لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

المالکی: هیچ کشوری حق دخالت در امور عراق ندارد


نخست وزیر عراق به تمامی همسایگان عراق پیام داد از دخالت در امور عراق دست بردارند.
نخست وزیر عراق به تمامی همسایگان عراق پیام داد از دخالت در امور عراق دست بردارند.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق روز یکشنبه در یک نشست خبری در بغداد می گوید که کنفرانس بغداد باید به اختلاف نظر کشورهای موثر در آینده عراق، پایان دهد.


به گزارش خبرگزاری آلمان، در حالی که اخبار زیادی درباره کنفرانس بغداد و اهداف آن منتشر می شود، نخست وزیر عراق گفت که هدف از برگزاری این کنفرانس، بررسی مسایل عراق، و دخالت نکردن در امور داخلی این کشور است.


آقای المالکی گفت:«ما در روابط خارجی خود، سعی داریم گذشته ها را کنار گذاشته، و به راه حل هایی برسیم که به درگیری و دخالت ها پایان دهد.»


وی تصریح کرد: آینده عراق و سیاست خارجی آن با «فکر باز» و بر اساس «واقعیت های روز» طراحی می شود.


نخست وزیر عراق در ادامه گفت:«هرگونه دخالت خارجی در آینده عراق غیر قابل قبول است و دیگر هیچ کشوری حق ندارد وارد عراق شده و اتحاد مردمی را به هم بزند.»


وی در پیامی مستقیم از کشورهای همسایه عراق خواست از «انداختن فرش قرمز برای کسانی که اوضاع عراق را به هم می زنند، خودداری کنند» و بار دیگر تاکید کرد عراق جایی نیست که گروه های تروریستی بخواهند در آن با هم تسویه حساب کنند.


نوری المالکی از کشورهای همسایه عراق خواست از «انداختن فرش قرمز برای کسانی که اوضاع عراق را به هم می زنند، خود داری کنند» و بار دیگر تاکید کرد عراق جایی نیست که گروه های تروریستی بخواهند در آن با هم تسویه حساب کنند.

کنفرانس بغداد قرار است روز دهم مارس، ۱۹ اسفند، برگزار شود و نمایندگان سیاسی و دیپلماتیک کشورهای همسایه عراق از جمله ایران و سوریه به همراه نمایندگانی از آمریکا و انگلیس در این کنفرانس حضور دارند.


مقامات عراقی امیدوارند با برگزاری این کنفرانس، کشورهای همسایه عراق که با نیروهای خارجی حاضر در عراق مشکل دارند، مسایل خود را حل کنند و همگی با سیاست واحد و مورد نظر دولت عراق، به حل مشکلات این کشور کمک کنند.


آمریکا، جمهوری اسلامی ایران و سوریه را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرده است. مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را رد می کنند و می گویند از برقراری ثبات و امنیت در عراق حمایت می کنند.


سامی العسکری، مشاور نخست وزیر عراق پیشتر گفته بود که کشورهای همسایه عراق بهتر است مرز های مشترک خود با عراق را کنترل کنند و از دخالت در امور عراق دست بردارند.


دبیر شورای عالی امنیت ملی و سخنگوی وزارت خارجه ایران در روزهای اخیر گفته بودند که ایران در صورتی که کنفرانس بغداد به مصلحت مردم عراق باشد در آن شرکت می کند. دولت عراق برای حضور در این کنفرانس از آمریکا ، بریتانیا و کشورهای همسایه عراق دعوت کرده است.


هریک از پنج کشور عضو دایم شورای امنیت نیز در این کنفرانس نماینده خواهند داشت و مصر نیز در این اجلاس حضور دارد.


اوضاع امنیتی آشفته


در عراق مشکل فقط اوضاع امنیتی آشفته نیست و علاوه بر مسایل امنیتی و بمب گذاری ها و آدم ربایی ها، مشکلات اقتصادی نیز وجود دارد که اجازه نمی دهد مسایل اجتماعی نظام منطقی خود را دنبال کند.


بسیاری از مواد منفجره به کار گرفته شده در عراق به راحتی قابل تهیه است و کشاورزان عراقی پس از پیدا کردن این مواد، آنها را به نیروهای شبه نظامی می فروشند که درآمد آن بسیار بیشتر از کار کشاورزی است.

شبکه تلویزیونی سی بی اس در گزارشی خبر داده است: بسیاری از مواد منفجره ای که در دست مردم عادی و مرزنشینان است، مواد منفجره به جا مانده از مین های زمان جنگ هشت ساله عراق با ایران است.


سرهنگ ران وارد، از پایگاه نیروهای آمریکایی در تکریت، که مامور آموزش به نیروهای امنیتی عراق است، گفتهاست: بسیاری از این مواد منفجره به راحتی قابل تهیه است و کشاورزان عراقی پس از پیدا کردن این مواد، آنها را به نیروهای شبه نظامی در عراق می فروشند که درآمد آن بسیار بیشتر از کار کشاورزی است.


به گفته این مقام نظامی، کشاورزان عراقی ترجیح می دهند به جای کشت و کار بر روی زمین، به دنبال مواد منفجره در زمین های خود باشند چرا که همیشه و هر زمان برای آن خریدار وجود دارد.


بسیاری از مواد منفجره و اسلحه که از زمان صدام در عراق مخفی شده، به راحتی در اختیار نیروهای شبه نظامی قرار می گیرد.

در ماه گذشته، ماموران امنیتی بیش از ۵۰ مین ضد تانک را پیدا کردند که یک کشاورز آنها را بار الاغ های خود کرده بود. این کشاوز، تمامی مین ها را از خانقین که نزدیک مرز ایران است، پیدا کرده بود.


مقامات نظامی آمریکا اعلام کرده اند بیشتر این مین ها ساخت روسیه و ایتالیا هستند که در جریان جنگ عراق با ایران، توسط رژیم صدام حسین خریداری شده بود.


بنیاد بین المللی مبارزه با مین، در گزارشی اعلام کرد که صدام حسین در زمان جنگ عراق با ایران، ۱۶ میلیون مین خریداری کرده است. از زمان توقف جنگ فقط ۱۰ هزار از مین های ارتش بعثی کشف شده، و از سال ۲۰۰۲ هم عملیات اکتشاف مین ها متوقف شده است.


مقامات آمریکایی، جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در تجهیز شبه نظامیان و تندروهای شیعه در عراق متهم می کنند. ایران این اتهام را رد کرده است.


ارتش آمریکا اعلام کرده است که بیش از ۳۰ درصد سلاح هایی که در «دیاله»عراق به کار رفته، از سلاح هایی است که ارتش بعثی در اختیار داشته است.


ژنرال بنجامین میکسون، فرمانده نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در شمال عراق، گفته است: تمامی نیروهای شبه نظامی از سلاح هایی که در زمان صدام در زیر زمین دفن شده، با خبرهستند.


وی افزود: بهترین افراد برای کشف این سلاح ها، کشاورزها هستند که نه به مکان یاب احتیاج دارند و نه دوربین دید در شب می خواهند. فقط کافی است یک منطقه را کشف کنند و به تدریج دیگر سلاح های مدفون شده را پیدا کنند.


XS
SM
MD
LG