لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۱

بررسی متن اصلاح شده قطعنامه تحریم ایران


سفیر روسیه در سازمان ملل خواهان به تعویق افتادن رای گیری قطعنامه تحریم ایران است.
سفیر روسیه در سازمان ملل خواهان به تعویق افتادن رای گیری قطعنامه تحریم ایران است.

بریتانیا و فرانسه، در حال بررسی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم علیه ایران هستند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه برای برطرف کردن نگرانی های روسیه و چین و بویژه مخالفت آنان با ممنوعیت رفت و آمد شخصیت های سیاسی، اقتصادی و نظامی وابسته به ۱۲ نهاد و شرکت و کسانی که با آنها در ارتباط با برنامه هسته ای و برنامه موشکی ایران کار می کنند، روز چهارشنبه گذشته متن اصلاح شده پیش نویس قطعنامه را به اعضای شورای امنیت ارایه کردند.
روسیه و چین که روابط مستحکم تجاری با ایران دارند، رای داده اند این پیش نویس بازنگری شود.
ایران بارها اعلام کرده برنامه هسته ای این کشور صرفا صلح آمیز و برای تولید انرژی است اما ایالات متحده ایران را متهم می کند که به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امیر جونز پری، سفیر بریتانیا در سازمان ملل می گوید رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای تحریم ایران جمعه صبح انجام خواهد شد.


رییس جمهوری ایران در ادامه سفر سه روزه خود به استان کرمانشاه گفت هیچ چیز نمی تواند ایران را از ادامه برنامه هسته ای باز دارد

چهارشنبه گذشته، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت مساله ممنوعیت سفر کارشناسان ایرانی از متن این پیشنویس حذف شده است. اما سفیر موقت آمریکا در سازمان ملل می گوید هنوز توافقی به دست نیامده است.

در همین حال محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران در ادامه سفر سه روزه خود به استان کرمانشاه ، گفت هیچ چیز نمی تواند ایران را از ادامه برنامه هسته ای باز دارد.

رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت در دهه فجر دنیا، ایران را به عنوان دارنده فناوری کامل هسته ای خواهد شناخت و دهه فجر، دهه ایستادن ایران در کنار کشورهای هسته ای جهان است.


جمهوری اسلامی پیشتر اعلام کرده بود، تصمیم دارد سه هزار سانتریفوژ برای غنی سازی اورانیوم افتتاح کند

ایران به طور مشخص اعلام نکرده در دهه فجر کدام فناوری هسته ای را افتتاح خواهد کرد.
جمهوری اسلامی پیشتر اعلام کرده بود، تصمیم دارد سه هزار سانتریفوژ برای غنی سازی اورانیوم افتتاح کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی روز پنجشنبه گذشته در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت این پروژه در وضعیت مناسبی است.

از سوی دیگر، منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در یک کنفرانس خبری با همتای پاکستانی خود گفت اعلام توانمندی جمهوری اسلامی در برخوردار شدن از تکنولوژی و فناوری هسته ای در واقع تثبیت حق هسته ای ایران است.

از سوی دیگر علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل گفت ایران به این قطعنامه پاسخی شایسته خواهد داد و به کشورهای غربی هشدار داد رفتار دوگانه و به گفته او «گاه مذاکره و گاه زور» موثر نخواهد بود.


XS
SM
MD
LG