لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

آمریکا گزینه های تغییر سیاست هایش در عراق را بررسی می کند


جرج بوش اعلام کرد در دو هفنه آینده سیاست های جدید آمریکا در عراق مشخص می شود.
جرج بوش اعلام کرد در دو هفنه آینده سیاست های جدید آمریکا در عراق مشخص می شود.

به دنبال انتشارگزارش تحقيق درباره عراق، دولت جرج بوش با هدف تغییر رویکردهای مربوط به حضور نيروهای نظامی آمريکايی درعراق، سه گزینه اصلی را بررسی می کند.


روزنامه واشينگتن پست روز شنبه، نهم دسامبر، به نقل از مسوولان آگاه و بدون ذکر نام آنها، خبر داد که يکی از گزينه های مورد مطالعه، فرستادن ۱۵ تا ۳۰ هزار سرباز جديد برای مدت کوتاه به عراق برای تامين امنيت بغداد و تسريع آموزش به سربازان عراقی است.


يکی از گزينه های مورد مطالعه، فرستادن ۱۵ تا ۳۰ هزار سرباز جديد برای مدت کوتاه به عراق برای تامين امنيت بغداد و تسريع آموزش به سربازان عراقی است

گزينه بعدی، تغيير تمرکز نيروهای نظامی امريکا از مسائل داخلی به توجه بيشتر بر دستگيری تروريست های مرتبط با القاعده است.


روزنامه واشينگتن پست در ادامه به سومين استراتژی اشاره کرده که بيشتر راهکاری سياسی است و توجه سياسی بر حمايت از اکثريت شيعه و دوری از تلاش برای دستيابی به شورشيان سنی است.


جرج بوش و مشاوران ارشد وی برای تکميل مطالعه فوری خود درباره گزارش بيکر-هميلتون و دستيابی به راهکاری جديد، تلاش بی وقفه ای را آغاز کرده اند تا در دو هفته آينده به نتیجه برسند.


بحث های اصلی در حال حاضر منوط به سياست داخلی دولت آمريکا و بررسی سرعت بخشیدن به انتقال هر چه بیشتر مسووليت عراق به عراقی ها است.


مرور فوری کاخ سفيد بر گزارش بيکر- هميلتون با شرکت نمايندگان وزارت خارجه، شورای امنيت ملی، سازمان اطلاعات مرکزی امريکا (CIA) و پنتاگون صورت می گيرد.


قرار است جرج بوش در روز ۱۸ دسامبر، ۲۷ آذرماه جاری، حدود ۱۰ روز ديگر، درباره سياست پيش روی آمريکا در قبال عراق برای مردم اين کشور سخنرانی کند.


واشنگتن پست درباره راهکارهای پیش روی دولت آمریکا نوشته است، در حالی که تقاضای اصلی منتقدان بوش خروج نيروها از عراق است، مشخص نيست گزينه فرستادن موج جديدی از سربازان به عراق چگونه ممکن است به اجرا برسد.


هدف نهايی اين طرح، بهبود تدريجی توانايی های دفاعی عراق است که در نتيجه آن خروج هر چه زودتر سربازان آمريکايی از عراق امکان پذير می شود.


جيمز بيکر، وزيرخارجه پيشين آمريکا و تهيه کننده اصلی گزارش گروه تحقيق، خواستار اجرا شدن تمامی موارد پيشنهادی در گزارش اين گروه شده که جمعه گذشته با پاسخ منفی کاخ سفيد همراه بود.


کاخ سفيد اعلام کرد جرج بوش برای تعيين راهبرد سياست های ايالات متحده در عراق پيشنهادات متعددی را بررسی می کند.


در ديدارروز جمعه ۸ دسامبر آقای بوش و رهبران دو حزب جمهوريخواه و دمکرات کنگره، رييس جمهوری آمريکا خواستار نزديک شدن مواضع دو حزب و رسيدن به راهکاری مشترک برای پايان دادن به مشکلات عراق شد.


حزب دمکرات آمريکا که ازماه ژانويه ۲۰۰۷ اکثريت کنگره را به دست می گيرد، به دنبال تغييرجدی سياست آمريکا در عراق است.


XS
SM
MD
LG