لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

آمريکا از حمله نيروهای عراقی به اردوگاه اشرف ابراز نگرانی کرد


 نیروهای امنیتی عراق در اطراف اردوگاه اشرف
نیروهای امنیتی عراق در اطراف اردوگاه اشرف
سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه در بيانيه ای نسبت به حمله نيروهای عراقی به ساکنان اردوگاه اشرف «عميقا» ابراز نگرانی کرده است.

در گزارش خبرگزاری فرانسه شمار کشته‌شدگان روز جمعه سه نفر و در گزارش آسوشتیدپرس و به نقل از منابع بیمارستانی بعقوبه ۱۰ نفر قید شده است؛ آسوشتیدپرس در گزارش خود به زخمی شدن پنج سرباز و یک پلیس عراقی نیز اشاره کرده است.

این در حالی است که یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف در مصاحبه با رادیو فردا شمار کشته‌شدگان را ۳۵ نفر و شمار زخمی‌ها را ۳۰۰ تن اعلام کرده است.

مارک تونر، از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريکا، در بيانيه روز جمعه خود تصريح کرده است: دولت عراق و نيروهای نظامی اين کشور آغازگر اين بحران بوده اند.

اين بيانيه اضافه کرده است: مقامات ستاد ارتش آمریکا و سفارت این کشور در بغداد به همراه دفتر نمايندگی سازمان ملل متحد در عراق با مقامات بلندپايه عراقی تماس گرفته و خواستار پرهيز از خشونت شده اند.

در بيانيه سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا همچنين آمده است: ما بارديگر از مقامات عراقی می خواهيم تا تعهدات خود برای رفتار انسانی با ساکنان اردوگاه اشرف را مطابق با قوانين عراق و تعهدات بين المللی خود به جای آورند.

علی بهاری یک عضو سازمان مجاهدین خلق که ساکن اشرف است، به رادیو فردا گفت که نیروهای عراقی در حمله به اعضای این سازمان از مسلسل استفاده کرده‌اند؛ به گفته این عضو سازمان مجاهدین خلق، به دلیل کمبود امکانات پزشکی در این اردوگاه وضعیت زخمی‌شدگان در این ارودگاه بسیار وخیم است و احتمال افزایش آمار تلفات وجود دارد.

در پی درگیری‌های خونین نیروهای عراقی و اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف، ‌نماینده عراق به سازمان ملل تعهده داده است که اعضای این سازمان را به ایران باز نخواهد گرداند.

پس از رویداد روز جمعه، حامد البیاتی، سفیر عراق در سازمان ملل متحد، به شورای امنیت تعهد داده است که دولت عراق اعضای سازمان مجاهدین خلق را به ایران استرداد نخواهد کرد.

حامد البیاتی، سفیر عراق در سازمان ملل متحد خطاب به شورای امنیت گفت: «آنها به ایران بازگردانده نخواهند شد؛ آنها پناهنده هستند و ما درتلاشیم که کشور سومی را برای فرستاندن آنها به آنجا پیدا کنیم.»

سفیر عراق در سازمان ملل به شورای امنیت گفت که تنش‌هایی در اردوگاه اشرف رخ داده است چراکه به گفته او اعضای سازمان مجاهدین خلق نگذاشته‌اند در آنجا ایستگاه پلیس ساخته شود.

حامد البیاتی همچنین به خبرگزاری فرانسه گفته است که عراق از کشورهای اروپایی خواسته بود که ساکنان اردوگاه اشرف را بپذیرند اما تاکنون بغداد پاسخ مثبتی از این کشورها دریافت نکرده است.

بنا بر اعلام ارتش عراق، سربازان این کشور با اعضای سازمان مجاهدین خلق که به سوی آنها سنگ پرتاب می‌کرده‌اند، درگیر شده‌اند.

در همین حال رابرت گیتس که در زمان وقوع این درگیری‌ها از از نیروهای آمریکایی در شمال عراق دیدن می‌کرد، با ابراز نگرانی از گزارش‌هایی که از کشته شدن چند نفر حکایت داشت، از مسئولان عراقی خواست که از خود خویشتن‌داری نشان دهند.

سازمان مجاهدین خلق، در دهه ۱۹۸۰ میلادی و در زمان جنگ ایران و عراق، اعضای خود را را در اردوگاه اشرف در استان دیاله مستقر کرد و در کنار نیروهای عراقی علیه ایران جنگید.

هم‌اکنون نزدیک به ۳۵۰۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف ساکن هستند.

سازمان مجاهدین خلق، روز پنجشنبه مدعی شد که یک کارخانه ساخت سانتریفیوژ در ایران را شناسایی کرده است.
XS
SM
MD
LG