لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

پیام اخوان: جنگ با ایران، نجات جمهوری اسلامی خواهد بود


پیام اخوان (چپ) در جریان حضور در دادگاه بین المللی لاهه در سال ۲۰۰۸
پیام اخوان (چپ) در جریان حضور در دادگاه بین المللی لاهه در سال ۲۰۰۸
پیام اخوان، فعال حقوق بشر و استاد دانشگاه روز چهارشنبه ۲۶ بهمن در کمیته روابط خارجی سنای کانادا گفت: «من نیز به مانند بسیاری از ایرانی - کانادایی ها با جنگ به دلیل آثارش روی غیرنظامیان و تبعات غیرقابل پیش بینی اش در خشونت های فرقه ای در منطقه مخالف هستم و معتقدم جمهوری اسلامی در صورتی که مورد حمله نظامی قرار گیرد، (به جای فروپاشی) نجات پیدا می کند.»

دعوت از دکتر پیام اخوان و جمعی دیگر به سنای کانادا در پی آن صورت می گیرد که کانادا به دنبال اتخاد سیاست مناسبی در خصوص جنگ و تحریم (علیه ایران) است.

استفن هارپر، نخست وزیر کانادا، اخیرا حکومت ایران را تهدیدی جدی و نگران کننده برای صلح و امنیت جهان دانسته، رژیم حاکم را افراطی و خطرناک توصیف کرده و گفته بود ایران در صورت دستیابی به سلاح هسته ای از آن استفاده خواهد کرد. با این حال «پیتر مک کی»، وزیر دفاع کانادا، اوایل ماه جاری در اجلاس وزرای دفاع ناتو در بلژیک خواستار حل دیپلماتیک بحران اتمی ایران شد.

دکتر اخوان تاکید کرده با وجود جنبش سبز ایران، نبرد قدرت میان آیت الله خامنه ای رهبری جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری، رو به سقوط بودن رژیم اسد تنها متحد جمهوری اسلامی در منطقه، مشکلات اقتصادی و نزدیکی حماس به دولت ترکیه و قطر ادامه حیات جمهوری اسلامی با مشکل‌ روبرو خواهد بود ولی جنگ موجب خواهد شد تا هزاران نفر با پوشش جنگ به مانند تابستان ۱۳۶۰ اعدام شوند.

عضو ارشد مرکز اسناد حقوق بشر ایران با ذکر این نکته که جنگ ایران با آمریکا و اسرائیل می تواند جمهوری اسلامی را حفظ کند، افزوده است: «جنگ ممکن است دسترسی ایران به بمب هسته‌ای را دو سال به عقب بیاندازد، ولی جنبش دموکراتیک ایران دست کم ده سال معطل خواهد کرد.»

وی در گفت وگویی با رادیو فردا گفت: «من تنها از اندازه ای از تحریم های اقتصادی حمایت می کنم که به منظور مجازات عناصر رژیم جمهوری اسلامی که در نقض حقوق بشر دست دارند به کار گرفته شده اند. باید برای قتل، شکنجه و تجاوز تاوانی وجود داشته باشد، ولی باید تحریم ها طوری اعمال شوند که از فشار بی مورد روی شهروندان ایرانی جلوگیری شود.»

این استاد حقوق دانشگاه مگ گیل مونترال در مورد گفت وگو در کمیته روابط خارجی سنای کانادا می گوید: «خیلی مهم است تا رهبران سیاسی که می خواهند برای جنگ زمینه سازی کنند نتوانند از ایرانیان برای موجه جلوه دادن سیاست شان استفاده کنند.»

وی افزود: «همانگونه که در سال های گذشته بحث کرده ام، سیاست کانادا باید رهبران جمهوری اسلامی را که مسئول جنایات علیه مردم ایران هستند منزوی و جنبش دموکراتیک ایران را توانمند سازد. به عنوان مثال، به این عناصر نباید اجازه داده شود تا ثروت فاسد خود رابه کانادا منتقل کنند. آنها نباید اجازه سفر به خارج از کشور داشته باشند. این توهین به مردم ایران است اگر به کسانی که مسئول قتل، شکنجه، و تجاوز به آزادی هستند اجازه داده شود تا آنچه را دوست دارند انجام دهند. این تنها رژیم را به ارتکاب جنایات بیشتر ی تشویق می کند.»
XS
SM
MD
LG