لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

تیم ملی کشتی آزاد ايران با پنج طلا، قهرمان آسيا شد


قهرمانی تیم کشتی آزاد ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در کره جنوبی
قهرمانی تیم کشتی آزاد ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در کره جنوبی
تيم ملی کشتی آزاد ايران با کسب پنج مدال طلا، يک نقره و يک برنز، عنوان قهرمانی رقابت‌های قهرمانی آسيا را نصيب خود کرد. اين تيم پارسال عنوان قهرمانی را به ازبکستان واگذار کرده بود.

در رقابت های سال ۲۰۱۲ که به ميزبانی کره جنوبی برگزار شد، حسن رحيمی، مهدی تقوی، صادق‌ گودرزی، احسان لشگری و پرويز هادی با شکست حريفان خود به مدال طلا دست يافتند. مسعود اسماعيل پور نايب قهرمان شد و عرفان اميری روی سکوی سوم ايستاد.

پس از سال ۲۰۰۳ اين مقتدرانه‌ترين قهرمانی ايران در سطح آسيا محسوب می‌شود. در آن رقابت‌ها نيز مانند رقابت‌های امسال، هدايت تيم ملی ايران به عهده رسول خادم بود.

در پايان اين رقابت‌ها تيم ايران با ۶۷ امتياز قهرمان شد. ژاپن با ۴۹ امتياز و فاصله ای زياد نسبت به ايران در رده دوم ايستاد، چين نيز سکوی سوم را به خود اختصاص داد. مغولستان، هندوستان و قزاقستان در رده‌های بعدی ايستادند. کره جنوبی ميزبان ناکام رقابت ها، با نزولی فاحش به رده هفتم سقوط کرد.

ايران حالا مهيای حضور در رقابت های گزينشی المپيک لندن می‌شود. کشتی آزاد ايران در مسابقات جهانی استانبول در چهار وزن سهميه المپيک را دريافت کرد و حالا بايد برای سه سهميه ديگر مبارزه کند. نخستين آزمون پيش رو، در چين برگزار خواهد شد.


هفت مدال آور کشتی آزاد ايران

در روز پايانی رقابت‌های قهرمانی آسيا و در وزن ۶۶ کيلوگرم، مهدی تقوی در دور نخست نماينده ترکمنستان را ۱۰ بر صفر شکست داد. در دور دوم نيز ۳بر صفر از سد پرون رانا از هندوستان گذشت.

تقوی که قهرمان جهان هم هست، در مرحله نيمه نهايی باتسوخ از مغولستان را ۲-۰ مغلوب کرد. او در فينال ماکسات دولت‌بايف از قزاقستان را ۹-۰ شکست داد و بدون از دست دادن امتياز، صاحب گردن آويز طلا شد.


صادق گودرزی در ۷۴ کيلو در مبارزه نخست خود ۹-۰ بازاربايف ازبکستانی را شکست داد. گامبودورج از مغولستان را ۵-۳ پشت سر گذاشت و در مرحله نيمه نهايی ۳-۰ کوجيما تاکافومی از ژاپن را تسليم کرد. نايب قهرمان سال ۲۰۱۱ جهان در فينال مقابل عبدالحکيم شاپيف از قزاقستان ۱۱-۳ به پيروزی رسيد و به مدال طلا دست يافت.

در ۸۴ کيلوگرم احسان لشگری بر اميدجان عثمانف از ازبکستان ۶-۱ چيره شد، بات مونخ از مغولستان را ۶-۲ پشت سر گذاشت و سپس نائوکی موما از ژاپن را مغلوب کرد تا در فينال، لی جی سونگ از کره جنوبی را نيز ۹-۰ پشت سر بگذارد و به مدال طلای اين وزن دست يابد.

عرفان اميری در ۹۶ کيلو ابتدا ماسوم خاتری از هندوستان را ۲-۰ شکست داد. در دور دوم مقابل ماگومد موسايف از قرقيزستان در هر دو تايم، در قانون خم گيری مغلوب شد و با توجه به حضور کشتی گير قرقيزستانی در فينال، اميری که دارنده مدال طلای جوانان جهان است به گروه بازنده‌ها راه يافت. او در اين مرحله مقابل رقيب ازبکستانی با نتيجه ۷-۲ به پيروزی رسيد و در ديدار رده بندی نيز ۳-۰ بر نماينده قزاقستان غلبه کرد تا به مدال برنز برسد.

در ۱۲۰ کيلو پرويز هادی در نخستين تجربه حضور در رقابت های قهرمانی آسيا، در دور اول نوبويوشی آراکيدا از ژاپن را ۱۰-۰ شکست داد. در دور دوم آيال لازاريف از قرقيزستان را ۶-۱ مغلوب کرد.

هادی در مرحله نيمه‌نهايی چولونبات سايخان سنگين وزن باسابقه اهل مغولستان را ۳-۱ شکست داد و به ديدار فينال رسيد.

نماينده فوق سنگين ايران در حالی که در کنار تشک توسط عليرضا رضايی تنها مدال آور ايران در تاريخ فوق سنگين المپيک ها هدايت می شد، لی ليانگ از چين را با برتری کامل و ۶-۰ شکست داد تا پنجمين مدال طلای ايران را از آن خود کند.

در روز نخست نيز مسعود اسماعيل پور در ۶۰ کيلو بايانموخ از مغولستان را شکست داد. سپس نيکولای نوف از تاجيکستان را ضربه فنی کرد. اسماعيل‌پور برای کسب مدال طلا در مصاف با يوگشوار دات کشتی گير هندی و دارنده مدال طلای آسيا در سال ۲۰۰۸ در سه تايم شکست خورد و صاحب مدال نقره شد.

حسن رحيمی در ۵۵ کيلوگرم نيز ا با چهار پيروزی مقابل کشتی گيرانی از سوريه، چين، کره جنوبی و ژاپن، صاحب مدال طلای آسيا شد.

رده‌بندی انفرادی

۵۵ کيلوگرم: ۱- حسن رحيمی (ايران) ۲- ياساهيرو اينابه (ژاپن) ۳- آميت کومار (هند) و کيم جينگ چول (کره جنوبی)

۶۰ کيلوگرم: ۱- يوگشوار دات (هند) ۲- مسعود اسماعيل‌پور (ايران) ۳- بانزوريک (مغولستان) و تاماسو آشيدا (ژاپن)

۶۶ کيلوگرم: ۱- مهدی تقوی (ايران) ۲- دولت بايف (قزاقستان) ۳- پراوين (هند) و هانگ چون (کره جنوبی)

۷۴ کيلوگرم: ۱- صادق گودرزی (ايران) ۲- عبدالحکيم شاپيف (قزاقستان) ۳- ژينگ (چين) و کوجيما تاکافومی (ژاپن)

۸۴ کيلوگرم: ۱- احسان لشگری (ايران) ۲- لی سونگ (کره جنوبی) ۳- وو لی (چين) و موتا تائوکی (ژاپن)

۹۶ کيلوگرم: ۱- ماگومد موسی‌يف (قرقيزستان) ۲- کيم تان (کره جنوبی) ۳- عرفان اميری (ايران) و دورجاخان (مغولستان)

۱۲۰ کيوگرم: ۱- پرويز هادی (ايران) ۲- لی ليانگ (چين) ۳- مورسينان بايف (قزاقستان) و چولونبات (مغولستان)

رده‌بندی تيمی:

۱- ايران ۶۷ امتياز، ۲- ژاپن ۴۹ امتياز، ۳- چين ۴۶ امتياز
XS
SM
MD
LG