لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

مذاکرات المالکی در واشينگتن، عراق پس از خروج آمريکا


باراک اوباما در دیدار با نوری المالکی، نخست وزیر عراق، روز دوشنبه در واشینگتن
باراک اوباما در دیدار با نوری المالکی، نخست وزیر عراق، روز دوشنبه در واشینگتن
نوری المالکی، نخست وزير عراق در جريان سفر دو روزه رسمی خود به آمريکا، علاوه بر گفت وگو با باراک اوباما، جو بايدن معاون رييس جمهور، خانم کلينتون وزير خارجه، و مقامات کنگره از هر دو حزب جمهوری خواه و دمکرات، به اتفاق رييس جمهور آمريکا در يک کنفرانس مشترک مطبوعاتی شرکت کرده و همراه وی در گورستان آرلينگتون که محل دفن نظاميان آمريکايی است، حضور خواهد يافت.

رييس جمهوری آمريکا و در فاصله ده ماه تا انجام انتخابات رييس جمهوری آينده، مصمم است که خروج نيروهای آمريکايی از عراق را به عنوان عاملی مثبت در کارنامه سياست خارجی خود ثبت کند.

تاثير جنگ در عراق

جنگ سال ۲۰۰۳ آمريکا عليه صدام حسين، در عراق نيز نتايج عميقی بر جای گذاشت. در شمال عراق کرد ها به خود مختاری رسيدند، در مرکز حکومت اقليت سنی پايان يافت و در قالب يک نظام پارلمانی نه چندان منسجم، شيعيان قدرت را در بغداد بدست گرفتند.

بعد از خروج رسمی نيرو های نظامی ارتش آمريکا از عراق، همچنان در حدود ۶۰۰۰ از نيروها که به استخدام شرکت های خصوصی امنيتی درآمده اند در آن کشور باقی خواهند ماند.

آمريکا مايل بود که پس از خارج کردن نيروهای رزمی خود از عراق، تعليمات و آموزش نظاميان عراقی را در داخل آن کشور ادامه دهد. اما مخالفت گروه های شيعه عراقی با خواسته های واشينگتن در زمينه برخورداری مشاوران و مربيان آمريکايی از مصونيت قضايی، مانع از تحقق اين هدف شد.

با اين وجود، پس از ماه جاری مسيحی نيز همچنان ۱۵۷ نظامی در لباس رسمی، و ۷۶۳ پيمانکار امنيتی در لباس غير رسمی، تحت پوشش کادر سفارت آمريکا در بغداد، ماموريت های آموزشی خود در عراق را ادامه خواهند داد.

در حال حاضر در حدود ۹۰۰ هزارعراقی امنيت شهر ها و مرزهای آن کشور را به دست گرفته اند. برنامه باز سازی سريع ارتش عراق نيز با کمک آمريکا در دست اقدام است.

مناسبات آينده

با خروج نيرو های آمريکايی از عراق، مناسبات دو کشور در مدار تازه ای قرار خواهد گرفت. گفت وگو های مالکی و هيات همراه او در واشينگتن، علاوه بر مسائل امنيتی، مناسبات اقتصادی و همکاری های تجاری و آموزشی دو کشور را نيز در بر خواهد داشت.

توسعه منابع نفت عراق با استفاده از سرمايه و فنی آوری های پيشرفته شرکت های چند مليتی، با اهميت ترين بخش ار مذاکرات نخست وزير عراق در واشينگتن به شمار ميرود.

طی سفر جاری نخست وزير عراق به واشينگتن، که سومين سفر وی از سال ۲۰۰۶ تاکنون محسوب می شود، هوشيار زيباری وزير خارجه، و سعدون دليمی، کفيل وزير دفاع و تعدادی ديگر از اعضای ارشد دولت، نوری المالکی را همراهی می کنند.
XS
SM
MD
LG