لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

۱۸ کشته در عراق همزمان با خروج نيروهای آمريکايی


دیدار نوری المالکی با جو بایدن در جریان مراسم خروج نیروهای آمریکایی از عراق
دیدار نوری المالکی با جو بایدن در جریان مراسم خروج نیروهای آمریکایی از عراق
در جریان دو حادثه در عراق در روز پنجشنبه، ۱۸ تن کشته شدند. این در حالی است که عملیات خروج نیروهای نظامی آمریکایی از این کشور هم در جریان است. جو بایدن، معاون رییس جمهوری ایالات متحده با حضور در یکی از آخرین پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق، از تلاش نیروهای نظامی در ۹ سال گذشته در عراق، سپاسگزاری کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شماری از افراد شبه نظامی و مسلح روز پنجشنبه در استان دیاله، هشت تن را به ضرب گلوله از پا درآوردند. بمبی هم در بازاری در شهر شیعه نشین «خالص» واقع در ۸۰ کیلومتری شمال بغداد منفجر شد که دستکم ۱۰ تن در جریان آن کشته شدند.

جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا در مراسمی و در جمع حدود ۳۰۰ تن از نیروهای نظامی در پایگاهی در عراق گفت: «با توجه به خدمات و فداکاری نیروهای نظامی آمریکایی در ۹ سال گذشته، حالا می‌توان مسئولیت را به حاکمیت منتخب مردم سپرد.»

در حال حاضر حدود ۱۳ هزار نیروی نظامی آمریکایی در عراق باقی مانده‌اند که طی چند هفته آینده از این کشور خارج خواهند شد. نوری المالکی، نخست وزیر عراق که در مراسم رسمی با حضور معاون رییس جمهوری آمریکا حاضر شده بود، مقطع فعلی را روزهایی تاریخی برای عراق خواند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، نخست وزیر عراق در سخنرانی خود چندین بار به سقوط صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق اشاره کرد ولی هیچ حرفی از نقش و حضور نظامی آمریکا در کنار زدن او به میان نیاورد.

نوری المالکی از باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا برای انجام طرح خروج نیروهای نظامی تشکر کرد و همچنین از جورج دبلیو بوش، رییس جمهوری قبلی آمریکا برای امضای توافق خروج در سال ۲۰۰۸، سپاسگزاری کرد.

یکی از شاهدان عینی انفجار در شهر خالص به خبرگزاری رویترز گفت: «یک ماشین در میان ماشین‌های دیگر پارک شده بود که یک مرد جوان راننده آن بود. ماشین را پارک کرد و دور شد و حدود ۱۰ دقیقه بعد، ماشین منفجر شد.»

در جریان انفجار این بمب، حدود ۲۵ تن زخمی شدند. در در فاصله‌ای ۳۰ کیلومتری در شهر سنی نشین «بهرز»، گروهی از شبه نظامیان مسلح به خانه متعلق به اعضای گروهی از شبه نظامیان که برای مقابله با القاعده به نیروهای آمریکایی پوسته بودند وارد شده و اعضای خانواده آنها را به گلوله بستند. هشت تن در جریان این حمله کشته شده و پنج تن هم زخمی شده‌اند.

شهرهای خالص و بهرز هر دو در استان دیاله واقع شده‌اند که یکی از پرتنش‌ترین و ناآرام‌ترین استان‌ها در شمال شرقی بغداد است.
XS
SM
MD
LG