لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

ایران، یورو را جایگزین دلار می کند


کارشناسان می گویند تصمیم ایران برای تبدیل دلار به یورو، بیشتر سیاسی است و تاثیری بر اقتصاد جهان ندارد.
کارشناسان می گویند تصمیم ایران برای تبدیل دلار به یورو، بیشتر سیاسی است و تاثیری بر اقتصاد جهان ندارد.

با تصمیم جمهوری اسلامی در جایگزینی یورو به جای دلار، این مسئله مطرح می شود که این جایگزینی بر قدرت یافتن یورو، پول واحد اروپایی، یا تضعیف دلار تاثیر ویژه داشته و یا بی تاثیر بوده است.


اینکه آیا تصمیم جمهوری اسلامی بیشتر سیاسی بوده و یا اینکه ممکن است بیشتر یک حرکت سیاسی بوده باشد، موضوع تحلیلی است که خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی اهميت و تاثير آن پرداخته است.


دراین تحلیل آمده است: هرچند عملی شدن تصميم ايران می تواند بر قدرت يورو، واحد پول اتحاديه اروپا بيافزايد، اما تهديدی برای برتری نقش دلار به عنوان مهم ترين واحد پولی بين المللی نخواهد بود. واحد پول اتحاديه اروپا تنها کمی بيش از ۲۵ در صد ارزهای موجود در بازار جهانی را دربرمی گيرد. به گفته يک کارشناس نفتی، تصميم ايران را بايستی بيشتر به عنوان تصميمی سياسی ديد و نه بيش از اين.


هرچند عملی شدن تصميم ايران می تواند بر قدرت يورو، واحد پول اتحاديه اروپا بيافزايد، اما تهديدی برای برتری نقش دلار به عنوان مهم ترين واحد پولی بين المللی نخواهد بود.

با توجه به اينکه آمريکا مدعی است ايران به گروه های افراطی کمک می کند و در پی خريد فناوری هایی برای توليد سلاح هسته ای است، وزارت خزانه داری آمريکا از بانک های مهم اروپایی خواسته از مبادلات مالی با مشتری های ايرانی خود بپرهيزند.


کارشناسان می گويند تغيير در ساختار ذخيره ارزی مدتهاست که از سوی کشورهای مختلف پی گيری می شود اما تنها تصميم چين و ژاپن است که می تواند تاثيری اساسی بر مبادلات مالی جهانی بگذارد. ذخيره های ارزی چين بالغ بر ۳۰۰۰ ميليارد دلار است.


غلامحسين الهام، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، در آخرین کنفرانس خبری خود اعلام کرد که بر اساس لايحه بودجه سال ۸۶، ايران کليه درآمدهای نفتی و درآمدهای خارجی خود را بر اساس يورو ـ ريال حساب خواهد کرد ودرآمد‌های نفتی و خارجی خودرا نيز بر اساس يورو محاسبه می کند.


XS
SM
MD
LG