لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

ابراز آمادگی آمريکا برای کمک به عراق در مسئله اردوگاه اشرف


انتقال افراد زخمی در جریان درگیری در اردوگاه اشرف
انتقال افراد زخمی در جریان درگیری در اردوگاه اشرف
در حالی که آمريکا برای کمک به دولت عراق در زمینه انتقال اعضای سازمان مجاهدين خلق از اردوگاه اشرف ابراز آمادگی کرده است، بغداد می‌گوید در مورد حمله به این اردوگاه تحقيق خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، وزارت دفاع عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد که در مورد گزارش‌هايی مبنی بر مرگ ۳۴ تن از اعضای سازمان مجاهدين خلق در جريان حمله به اردوگاه اشرف تحقيق می‌کند.

بر اساس شماری از این گزارش‌ها، حتی پيش از عمليات نظامی در اردوگاه اشرف، قربانيان هدف گلوله قرار گرفته‌اند.

مقامات رسمی عراقی پيشتر گفته بودند قرار بوده زمين اردوگاه اشرف آزاد شده و به کشاورزان منطقه تحويل داده شود، ولی ساکنان اردوگاه با «پرتاب سنگ و تهديد» واکنش نشان داده‌اند که این اقدام واکنش نظامی در پی داشته است.

اين مقامات عراقی می‌گويند تنها سه تن در جريان اين نزاع کشته شده‌اند.

محمد العسکری، سخنگوی وزارت دفاع عراق، گفت: «ما درباره اردوگاه اشرف تحقيق می‌کنيم تا شمار دقيق کشته‌ها، جزييات بيشتر و نيز زمان دقيق کشتار مشخص شود.»

وی به خبرنگاران در بغداد گفت: «در حال حاضر جزييات زيادی نداريم و نمی‌توانيم به پرسش‌های مرتبط با حوادث اردوگاه اشرف پاسخ دهيم.»

سخنگوی وزارت دفاع گفته است: «طبق گزارش‌هايی که ما داريم، شماری از ساکنان اردوگاه اشرف می‌خواسته‌اند خارج شوند، ولی از خروج آنها جلوگيری شده است. همچنين نوع شليکی که به آنها شده بسيار حرفه‌ای بوده و فقط به سر، ناحيه قلب و سينه آنها شليک شده است.»

محمد العسکری گفت: «اين نشان می‌دهد اين کشتار با برنامه‌ريزی و هماهنگی انجام شده است. در نتيجه ما نمی‌دانيم اين حمله از قبل طراحی و اجرا شده يا اين که عوامل خود داخل اردوگاه اشرف، ساکنان را هدف قرار داده‌اند؟»

از سوی دیگر محمد محدثين، از شاخه شورای مقاومت سازمان مجاهدين، در گفت‌وگو با رويترز گفته‌های سخنگوی وزارت دفاع عراق را «دروغ‌هایی بی‌سر و ته» دانسته و گفت: «اين‌ها هم بخشی از دروغ‌های دولت عراق است که در ادامه حمله و کشتار، اين طور دارد ادامه پیدا می‌کند.»

منابع بيمارستانی در عراق می‌گويند تمامی کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه هدف گلوله قرار گرفته‌اند. اما از سوی دیگر سخنگوی وزارت دفاع عراق می‌گويد نيروهايی که به اردوگاه اشرف اعزام شده بودند، حق تيراندازی با گلوله واقعی را نداشته‌اند.

در همین حال ايالات متحده آمريکا گفته است که در حال مذاکره با دولت عراق است تا اعضای سازمان مجاهدين را به کشور سومی انتقال دهد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، روز سه‌شنبه گفت: «ما آمادگی اين را داريم که به دولت عراق در پيدا کردن مکان جديد برای اعضای سازمان مجاهدين خلق کمک کنيم.»

دولت عراق گفته است تا پايان سال جاری ميلادی، اردوگاه اشرف بايد تعطيل شود و اعضای مجاهدين خلق بايد خاک عراق را ترک کنند. اردوگاه اشرف در شمال شرقی بغداد در استان دياله واقع است.

آقای تونر همچنين از دولت عراق خواست اجازه دهند نيروهای سازمان ملل به اردوگاه رفته و در مورد حوادث اخير تحقيق کنند. اردوگاه اشرف در منطقه ممنوع واقع شده و خبرنگاران اجازه دسترسی به آن را ندارند.
XS
SM
MD
LG