این شرکت به تهران رفته اند و مسکو نیز پذیرای نمایندگان ایران است، البته اگر لازم باشد.


پیمانکار نیروگاه اتمی بوشهر اخطار داده که شاید با این توقف، زمان شروع به کار نیروگاه بوشهر که برای سپتامبر امسال، شهریور سال آینده در نظر گرفته شده بود، به تعویق افتد.


قرار بود در ماه جاری، نخستین محموله سوخت هسته ای برای نیروگاه بوشهر، به از روسیه به ایران منتقل شود. جمهوری اسلامی ایران، قراردادی ۱۰ ساله با روسیه برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر امضا کرده است.


مقامات سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اند که در پرداخت خود تاخیر نداشته و تمام حساب ها را به موقع پرداخت کرده اند.


در پی بالا گرفتن مشاجرات بر سر مسايل مالی بين ايران و روسيه، مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند که حاضرند مبلغی مازاد بر قرارداد را به طور پيشاپيش در اختيار طرف روسی قرار دهند.


با اين حال، ادامه اظهارات ضد و نقيض در اين زمينه نشان می دهد که دو طرف هنوز نتوانسته اند به تواقفی راهگشا دست يابند.


آقای کرینکو به مقامات ایران هشدار داد که امور بازرگانی را جدی گرفته و «فکر نکنند که با جنگ و دعوا در رسانه ها مسایل حل می شود.»


رویترز از مسکو به نقل از یک منبع در آژانس انرژی اتمی روسیه گزارش داد که هنوز هیچ توافقی میان ایران و روسیه برای پایان دادن به بحران پرداخت مالی نیروگاه، به دست نیامده است.


هرچند مسکو از سوی آمریکا و دیگر کشورهای غربی به خاطر ساخت و تکمیل نیروگاه بوشهر تحت فشار قرار گرفته، با وجود اين، هنوز نيروگاه بوشهر در فهرست تحريم های بين المللی عليه ايران قرار نگرفته است.


مذاکرات سرگئی کرینکو و محمد سعیدی هنوز نتیجه ای نداشته است.

این در حالی است که قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت سازمان ملل، ایران را تحریم موشکی و هسته ای کرده و به ایران دو ماه فرصت داده بود تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند.


جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را رد کرده و آن را غیرقانونی خوانده است.


حضور در شورای امنیت


پنج کشور آمریکا، فرانسه، بریتانیا،روسیه و چین به عنوان پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل، به همراه آلمان، توافق کرده اند که تحریم های ایران را شدید تر کنند.


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده که برای دفاع از برنامه هسته ای ایران، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل شرکت کند.


آلخاندرو ولف، نماینده موقت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، حضور آقای احمدی نژاد را پرسش برانگیز دانسته و گفته است کسی که قطعنامه شورای امنیت را کاغذ پاره می داند، چگونه می خواهد در شورای امنیت حضور داشته باشد.


دومینیک دو ویلپن، نخست وزیر فرانسه هم به مقامات ایرانی هشدار داد که راه گفت و گو را انتخاب کنند و از فناوری صلح آمیز هسته ای برخوردار شوند و اگر جواب منفی بدهند، جامعه جهانی با آنها واحد و یکدست برخورد خواهد کرد.


آقای دوویلپن گفت:«ما مشکلی با مردم ایران نداریم ولی پیامی محکم و قاطع به دولتمردان ایران می دهیم که با خواست بین المللی همکاری کنند.»


XS
SM
MD
LG