لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

معاون وزير ورزش: تيم ملی بسکتبال زنان اضافی است


مرضيه تکه اکبرآبادی، معاونت زنان در وزارت ورزش و امور جوانان
مرضيه تکه اکبرآبادی، معاونت زنان در وزارت ورزش و امور جوانان
مرضيه تکه اکبرآبادی، معاونت زنان در وزارت ورزش و امور جوانان در نشستی با مسئولان بسکتبال بانوان سراسر کشور، تيم ملی بسکتبال زنان ايران را «اضافی» دانسته است.

بسکتبال بانوان ايران در دهه اخير فقط دو اعزام خارجی داشته است. يک سفر به مالزی برای دو بازی دوستانه، و يک سفر به سوريه برای انجام سه بازی در جريان مسابقات غرب آسيا که سه سال قبل برگزار شد و پس از آن، اين تيم تماس برون مرزی نداشته است.

اظهارات خانم اکبرآبادی با انتقاد رييس فدراسيون بسکتبال مواجه شده است. زيرا برخلاف رشته هايی مانند فوتبال بانوان يا واليبال بانوان که گاهی در سطحی محدود، تماس های بين المللی دارند، بسکتبال بانوان ايران مدتهاست به مسابقات برون مرزی حتی در کشورهای اسلامی نيز اعزام نمی شود.

محمود مشحون درباره هزينه ساز بودن تيم ملی بسکتبال زنان ايران می گويد: «کدام هزينه؟ بانوان بسکتباليست تا شاه‌عبدالعظيم که مترو هم دارد، نرفته‌اند! بهترين امتيازشان اين بوده که دو شب در خوابگاه فدراسيون بوده‌اند.»

آقای مشحون اگرچه مدافع فعاليت بانوان در بسکتبال است، در پاسخ به اين سئوال که آيا می‌توان اميدوار بود سال آينده (۱۳۹۱) بانوان بسکتباليست ديداری دوستانه با کشورهای خارجی داشته باشند، گفته است: هيچ قولی نمی‌دهم!

محمود مشحون می گويد: «همه به من فشار می‌آورند چرا بانوان با پوشش اسلامی به مسابقات آسيايی نمی‌روند، چقدر بايد التماس کنم؟ ما طبق قانون بين‌المللی عمل می‌کنيم، من دردهای بانوان را می‌دانم، اما بيشتر از اين نمی‌توانم.»

معاون امور زنان وزارت ورزش و امور جوانان هم ضمن مخالفت با تشکيل تيم ملی بسکتبال دختران گفته است: «اگر تنها به اين قانع شويم که در بسکتبال بانوان تيم ملی داريم، اين يعنی در جا زدن. در بسکتبال تيم ملی داريم، اما با کدام حضور ملی. تيم ملی بسکتبال بانوان مورد اضافه‌ای است.»

مرضيه تکه اکبرآبادی در ادامه گفته است: «مسابقات قهرمانی کشور برگزار شود و بهترين‌ها معرفی شوند هر وقت اعزام داشتيم، دو يا سه ماه قبل اردوی تيم ملی تشکيل شود. نبايد از الان به بازيکن بگوييم که تو ملی‌پوش هستی، چرا که وی متوقع می‌شود و انتظار دارد.»

اين در حالی است که ليگ برتر بسکتبال بانوان به پايان رسيده و چهره های شاخص اين رشته ورزشی در انتظار برپايی اردوی تيم ملی هستند. در مرحله نهايی اين رقابت ها که به ميزبانی قزوين برگزار شد، تيم های مهرآمين قزوين، ماهان اصفهان، گاز تهران اول تا سوم شدند. آرارات تهران هم که پرافتخارترين تيم بسکتبال زنان ايران است در رده چهارم قرار گرفت.

فتانه هادوی: مظلوم واقع شده‌ايم

خانم اکبرآبادی پيش از اين نيز فعاليت زنان در دو رشته رزمی کيک‌بوکسينگ و موی‌تای را ممنوع اعلام کرده بود. زيرا به گفته او اين رشته های ورزشی «مغاير با اصول بهداشتی، ارزش‌های اجتماعی، چارچوب‌های فکری و مغاير با شأن زن مسلمان» هستند.

به رغم مخالفت گسترده چهره های سرشناس ورزش های رزمی در ايران از جمله محمد نوحی، رييس فدراسيون ورزش های رزمی، اکبرآبادی حاضر به تغيير در تصميم خود نشد و گفت: «نحوه برگزاری مسابقات، بافت رينگ و تماشاگران، برنامه‌هايی که قبل و بعد از مسابقات انجام می‌شود و در کل فرهنگ غالب بر اين نوع رشته‌ها مغاير با فرهنگ اسلامی است.»

پس از ورزش های رينگی، مخالفت ها حالا تيم ملی بسکتبال بانوان را نيز در آستانه انحلال قرار داده است.

فتانه هادوی، سرمربی تيم ملی بسکتبال بانوان ايران می گويد: «واقعاً مظلوم هستيم و هيچ ترديدی در اين موضوع ندارم، فدراسيون هم تلاش خودش را می کند اما تاکنون در هيچ کشور خارجی مسابقه نداده ايم و هرچه بوده در کشور خودمان بوده، به همين دليل است که می گويم بسکتبال بانوان مظلوم واقع شده است.»

شهرزاد راستکار، کاپيتان تيم ملی بسکتبال بانوان معتقد است که يک سالن جوابگوی تمرينات چندين تيم ملی بسکتبال در رده‌های سنی مختلف نيست.
آيلين ملکيان از مربيان تيم ملی نيز ديدگاه او را تاييد می کند.

محمود مشحون رييس فدراسيون بسکتبال می گويد: «من از هيچ چيزی دريغ نکردم و تلاش زيادی انجام دادم. در بخش مردان با هيچ‌کدام از سفرهايمان مخالفت نمی‌کنند، اما در بانوان همه حساس می‌شوند.»

آقای مشحون در توضيح و معرفی موانع می گويد: «اگر بودجه لازم باشد، دعوت‌نامه بخواهند و يا هر کار ديگری بگويند انجام می‌دهم، اما حمايت جای ديگر را لازم دارم.»

سال ۱۳۸۷ در آخرين تماس بين المللی بسکتبال زنان ايران، اين تيم با غلبه بر عراق و قبول دو شکست از لبنان و سوريه عنوان چهارمی غرب آسيا را به دست آورد.

پارسال نيز بسکتبال بانوان ايران به مسابقات بين المللی اعزام نشد. زيرا لباس طراحی شده برای زنان بسکتباليست ايرانی مورد تاييد کنفدراسيون آسيا نبود. فيبا
هيچ پوششی غير از پوشش متداول بسکتبال را نمی پذيرد و به همين دليل امکان حضور در مسابقات رسمی برون مرزی وجود ندارد.

اما چرا ميزبانی ايران در رقابت های غير رسمی بسکتبال بانوان غرب آسيا لغو شد؟ مشحون دليل اين امر را حضور مربيان و داوران مرد در برخی تيم ها دانست و گفت: «اين مسئله با فرهنگ، اعتقاد و ارزش های دينی ما تناقض دارد و نمی‌پذيريم که مردان قضاوت مسابقات زنان را بر عهده بگيرند.»

این در حالی است که داوران مرد ايرانی در مسابقات رسمی بين المللی و در رشته های مختلف ورزشی، رقابت های زنان را قضاوت می کنند.
XS
SM
MD
LG