لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

بررسی تشدید تحریم ایران در شورای امنیت


آلخاندرو ولف(چپ) نماینده موقت آمریکا در شورای امنیت در حال مذاکره با ویتالی چورکین، نماینده دایم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل.
آلخاندرو ولف(چپ) نماینده موقت آمریکا در شورای امنیت در حال مذاکره با ویتالی چورکین، نماینده دایم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل.

کشورهای عضو دایم شورای امنیت بررسی تحریم هايی شدیدترعليه ایران را آغاز کرده اند که به محدود کردن مسافرت ها، ضبط دارایی افراد و توقف فعالیت های تجاری مربوط می شود.


خبرگزاری آسوشیتد پرس روز چهارشنبه، هفتم مارس، گزارش داد:«هر چند تصمیم برای تشدید تحریم ایران گرفته و مذاکرات آن نیز آغاز شده است، هنوز میان کشورهای عضو دایم شورای امنیت، بر سر اين موضوع اختلاف نظرهايی وجود دارد.»


به گزارش آسوشيتد پرس، کشورهای آمریکا، فرانسه، بريتانيا، روسیه و چین پنج عضو دایم شورای امینت سازمان ملل هستند، به همراه آلمان، که سه شنبه شب در نيويورک، مذاکرات طولانی خود را به پایان بردند تا فهرست تحریم های ایران آماده شود.


سازمان ملل متحد خواستار تعليق غنی سازی اورانيوم از سوی ايران شده است، اما رهبران جمهوری اسلامی از پذيرش اين خواسته سر باز رده اند.


شورای امنيت، پيش از اين قطعنامه ای را عليه ايران به تصويب رسانده بود و در پی خودداری ايران از تعليق فعاليت های هسته ای، اکنون احتمال می رود که قطعنامه ديگری در شورای امنيت به منظور افزايش فشارها بر جمهوری اسلامی ايران به تصويب برسد.


کشورهای مذاکره کننده در پرونده هسته ای ایران اعلام کرده اند که این کشور پس از تعلیق غنی سازی اورانیوم می تواند با مذاکره، هم اعتماد سازی کرده و هم از تشویق های اقتصادی و سیاسی و امنیتی غرب استفاده کند.


آمریکا نیز اعلام کرده که پس از تعلیق، حاضر به گفت و گوی رو در رو با ایران است.


نماینده چین: رسیدن به راه هایی که هم تحریم ایران را تشدید کند و هم به روابط اقتصادی و سرمایه گذاری های گسترده ای که انجام شده آسيب نرساند، کار دشواری است

وانگ گوانیا، نماینده چین که کشورش همکاری های گسترده اقتصادی با ایران دارد، گفت:« رسیدن به راه هایی که هم تحریم ایران را تشدید کند و هم به روابط اقتصادی و سرمایه گذاری های گسترده ای که انجام شده آسيب نرساند، کار دشواری است.»


آلخاندرو ولف، نماینده موقت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل هم اعلام کرده است که آمریکا به تحریم کامل ایران در زمینه واردات و صادرات تسلیحاتی معتقد است و برای رسیدن به اين هدف تلاش می کند.


جلسه نمایندگان شش کشوری که پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران را بررسی می کنند، هفته گذشته با توافق بر سر افزایش تحریم ها به پایان رسید و نسخه ای از توافق های یاد شده، به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شد تا پیش نویس قطعنامه بر اساس آن نوشته شود.


قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت سازمان ملل که سه ماه پیش تصویب شد، از ایران خواسته بود فعالیت های غنی سازی خود را متوقف کند.


در آن قطعنامه، همچنين همکاری با ايران در زمينه های موشکی و هسته ای مورد تحریم و ممنوعیت قرار گرفت.


قطعنامه یاد شده، ۱۰ شرکت اصلی ایرانی فعال در زمینه های موشکی و هسته ای و ۱۲ نفر از مقامات رسمی ایران را که در زمینه همکاری های موشکی و هسته ای فعالیت دارند، مورد تحریم قرار داد. لغو تمامی همکاری ها، بسته شدن حساب های بانکی و ممنوعیت سفر برای اين افراد از ديگر نکات اين قطعنامه بود.


نماینده دایم بريتانيا در شورای امنیت:هنوز به متن کامل و تدوین شده برای تحریم ایران نرسیده ایم و مشغول بررسی موارد مختلف و گوناگون هستیم

قطعنامه ۱۷۳۷ همچنین هشدار داده بود که در صورت همکاری نکردن ایران، تحریم ها از زمینه های نظامی و هسته ای فراتر رفته و به موارد غیر نظامی نیز می رسد.


در حال حاضر و با رای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، اين نهاد وابسته به سازمان ملل متحد همکاری های خود را با ایران کاهش داده و تحریم های فنی ایران در همکاری و مشارکت هسته ای را به اجرا درآورده است.


آمریکا و کشورهای غربی به فعالیت های هسته ای ایران مشکوک هستند و جمهوری اسلامی را به تلاش برای دستيابی به بمب اتمی متهم می کنند.


جمهوری اسلامی ایران این اتهام را رد کرده و اعلام کرده برنامه هسته ای را برای دستیابی به برق دنبال می کند.


دومیسانی کومالو، نماینده دایم آفریقای جنوبی در شورای امنیت که در حال حاضر ریاست دوره ای شورای امنیت را به عهده دارد، گفته است که انگلیس اعلام کرده که حوزه ای که تحریم ها در آن بررسی می شود، مشخص شده است.


امیر جونز پری، نماینده دایم بريتانيا در شورای امنیت در سازمان ملل گفت:«هنوز به متن کامل و تدوین شده برای تحریم ایران نرسیده ایم و مشغول بررسی موارد مختلف و گوناگون هستیم.»


در میان کشورهای عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا، بريتانيا و فرانسه از تحریم شدیدتر ایران حمایت می کنند اما چین و روسیه به تحریم های ملایم تر ایران، نظر دارند.


رییس دوره ای شورای امنیت شورای امنیت همچنین خبر داده که پنج کشور عضو دایم در حال بررسی متنی هستند که پس از توافق میان آنها، میان ۱۰ عضو غیر دایم شورای امنیت توزیع شود.


دومیسانی کومالو گفت:«امیدوارم تا هفته آینده، متن اولیه ای که بر روی آن توافق شده است، به دست ما برسد.»


XS
SM
MD
LG